På skatteverket.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?
Om du deklarerar efter den 3 maj, kan eventuell skatteåterbäring komma i augusti i stället för i juni. Tidpunkten för eventuell kvarskatt, som är den 12 november för de flesta, påverkas dock inte.Om du har frågor är du välkommen att kontakta Skatteupplysningen på 0771-567 567.
Jag har fått en förfrågan/förslag till beslut från en handläggare. Vad ska jag göra? Om vi behöver mer information för att kunna besluta i ditt ärende, kontaktar vi dig. Vi ringer, skickar ett meddelande till din digitala brevlåda eller ett brev via posten. Där framgår det om du till exempel behöver komplettera några uppgifter eller lämna synpunkter.På Mina sidor kan du svara oss och även bifoga eventuella bilagor. Logga in och klicka på aktuellt ärende under ”Händelser” för att starta konversationen.
Du kan även svara oss genom att kontakta handläggaren. Kontaktuppgifter hittar du i meddelandet som du fått till din digitala brevlåda eller i brevet som du fått hemskickat.
Var kan jag få tag på min deklaration som pdf? Du kan ladda ned din deklaration (Inkomstdeklaration 1) som pdf på Mina sidor under fliken ”Skatter och deklarationer”. Du hittar den längst ned på sidan. Deklarationen innehåller samma förifyllda uppgifter som den deklaration som skickats med posten eller till digital brevlåda. Tänk på att om det kommit nya eller ändrade uppgifter i din deklaration, så finns dessa inte med i pdf:en som finns på Mina sidor. Deklarationen innehåller inte några koder.
Jag har inte fått någon uppgift om min inkomst från min arbetsgivare eller pensionsutbetalare. Vad gör jag? De allra flesta kommer inte att få någon uppgift om inkomst i år eftersom arbetsgivare och pensionsutbetalare har redovisat löner och skatteavdrag till Skatteverket varje månad. Tidigare redovisade de löner och skatteavdrag en gång om året. Uppgifterna kommer att vara förifyllda i din deklaration precis som vanligt.Du hittar de redovisade uppgifterna på Mina sidor. På Mina sidor väljer du Skatter och deklarationer och sedan Inkomstuppgifter. Kontakta den som har lämnat uppgifterna, om det finns uppgifter som du saknar eller som inte stämmer.
När du får deklarationen, kontrollera att uppgifterna stämmer med dina löneutbetalningar. Kontakta din arbetsgivare så fort som möjligt om någon uppgift är fel eller saknas, så att de kan rätta uppgifterna i din deklaration på skatteverket.se. Skatteverket skickar dock inte ut någon ny deklaration på papper om en uppgift ändras.Vad gäller för uppgifter från banker och långivare?Du kommer att få kontrolluppgifter från banker, finansinstitut, kreditgivare och tjänstepensionsföretag som vanligt.
Varför har jag inte fått deklarationen? Skatteverket skickar ut en deklaration till dig som ska deklarera.Du som har en digital brevlåda får dock inte någon pappersdeklaration. Du får i stället deklarationen till din digitala brevlåda.Deklarationen kommer i mars eller aprilDu som har en digital brevlåda ska ha fått deklarationen digitalt den 3–10 mars. Om du inte har en digital brevlåda, ska du ha fått deklarationen med posten senast den 15 april.Du ska ha haft en viss inkomstOm du ännu inte har fått deklarationen, kan det bero på att du tjänade mindre än 20 008 kronor under 2020. Då kommer du inte att få någon deklaration, och du behöver heller inte skicka in någon deklaration. Du kan läsa mer om vem som ska deklarera på sidan Vem ska deklarera.
Om du har haft inkomst från utlandet ska du också deklarera.Kontakta oss om du är osäkerOm du är osäker på om du ska deklarera, kontakta Skatteupplysningen på telefonnummer 0771-567 567 så hjälper vi dig.Deklarera digitalt oavsett hur du får deklarationenAlla som har e-legitimation kan deklarera i Skatteverkets app eller e-tjänst. Det gäller oavsett om du tar emot din deklaration digitalt eller på papper. Du kan deklarera även om du ännu inte har fått deklarationsblanketten.
När kommer min deklarationsblankett? Skatteverket börjar skicka ut deklarationsblanketterna i mitten av mars. Senast den 15 april ska alla ha fått sina blanketter. Deklarationsblanketten skickas till din folkbokföringsadress. Se därför till att vara folkbokförd på rätt adress senast den 1 mars.Utskicken sker inte områdesvis. Du behöver därför inte bli orolig om du inte får din blankett samtidigt som övriga familjemedlemmar eller dina grannar.Om du inte har fått din deklarationsblankett senast den 15 april kan du beställa den via beställningstjänsten.
Du kan logga in med e-legitimation i vår e-tjänst Inkomstdeklaration 1 och deklarera redan innan du fått din deklarationsblankett. E-tjänsten öppnar den 16 mars. Har du en smarttelefon eller surfplatta kan du deklarera i Skatteverkets app med Mobilt BankID.Du som har en digital brevlåda får ingen pappersdeklaration. Du får i stället deklarationen i din digitala brevlåda, redan den 3 -10 mars.
Min make och jag har ett gemensamt lån. Vi vill dela ränteavdraget mellan oss på ett annat sätt i deklarationerna än vad banken gjort i kontrolluppgifterna. Hur gör vi då? Om ni vill dela räntorna på ett annat sätt får ni ändra de förifyllda beloppen vid punkt 8.1 i deklarationen. Det gör ni under Ändra i e-tjänsten Inkomstdeklaration 1 eller på pappersblanketten. Tänk på att ni båda måste ändra det förifyllda beloppet på era deklarationer, även om det nya beloppet är noll för någon av er.I e-tjänsten görs alla uträkningar automatiskt, även skatteuträkningen. I e-tjänsten kan ni alltså göra en omfördelning av räntorna på ett gemensamt lån och direkt se vad som ger det bästa ekonomiska utfallet.Ni kan meddela er bank om hur ni vill dela ränteavdraget. Då kommer ni inte att behöva göra en omfördelning av räntorna i nästa års deklaration.
Kan jag göra ändringar i min deklaration trots att jag redan har lämnat in den? Ja, du kan göra ändringar i en deklaration som du har skickat in. Du kan göra ändringar sex år efter inkomståret. Det innebär att du under 2021 kan göra ändringar som gäller inkomståret 2015 eller senare.Om du ännu inte har fått slutskattebeskedet går det bra att logga in i e-tjänsten och skicka in deklarationen på nytt. Om du har fått slutskattebeskedet kallas det för att du begär en omprövning. Hur du ska göra beror på vilket inkomstår som ändringen gäller.Om ändringen gäller inkomståret 2020 (deklarationen 2021)Om du vill ändra något som gäller inkomster eller utgifter som du hade under 2020 (deklarationen 2021) kan du logga in i e-tjänsten Inkomstdeklaration 1 och ändra uppgifterna. Du kan använda e-tjänsten fram tills den stänger i december 2021.
Du kan också begära en omprövning genom att skicka ett brev till oss. I brevet ska du beskriva vilket inkomstår ändringen gäller och vad du vill ändra. Skriv ditt personnummer och kom ihåg att underteckna brevet. Skicka brevet till det skattekontor som ligger närmast dig.
Om ändringen gäller ett tidigare inkomstårOm du vill ändra uppgifter som gäller inkomståren 2015–2019, begär du en omprövning. Det gör du genom att skicka ett brev till oss. I brevet ska du beskriva vilket inkomstår ändringen gäller och vad du vill ändra. Skriv ditt personnummer och kom ihåg att underteckna brevet. Skicka brevet till det skattekontor som ligger närmast dig.
I e-tjänsten Inkomstdeklaration 1 väljer du att ta bort den bilaga (K5) som vi har lagt upp åt dig.
På pappersblanketten fyller du i under rubriken "Övriga upplysningar" att du deklarerade försäljningen 2020.
Varför kan det bli så här?Du deklarerar försäljningen året efter det kalenderår som du och köparen skrev på köpekontraktet. Lantmäteriet meddelar Skatteverket att din fastighet är såld först när du och köparen har skrivit på köpebrevet. Skatteverket får inte någon uppgift om köpekontraktets datum från Lantmäteriet. Därför har Skatteverket uppmanat alla som har en försäljning med köpebrevsdatum under 2020 att deklarera försäljningen i inkomstdeklarationen 2021.
Jag har skaffat en digital brevlåda, hur deklarerar jag? Om du har du skaffat en digital brevlåda senast den 25 februari, får du din deklaration som en pdf-fil till din digitala brevlåda den 3–10 mars. Från och med den 16 mars kan du deklarera. Det gör du med din e-legitimation i appen Skatteverket eller i e-tjänsten på webbplatsen.Eftersom vi inte kan skicka med koder i det digitala utskicket, kan du inte ringa eller sms:a in din deklaration.
Varför får jag kvarskatt varje år? Att du får kvarskatt kan ha flera orsaker. Din arbetsgivare kan ha dragit för lite skatt under året, vilket leder till att du får kvarskatt.Om du har fler än en arbetsgivare eller pensionsutbetalare samtidigt kan skatteavdraget bli för lågt. Den utbetalare som betalar den högsta inkomsten (huvudutbetalaren) ska göra skatteavdrag enligt skattetabell, medan de andra utbetalarna ska göra avdrag med 30 procent.Annat än inkomst som påverkar din skattDu som har fonder, bostadsuppskov eller investeringssparkonto ska betala skatt på en schablonintäkt. Den är ifylld på din deklaration. Du som äger fastighet ska betala fastighetsavgift eller fastighetsskatt. Detta är inkomster som inte skattetabellerna tar hänsyn till. Därför kan det hända att ditt skatteavdrag blir för lågt.Undvika kvarskattFör att undvika kvarskatt kan du antingen
ansöka om jämkning (ändring av preliminär A-skatt) hos Skatteverket, eller
begära att huvudutbetalaren gör ett förhöjt skatteavdrag.
Jämkningen innebär att Skatteverket beslutar om att höja (eller sänka) din preliminära skatt till rätt nivå. När du fått beslutet om jämkning av Skatteverket lämnar du det till din huvudutbetalare, som ändrar den skatt som dras från din lön.Enklast ansöker du om jämkning via e-tjänsten med samma namn.JämkningRäkna ut din skattOm du vill räkna ut hur mycket skatt du ska betala kan du använda tjänsten Räkna ut din skatt. Där fyller du i dina inkomster från arbete, pension med mera. Du kan också fylla i om du äger en fastighet eller har sålt värdepapper eller bostad.
Vad innebär en schablonintäkt? Om du har fondandelar, ett investeringssparkonto eller bostadsuppskov beskattas du för en schablonintäkt. Du behöver inte själv redovisa schablonintäkten i din deklaration, den är redan ifylld vid punkt 7.1, ”Schablonintäkter”. Schablonintäkten för fondandelar och investeringssparkonto beräknas av din bank eller ditt fondbolag, för bostadsuppskov beräknas den av Skatteverket.FondandelarSchablonintäkten för fondandelar är 0,4 procent av värdet av dina fondandelar den 1 januari 2020. Skatten är 30 procent av schablonintäkten vilket motsvarar 0,12 procent av fondandelarnas värde. Har du till exempel fondandelar som är värda 100 000 kronor vid ingången av 2020 blir skatten 120 kronor.InvesteringssparkontoSchablonintäkten för investeringssparkonto är 1,25 procent av ett kapitalunderlag (inkomståret 2020). Skatten är 30 procent av schablonintäkten vilket motsvarar 0,375 % av underlaget. Har du till exempel ett kapitalunderlag på 100 000 kronor för 2020 blir skatten 375 kronor.BostadsuppskovSchablonintäkten för bostadsuppskov är 1,67 procent av uppskovsbeloppets storlek den 1 januari 2020. Skatten är 30 procent av schablonintäkten vilket motsvarar cirka 0,5 procent av uppskovet. Har du till exempel ett bostadsuppskov på 100 000 kronor blir skatten 501 kronor. Observera att schablonintäktens storlek inte påverkas om du gör en återföring av uppskov i årets deklaration.Den årliga schablonintäkten tas bort från och med inkomståret 2021. Det innebär att du inte kommer att betala någon årlig skatt alls om du har sålt år 2020 eller senare.
Hur får jag en utskrift av mina deklarationsuppgifter, mina bilagor, skatteuträkning och kvittens? Om du har deklarerat via e-tjänsten Inkomstdeklaration 1, kan du logga in igen med hjälp av dina koder eller din e-legitimation och klicka på knappen för kvittenser. Där kan du välja att skriva ut allt eller välja kvittens för de avsnitt i deklarationen som du vill skriva ut, till exempel försäljning av värdepapper (K4) eller näringsverksamhet (NE). Vill du skriva ut din skatteuträkning gör du det via Skatteuträkning i menyraden.
Kan jag deklarera digitalt från utlandet? Ja, under förutsättning att du kan deklarera via e-tjänsten Inkomstdeklaration 1. Om du har fått koder förtryckta och inte behöver ändra något, kan du också deklarera på telefon från utlandet om du ringer +46 8 764 92 40. Då måste du själv betala samtalet. Du kan också deklarera från utlandet via sms om du har ett svenskt mobilabonnemang. Skicka ditt sms till 71144 utan att ange landskod före numret. Du betalar själv kostnaden för ditt sms.
Om uppgiften inte stämmer Om du anser att uppgiften är felaktig behöver du kontakta oss så snart som möjligt på telefonnummer 0771-567 567, så att din skatt blir rätt. Du får ditt skattebesked så fort ditt ärende är klart.
Vem ska skriva under deklarationen för barn under 18 år?
För barn under 16 årDeklarationen för barn under 16 år ska skrivas under av barnets förmyndare, vilket oftast är barnets föräldrar.För barn mellan 16 och 18 årBeroende på vilken typ av inkomst som barnet har haft ska barnet, förmyndare, eller både barnet och förmyndare skriva under.
Kapitalinkomster: förmyndare ska skriva under.
Arbetsinkomster: barnet ska skriva under.
Både kapitalinkomster och arbetsinkomster : både förmyndare och barnet ska skriva under.
Så lämnar du in deklarationenOm det finns koder på inkomstdeklarationen, och deklarationen bara ska godkännas, kan du lämna den via sms, telefon, appen eller e-tjänsten.Om inga koder finns kan du lämna in deklarationen med vanlig post, eller så kan du som är förmyndare deklarera för barnet i e-tjänsten med din egen e-legitimation. För att du ska kunna göra det, måste du ansöka om att bli deklarationsombud för ditt barn. Det gör du på blanketten SKV 4809.
Kan jag låta någon annan lämna digital inkomstdeklaration åt mig? Om det är någon annan som hjälper dig med ekonomin, kan du använda tjänsten Anmäla behörig person. Då kan den person du anmält lämna in din preliminära inkomstdeklaration och andra deklarationer. Personen kan också ha koll på ditt skattekonto via tjänsten Skattekonto.Om ett dödsbo ska ansöka om deklarationsombud, måste samtliga dödsbodelägare skriva under ansökan.Om ett minderårigt barn ska utse ett deklarationsombud, ska samtliga vårdnadshavare till barnet skriva under ansökan.
Ska mitt barn lämna in en deklaration? Det är samma regler för att lämna in deklaration för alla – oavsett om du är vuxen eller barn. Barnet ska lämna in deklarationen om barnet har fått en deklarationsblankett hemskickad.
barnet har jobbat och tjänat mindre än 20 008 kronor i lön, eller
barnet bara har haft kapitalinkomster (till exempel utdelning, ränteinkomster eller schablonintäkt) som Skatteverket och barnet fått kontrolluppgift på.
I dessa fall har Skatteverket redan fått de uppgifter vi behöver. Därför får barnet ett direkt besked om slutlig skatt att betala eller få tillbaka från oss (så kallat slutskattebesked).Om barnet har sålt fonder, aktier eller andra värdepapper ska barnet alltid lämna in en deklaration.
SlutskattebeskedDet enda som är annorlunda för barn jämfört med vuxna är att barn, som inte har fått någon deklarationsblankett och som inte heller behöver deklarera, kan få sitt slutskattebesked redan i april.På slutskattebeskedet ser du vilka inkomster som barnet har blivit beskattat för och hur mycket skatt barnet ska få tillbaka eller betala.
Vilka beviskrav gäller vid beskattningen? Alla som ska deklarera måste se till att alla underlag finns, bland annat för kontrollen av deklarationen. Du kan till exempel spara kvitton, anteckningar eller räkenskaper. Spara sådana underlag för deklarationen i sex år. Om du till exempel har sålt ett småhus under 2020, ska du spara underlagen till och med utgången av 2026.Det är du som deklarerar som har bevisbördan för avdrag i deklarationen. Det innebär att om du begär avdrag för en utgift i deklarationen ska du kunna visa att du faktiskt har haft utgiften.
Kan jag begära omprövning eller överklaga Skatteverkets beslut om min beskattning? OmprövningOm du inte är nöjd med Skatteverkets beslut kan du begära att Skatteverket omprövar det. Det gör du genom att skriva ett brev till det skattekontor som fattat beslutet. Begäran om omprövning ska ha kommit in före utgången av sjätte året efter inkomståret. Glöm inte att underteckna din begäran om omprövning.Använd gärna Skatteverkets blankett för omprövning. Av blanketten framgår vilka uppgifter som ska finnas med i en begäran om omprövning.
ÖverklagandeDu kan överklaga Skatteverkets beslut hos förvaltningsrätten. Överklagandet ska göras skriftligen och sändas till det skattekontor som fattat beslutet du vill överklaga. Överklagandet ska ha kommit in före utgången av sjätte året efter inkomståret. Glöm inte att underteckna ditt överklagande.Använd gärna Skatteverkets blankett för överklagande. Av blanketten framgår vilka uppgifter som ska finnas med i ett överklagande.
Godkänn deklarationen utan att ändra eller lägga till något.
Deklarera digitalt. I appen och e-tjänsten kan du godkänna deklarationen med din e-legitimation.
Deklarera senast den 30 mars 2021.
Skatteåterbäringen betalas ut den 7–9 april 2021 till dig som uppfyller kriterierna för skattepengar i april.Mer information om vad som räknas som en ändring och annat som kan vara bra att veta hittar du på sidan Skattepengar i april.
Hur kan jag deklarera om jag har fått en ny eller ändrad uppgift i min deklaration? Du kan deklarera i e-tjänsten eller appen genom att logga in med koder eller med din e-legitimation (till exempel Mobilt BankID). Du kan däremot inte deklarera genom att sms:a eller ringa in din deklaration. Om du inte har möjlighet att deklarera digitalt, så ska du ändra den förifyllda uppgiften på pappersblanketten innan du skickar in den.Har du redan deklarerat? Det gör inget om du redan har hunnit deklarera. Oavsett hur du har deklarerat kan du skicka in deklarationen på nytt via e-tjänsten eller appen. Det är alltid den senast inskickade deklarationen som gäller. Har du inte möjlighet att deklarera via e-tjänsten eller appen kan du använda din deklarationskopia.
Hur kan jag kontrollera om min deklaration kommit in? Logga in på Mina sidor. Där kan du se om din deklaration har kommit in.Obs! Om du har deklarerat på pappersblanketten, tar det upp till 14 dagar innan du kan se på Mina sidor att deklarationen är registrerad hos Skatteverket.Har du deklarerat genom att använda appen, e-tjänsten, ringa eller sms:a, kan du också logga in i appen eller e-tjänsten för att kontrollera att din deklaration har kommit in.Har du ringt in din deklaration kan du ringa upp på nytt. Då får du besked om att du redan har lämnat din deklaration.
Jag behöver anstånd med att lämna deklarationen, hur gör jag? Om du inte kan deklarera i tid, till exempel för att du saknar uppgifter för deklarationen eller är sjuk, kan du ansöka om anstånd med att lämna deklarationen. Du ansöker enklast om anstånd på Mina sidor. Ansök senast den 3 maj.
Om du lämnar in deklarationen efter ordinarie deklarationsdatum, kan du få betala 1 250 kronor i förseningsavgift.
Om du inte har lämnat in deklarationen inom tre månader från ordinarie deklarationsdatum, får du betala ytterligare 1 250 kronor i förseningsavgift.
Dröjer du fem månader , eller längre, med att lämna in din deklaration, får du betala ännu en förseningsavgift på 1 250 kronor.
Detta innebär att du totalt kan få betala 3 750 kronor i förseningsavgifter.Förseningsavgift vid föreläggande om att underteckna inkomstdeklarationenOm du har fått ett föreläggande från Skatteverket att underteckna din inkomstdeklaration (som du har lämnat in i tid) och inte gjort det inom den tid som anges i föreläggandet, kan dock förseningsavgiften vara högst 1 250 kronor.Du som bor utomlandsFör dig som är bosatt utomlands tas inte någon förseningsavgift ut om du lämnar deklarationen senast den 1 juni 2021.Befrielse från förseningsavgiftDu kan helt eller delvis befrias från förseningsavgift om det är oskäligt att ta ut avgiften med fullt belopp. Till exempel om förseningen har berott på ålder, hälsa eller liknande förhållanden.Om du inte lämnar in någon deklarationOm du inte lämnar in någon deklaration alls kan du bli skönsbeskattad. Det betyder att Skatteverket uppskattar hur stor din inkomst varit under året. Om du blir skönsbeskattad kan du även få betala skattetillägg.Ett företag som blir skönsbeskattat riskerar att få sitt godkännande för F-skatt återkallat.
Min deklarationsblankett har försvunnit, hur får jag en ny?
Du behöver inte din pappersdeklaration för att deklarera. Om du har e-legitimation (till exempel Mobilt BankID) kan du deklarera i appen eller e-tjänsten. Vill du ändå ha en ny deklarationsblankett kan du beställa den via Skatteverkets beställningstjänst. Det går inte att få nya koder med den nya blanketten.
Hur ska dödsbon göra för att få skatteåterbäringen utbetald? Skatteverket skickar en utbetalningsavi om det inte finns något mottagarkonto registrerat när pengarna ska betalas ut. Du som företräder dödsboet kan anmäla mottagarkonto. Observera att det bara är ett konto som ägs av dödsboet som kan användas som mottagarkonto.
Skatteverket adresserar utbetalningsavin till dödsboet. Den som har fullmakt för att företräda dödsboet kan lösa in avin. Om ni är flera dödsbodelägare och ingen av er har fullmakt för att företräda dödsboet, måste alla dödsbodelägarna skriva under avin för att lösa ut pengarna.Vissa banker har som rutin att skicka en avregistrering av mottagarkonto automatiskt för ett dödsbo. Kontakta banken för information om vad som gäller.
Hur ändrar jag dödsboets adress? Adressanmälan för ett dödsbo ska göras av dödsbodelägare, bouppteckningsförrättare eller begravningsbyrå. Lämna anmälan skriftligen till Skatteverket i ett vanligt brev. Du ska inte göra anmälan på en blankett eller via e-post.Året efter dödsfallet ska dödsboet lämna en deklaration för den avlidna. Om dödsboet ska ha en annan adress än den som var aktuell vid dödsfallet, måste därför den nya adressen anmälas till Skatteverket.
Vad händer om det finns en skatteskuld i dödsboet och flera dödsbodelägare? Om det finns pengar i dödsboet som täcker skatten så ska dessa användas innan eventuellt överskott delas ut till dödsbodelägarna. Om det inte finns några pengar i dödsboet behöver inte delägarna betala skatten med egna pengar. Skulden restförs i stället till Kronofogden och skrivs av efter fem år.
När och hur avslutas dödsboets skattekonto? Dödsboet finns kvar och ska deklarera så länge det finns tillgångar som inte delats upp mellan arvingarna. Dödsboet är skattemässigt avslutat när dödsboets alla tillgångar är skiftade, deklaration lämnad för sista gången och över- eller underskott på skattekontot är reglerat.
Vem ska skriva under deklarationen för ett dödsbo?
Deklaration för dödsbo ska skrivas under av samtliga dödsbodelägare. Det är grundregeln. Det räcker dock att en delägare skriver under om de andra delägarna godkänner det. Om det finns en testamentsexekutor ska denne i stället skriva under. I de fall där den dödes egendom förvaltas av en boutredningsman ska denne skriva under.
om dödsboet ska betala avkastningsskatt på pensionsmedel eller särskild löneskatt på pensionskostnader.
Observera att ett dödsbo inte behöver lämna inkomstdeklaration om det enbart haft kapitalinkomster (ränta, utdelning, annan inkomst eller schablonintäkt) som det lämnats kontrolluppgift på.Privatpersoner och dödsbon får en förifylld inkomstdeklaration, Inkomstdeklaration 1. Ett dödsbo kan deklarera genom att ringa, sms:a, använda vår app eller e-tjänst, eller på pappersblankett.
Jag deklarerar för ett dödsbo. Vilken deklarationsblankett ska dödsboet lämna?
Privatpersoner och dödsbon ska deklarera på samma blankett - Inkomstdeklaration 1.Blanketten kommer att vara förifylld med uppgifter om inkomster, inkomsträntor och utdelningar, skuldräntor, tomträttsavgäld och vinst respektive förlust vid försäljning av andelar i värdepappersfonder med mera.Senast den 15 april ska alla ha fått sina deklarationsblanketter.
En släkting till mig avled under 2020. Vem ska lämna deklarationen 2021? En död persons tillgångar och skulder förvaltas av efterlevande maka eller make, arvingarna och eventuell universell testamentstagare. Det är dödsboet som ska lämna Inkomstdeklaration 1. För det år som dödsfallet har skett deklarerar dödsboet både för den inkomst som den avlidne hade före dödsfallet och den inkomst som dödsboet har haft.De beloppsgränser för deklarationsskyldighet som skulle ha gällt den avlidne gäller också dödsboet. Deklaration för dödsbo ska skrivas under av samtliga dödsbodelägare. Det är grundregeln. Det räcker dock att en delägare skriver under om de andra delägarna godkänner det. Om det finns en testamentsexekutor ska denne i stället skriva under. I de fall där den dödes egendom förvaltas av en boutredningsman ska denne skriva under.