På skatteverket.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?
Du kan deklarera i appen, e-tjänsten, genom att sms:a eller ringa. Du kan också deklarera genom att skicka in pappersblanketten. Här får du information om hur du gör.
Du som bara ska godkänna din deklaration kan deklarera på något av följande sätt:
Du som ska begära avdrag för resor till och från arbetet, men inte göra några andra ändringar, kan deklarera på något av följande sätt:
Tänk på att läsa reglerna för ett avdrag innan du begär det, så att det blir rätt från början.
Du som ska göra ändringar kan deklarera på något av följande sätt:
I appen kan du signera din deklaration med e-legitimation, till exempel BankID. Har du ingen e-legitimation kan du signera deklarationen med koderna som du har fått med pappersdeklarationen.
I appen kan du godkänna din deklaration utan ändringar. Du kan också begära avdrag för resor till och från arbetet.
Appen Skatteverket finns för Iphone och Ipad och för Android.
Logga in med din e-legitimation eller kod för identifiering.
Öppna deklarationen i appen och kontrollera att uppgifterna stämmer överens med de uppgifter som du har fått från arbetsgivare, bank, Försäkringskassan med flera.
Godkänn med BankID eller din kod för underskrift.
Du får direkt en kvittens på att du har deklarerat. Kvittensen visar att din deklaration har kommit in.
I e-tjänsten kan du både godkänna deklarationen och göra ändringar, till exempel lämna en bilaga. Du kan behöva lämna en bilaga om du till exempel är företagare eller har sålt en bostad. När du deklarerar i e-tjänsten får du direkt en kvittens som visar att din deklaration har kommit in. E-tjänsten är inte mobilanpassad och fungerar därför bäst för dig som deklarerar via dator.
Logga in i e-tjänsten Inkomstdeklaration 1. Du kan använda din e-legitimation eller koden för identifiering som du fick med pappersblanketten. Ska du lämna en bilaga eller göra andra ändringar behöver du logga in med din e-legitimation.
I e-tjänsten hittar du hela din deklaration. Kontrollera att uppgifterna stämmer överens med de uppgifter som du har fått från arbetsgivare, bank, Försäkringskassan med flera.
Om du behöver ändra något eller lägga till en bilaga gör du det enkelt i e-tjänsten. Om du inte ska lämna någon bilaga eller ändra något annat hoppar du över det här steget.
I e-tjänsten finns vissa bilagor förifyllda med dina uppgifter. Andra bilagor kan du skapa själv. Du kan också importera en bilaga via fil som du har fått från till exempel din mäklare eller din bokföringsbyrå. Du kan läsa mer om hur du gör på sidan Lämna en bilaga till deklarationen.
Skriv under deklarationen med din e-legitimation eller kod för underskrift.
Du får direkt en kvittens på att du har deklarerat. Kvittensen visar att din deklaration har kommit in.
Du som deklarerar via sms använder koderna som du har fått med pappersdeklarationen. Du kan bara godkänna deklarationen, inte göra några ändringar.
Kontrollera att uppgifterna stämmer överens med de uppgifter som du har fått från arbetsgivare, bank, Försäkringskassan med flera.
Sms:a ditt personnummer och din kod för underskrift till 71144. Glöm inte mellanslag mellan personnummer och kod.
Exempel: ÅÅMMDDNNNN 99999999.
Skickar du ditt sms från utlandet måste du ha ett svenskt mobilabonnemang. Ange inte någon landskod före 71144.
Vänta på det sms som du får i retur. Sms:et bekräftar att du har deklarerat. Det kan dröja upp till tio minuter innan du får det. Spara sms-bekräftelsen.
Du som deklarerar via telefon kan bara godkänna din deklaration. Du kan inte göra några ändringar.
Kontrollera att uppgifterna stämmer överens med de uppgifter som du har fått från arbetsgivare, bank, Försäkringskassan med flera.
Ring 020-567 100. Om du ringer från utlandet ska du ringa +46 8 764 92 40. Följ de inspelade instruktionerna. Du kan få instruktionerna på engelska.
Vänta tills du hör ett meddelande läsas upp i telefonen. Meddelandet bekräftar att din deklaration har kommit in. Meddelandet sparas så att du kan ringa och höra det på nytt.
Du kan också deklarera genom att lämna in pappersblanketten som du får med posten.
Kontrollera att uppgifterna stämmer överens med de uppgifter som du har fått från arbetsgivare, bank, Försäkringskassan med flera.
Skriv under blanketten.
Posta din deklaration till den här adressen, som också står på blanketten:
Skatteverket
Inläsningscentralen
Inkomstdeklaration 1
FE 8000
107 75 Stockholm
Du kan också lämna in deklarationen på ett servicekontor under våra öppettider.
Om du saknar uppgifter eller hittar fel i din förifyllda deklaration kan det bero på att Skatteverket saknade eller hade fått en felaktig uppgift när din deklaration skapades. Din deklaration i e-tjänsten är alltid uppdaterad med de senaste uppgifterna. Om uppgifterna har ändrats sedan deklarationen skapades behöver du bara godkänna de nya uppgifterna i e-tjänsten. Det kan du göra både med säkerhetskoderna och med din e-legitimation.
Du kan också lägga till en helt ny uppgift. Det gör du i menyvalet Ändra i e‑tjänsten. Då behöver du vara inloggad med e-legitimation. Om du ändrar något på pappersblanketten måste du vara noga med att skriva det nya totalbeloppet i den vita rutan, annars kommer din ändring inte att bli registrerad.
Ja, du kan göra ändringar i en deklaration som du har skickat in. Du kan göra ändringar sex år efter inkomståret. Det innebär att du under 2021 kan göra ändringar som gäller inkomståret 2015 eller senare.
Om du ännu inte har fått slutskattebeskedet går det bra att logga in i e-tjänsten och skicka in deklarationen på nytt. Om du har fått slutskattebeskedet kallas det för att du begär en omprövning. Hur du ska göra beror på vilket inkomstår som ändringen gäller.
Om ändringen gäller inkomståret 2020 (deklarationen 2021)
Om du vill ändra något som gäller inkomster eller utgifter som du hade under 2020 (deklarationen 2021) kan du logga in i e-tjänsten Inkomstdeklaration 1 och ändra uppgifterna. Du kan använda e-tjänsten fram tills den stänger i december 2021.
Du kan också begära en omprövning genom att skicka ett brev till oss. I brevet ska du beskriva vilket inkomstår ändringen gäller och vad du vill ändra. Skriv ditt personnummer och kom ihåg att underteckna brevet. Skicka brevet till det skattekontor som ligger närmast dig.
Om ändringen gäller ett tidigare inkomstår
Om du vill ändra uppgifter som gäller inkomståren 2015–2019, begär du en omprövning. Det gör du genom att skicka ett brev till oss. I brevet ska du beskriva vilket inkomstår ändringen gäller och vad du vill ändra. Skriv ditt personnummer och kom ihåg att underteckna brevet. Skicka brevet till det skattekontor som ligger närmast dig.
Du hittar koderna på din deklarationsblankett som du får med posten.
Du som får deklarationen i din digitala brevlåda får däremot inga koder. Deklarera i stället med din e-legitimation, till exempel BankID.
Du som ska ändra eller lägga till någonting i deklarationen får inte heller några koder. Ska du ändra eller lägga till någonting behöver du deklarera med e‑legitimation i e-tjänsten eller genom att lämna in pappersblanketten.
Du kan tyvärr inte få nya koder. Koderna skapas vid förtryckningen av inkomstdeklarationen och går därefter inte att få fram på nytt. Deklarera med din e-legitimation (till exempel BankID), i appen Skatteverket eller e-tjänsten. Har du ingen e-legitimation kan du lämna in deklarationen på papper.
Har du en digital brevlåda där du får din deklaration får du inga koder. Använd i stället din e-legitimation (till exempel BankID) för att deklarera.
Om du får deklarationen på papper men ändå inte har fått koder beror det på att du ska ändra eller lägga till någonting i deklarationen, till exempel om du har sålt värdepapper eller bostad, eller är företagare. Koderna kan du endast använda för att godkänna deklarationen. Ska du ändra eller lägga till någonting måste du deklarera med e-legitimation, därför skickar vi inte med några koder i deklarationen. Du kan också deklarera genom att skicka in pappersblanketten.