Du kan deklarera i appen Skatteverket, e-tjänsten Inkomstdeklaration 1, genom att sms:a eller ringa. Du kan också deklarera genom att skicka in pappersblanketten.
Du som bara ska godkänna din deklaration kan deklarera på något av följande sätt:
Du som ska begära avdrag för resor till och från arbetet men inte göra några andra ändringar, kan deklarera på något av följande sätt:
Tänk på att läsa reglerna för ett avdrag innan du begär det, så att det blir rätt från början.
Du som ska göra ändringar kan deklarera på något av följande sätt:
I appen Skatteverket kan du skriva under din deklaration med din e-legitimation, till exempel Bank-id. Observera att du behöver ange den säkerhetskod du har valt för din e-legitimation. Du kan inte legitimera dig via ansiktsigenkänning eller fingeravtryck, av säkerhetsskäl. Har du ingen e-legitimation kan du skriva under deklarationen med dina koder för identifiering och underskrift, om du har fått sådana med deklarationen. I appen kan du godkänna din deklaration utan ändringar. Du kan också begära avdrag för resor till och från arbetet.
Appen Skatteverket finns för Iphone och Ipad och för Android.
Logga in med din e-legitimation eller kod för identifiering.
Öppna deklarationen i appen och kontrollera att uppgifterna stämmer överens med de uppgifter som du har fått från arbetsgivare, bank, Försäkringskassan med flera.
Godkänn med Bank-id eller din kod för underskrift.
Du får direkt en kvittens som visar att du har deklarerat.
I e-tjänsten kan du både godkänna deklarationen och göra ändringar, till exempel lämna en bilaga. Du ska lämna en bilaga om du till exempel är företagare eller har sålt en bostad. När du ska göra ändringar behöver du logga in med din e-legitimation.
När du deklarerar i e-tjänsten får du direkt en kvittens som visar att du har deklarerat. E-tjänsten är inte mobilanpassad och fungerar därför bäst för dig som deklarerar via dator.
Den här filmen berättar hur du godkänner din deklaration i e-tjänsten Inkomstdeklaration 1. Filmen är textad.
Logga in i e-tjänsten Inkomstdeklaration 1. Du kan använda din e-legitimation eller koden för identifiering som du fick i specifikationen till deklarationen. Om du ska lämna en bilaga eller göra andra ändringar behöver du logga in med din e-legitimation.
I e-tjänsten hittar du hela din inkomstdeklaration. Kontrollera att uppgifterna stämmer överens med de uppgifter som du har fått från arbetsgivare, bank, Försäkringskassan med flera.
Om du behöver ändra något eller lägga till en bilaga gör du det enkelt i e-tjänsten. Ska du inte lämna någon bilaga eller ändra något hoppar du över det här steget.
I e-tjänsten finns vissa bilagor skapade åt dig, med flera ifyllda uppgifter. Andra bilagor kan du skapa själv. Du kan också importera en bilaga via fil som du har fått från till exempel din mäklare eller din bokföringsbyrå. Läs mer om hur du gör på sidan Lämna en bilaga till deklarationen.
Skriv under deklarationen med din e-legitimation eller kod för underskrift.
Du får direkt en kvittens som visar att du deklarerat.
Hjälpavsnittet i e-tjänsten beskriver hur de olika delarna i deklarationstjänsten fungerar. Klicka på Hjälp längst upp till höger för att använda hjälpen.
Kontrollera att uppgifterna stämmer överens med de uppgifter som du har fått från arbetsgivare, bank, Försäkringskassan med flera.
I ”Specifikation till Inkomstdeklaration 1” som du fått med din deklaration, hittar du din personliga kod för underskrift.
Sms:a ditt personnummer och din kod för underskrift till 71144. Kom ihåg mellanslag mellan personnummer och kod.
Exempel: ÅÅMMDDNNNN 99999999.
Skickar du ditt sms från utlandet måste du ha ett svenskt mobilabonnemang. Ange inte någon landskod före 71144.
Vänta på det sms som du får i retur. Sms:et bekräftar att du har deklarerat. Det kan dröja upp till tio minuter innan du får det. Spara sms-bekräftelsen som kvittens.
Kontrollera att uppgifterna stämmer överens med de uppgifter som du har fått från arbetsgivare, bank, Försäkringskassan med flera.
I specifikationen till inkomstdeklarationen hittar du koderna för att godkänna din deklaration.
Ring 020-567 100. Om du ringer från utlandet ska du ringa +46 8 764 92 40. Följ de inspelade instruktionerna. Du kan få instruktionerna på engelska.
Vänta tills du hör ett meddelande läsas upp i telefonen. Meddelandet bekräftar att du har deklarerat. Meddelandet sparas och du kan ringa och höra det på nytt.
Kontrollera att uppgifterna stämmer överens med de uppgifter som du har fått från arbetsgivare, bank, Försäkringskassan med flera.
Skriv under blanketten.
Posta din deklaration tillsammans med eventuella bilagor till den här adressen, som också står på blanketten:
Skatteverket
Inläsningscentralen
Inkomstdeklaration 1
FE 8000
107 75 Stockholm
Deklarationen ska ha kommit in till Skatteverket senast den 2 maj, om du inte haft anstånd.
Här kan du läsa mer om hur du kan lämna in din pappersdeklaration:
Du som befinner dig i utlandet kan deklarera digitalt på flera olika sätt. Har du fått en pappersdeklaration skickad till dig och bara ska godkänna deklarationen kan du deklarera genom att skicka ett sms, ringa, använda e-tjänsten eller appen. Det gör du med hjälp av de personliga koder som finns i specifikationen till din deklaration. Om du ska ändra eller lägga till uppgifter i din deklaration behöver du registrera dig som ombud för att kunna använda e-tjänsten Inkomstdeklaration 1.
Appen Skatteverket finns för Iphone och Ipad och för Android.
Logga in med din kod för identifiering.
Öppna deklarationen i appen och kontrollera att uppgifterna stämmer överens med de uppgifter som du har fått från arbetsgivare, bank, Försäkringskassan med flera.
Godkänn med din kod för underskrift.
Du får direkt en kvittens som visar att du har deklarerat.
Du kan deklarera från utlandet i e-tjänsten Inkomstdeklaration 1, om du har fått en deklaration med personlig kod för identifiering och underskrift.
Logga in i e-tjänsten Inkomstdeklaration 1. Använd din kod för identifiering som finns i specifikationen till deklarationen.
Om du bor i utlandet och inte längre har ett svenskt personnummer, ska du logga in med det tiosiffriga nummer som är ifyllt i din pappersdeklaration. Vid inloggning i e-tjänsten ombeds du fylla i ett tolvsiffrigt nummer (ååååmmdd-nnnn) , men inloggningen fungerar bara om du anger siffrorna som står i din pappersdeklaration.
I e-tjänsten Inkomstdeklaration 1 hittar du hela din deklaration. Kontrollera att uppgifterna stämmer överens med de uppgifter som du har fått från arbetsgivare, bank, Försäkringskassan med flera.
Skriv under deklarationen med din kod för underskrift.
Du får direkt en kvittens som visar att du deklarerat.
Du kan deklarera från utlandet med sms om du
Kontrollera att uppgifterna stämmer överens med de uppgifter som du har fått från arbetsgivare, bank, Försäkringskassan med flera.
I specifikationen till deklarationen hittar du din personliga kod för underskrift.
Sms:a ditt personnummer och din kod för underskrift till 71144. Kom ihåg mellanslag mellan personnummer och kod. Exempel: ÅÅMMDDNNNN 99999999.
OBS! Om du är bosatt utomlands och inte längre har ett svenskt personnummer ska du istället använda det tiosiffriga nummer som är ifyllt i din deklaration.
Skickar du ditt sms från utlandet måste du ha ett svenskt mobilabonnemang. Ange inte någon landskod före 71144. Du betalar själv kostnaden för ditt sms.
Vänta på det sms som du får i retur. Sms:et bekräftar att du har deklarerat. Det kan dröja upp till tio minuter innan du får det. Spara sms-bekräftelsen.
Du kan deklarera från utlandet genom att ringa om du
Kontrollera att uppgifterna stämmer överens med de uppgifter som du har fått från arbetsgivare, bank, Försäkringskassan med flera.
I specifikationen till deklarationen hittar du koderna för att godkänna din deklaration.
OBS! Om du är bosatt utomlands och inte längre har ett svenskt personnummer ska du istället använda det tiosiffriga nummer som är ifyllt i din deklaration.
Ring +46 8 764 92 40. Följ de inspelade instruktionerna. Du kan få instruktionerna på engelska.
OBS! Tänk på att du själv måste betala samtalet.
Vänta tills du hör ett meddelande läsas upp i telefonen. Meddelandet bekräftar att du har deklarerat. Meddelandet sparas så att du kan ringa och höra det på nytt.
Om du saknar uppgifter eller hittar fel i din deklaration kan det bero på att Skatteverket saknade eller hade fått en felaktig uppgift när din deklaration skapades. I e-tjänsten är din deklaration alltid uppdaterad med de senaste uppgifterna. Om uppgifterna har ändrats sedan deklarationen skapades behöver du bara godkänna de nya uppgifterna i e-tjänsten. Det kan du göra både med koder och med din e-legitimation.
Du kan också lägga till en helt ny uppgift. Det gör du i menyvalet Ändra i e‑tjänsten. Då behöver du vara inloggad med e-legitimation. Om du ändrar något på pappersblanketten behöver du vara noga med att skriva det nya totalbeloppet i den vita rutan, så att din ändring blir registrerad.
Ja, du kan göra ändringar i en deklaration som du har skickat in. Du kan göra ändringar upp till sex år efter inkomståret. Det innebär att du under 2023 kan göra ändringar som gäller inkomståret 2017 eller senare.
Har du ännu inte fått slutskattebeskedet kan du logga in i e-tjänsten Inkomstdeklaration 1 och skicka in deklarationen på nytt efter att du gjort ändringen. Har du redan fått slutskattebeskedet kallas det för att du begär en omprövning. Hur du ska göra beror på vilket inkomstår som ändringen gäller.
Om ändringen gäller inkomståret 2022 (deklarationen 2023)
Vill du ändra något som gäller inkomster eller utgifter som du hade under 2022 (deklarationen 2023) kan du logga in i e-tjänsten Inkomstdeklaration 1 och ändra uppgifterna. Du kan använda e-tjänsten fram tills att den stänger den 14 december 2023.
Du kan också begära en omprövning genom att skicka ett brev till oss. I brevet ska du beskriva vilket inkomstår ändringen gäller och vad du vill ändra. Skriv ditt personnummer och kom ihåg att underteckna brevet. Skicka brevet till:
Skatteverket
205 30 Malmö
Om ändringen gäller ett tidigare inkomstår
Vill du ändra uppgifter som gäller inkomståren 2017–2021, begär du en omprövning. Det gör du genom att skicka ett brev till oss. I brevet ska du ange vilket inkomstår ändringen gäller och vad du vill ändra. Skriv ditt personnummer och kom ihåg att underteckna brevet. Skicka brevet till:
Skatteverket
205 30 Malmö
Du hittar koderna i specifikationen till din inkomstdeklaration som du får i din digitala brevlåda eller med posten. Om du ska ändra eller lägga till någonting i deklarationen får du inga koder. Då behöver du i stället deklarera med e‑legitimation i e-tjänsten Inkomstdeklaration 1 eller genom att lämna in pappersblanketten.
Om du inte har fått några koder kan det bero på att du ska ändra eller lägga till någonting i deklarationen, till exempel om du har sålt värdepapper eller bostad, eller är företagare. Koderna kan du endast använda för att godkänna deklarationen. Ska du ändra eller lägga till någonting behöver du deklarera med e-legitimation, därför skickar vi inte koder med deklarationen. Du kan också deklarera genom att skicka in pappersblanketten. Kom ihåg att skriva under den.
Du kan tyvärr inte få nya koder. Koderna skapas när vi trycker din deklaration och går därefter inte att få fram på nytt. Deklarera med din e-legitimation (till exempel Bank-id), i appen Skatteverket eller i e-tjänsten Inkomstdeklaration 1. Har du ingen e-legitimation kan du lämna in deklarationen på papper. Kom i så fall ihåg att skriva under den.
Har det kommit in en ny eller ändrad uppgift i din deklaration efter att den trycktes, kan du inte deklarera med koderna genom att ringa eller sms:a. Du kan däremot deklarera i e-tjänsten eller appen genom att logga in med dina koder.
I e-tjänsten och appen kan du se hur den nya eller ändrade uppgiften har påverkat din skatt att betala eller få tillbaka. Har du inte möjlighet att deklarera digitalt ska du ändra den uppgift som redan finns på pappersblanketten innan du skickar in den. Ändringen gör du genom att fylla i nytt totalbelopp i den vita rutan.