Lördag 15 februari kan störningar och avbrott förekomma på Skatteverkets e-tjänster på grund av underhållsarbete.
Du kan deklarera i appen Skatteverket, e-tjänsten Inkomstdeklaration 1, eller genom att sms:a eller ringa. Du kan också deklarera genom att skriva under och skicka in pappersdeklarationen.
Du som bara ska godkänna din deklaration kan deklarera på något av följande sätt:
Om du bara ska begära avdrag för resor till och från arbetet och inte göra några andra ändringar eller tillägg, kan du deklarera på något av följande sätt:
Tänk på att ta reda på vilka regler som gäller för att få ett avdrag innan du begär det. Då blir det rätt från början.
Här kan du läsa om vad som räknas som en ändring:
Du som ska ändra eller lägga till uppgifter i deklarationen kan deklarera på något av följande sätt:
I appen Skatteverket kan du godkänna din deklaration och begära avdrag för resor till och från arbetet. Du kan inte göra några andra ändringar, som att lägga till en bilaga.
Logga in antingen med dina koder som finns i informationsbrevet och i specifikationen som du får tillsammans med din deklaration, eller med din e-legitimation. Observera att du behöver ange den säkerhetskod som du valt för din e-legitimation. Av säkerhetsskäl kan du inte legitimera dig genom ansiktsigenkänning eller fingeravtryck.
Appen Skatteverket finns för Iphone och Ipad och för Android.
Logga in med din e-legitimation eller kod för identifiering.
Öppna deklarationen i appen och kontrollera att uppgifterna stämmer överens med de uppgifter som du fått från arbetsgivare, bank, Försäkringskassan med flera.
Godkänn med din e-legitimation eller kod för underskrift.
Du får direkt en kvittens på att du har deklarerat.
I e-tjänsten kan du både godkänna deklarationen och ändra eller lägga till uppgifter, till exempel lämna en bilaga. Du ska lämna en bilaga om du till exempel är företagare eller har sålt en bostad. När du ska ändra eller lägga till uppgifter behöver du logga in med din e-legitimation.
När du deklarerar i e-tjänsten får du direkt en kvittens på att du har deklarerat.
Den här filmen berättar hur du godkänner din deklaration i e-tjänsten Inkomstdeklaration 1. Filmen är textad.
Logga in i e-tjänsten Inkomstdeklaration 1. Använd din e-legitimation eller kod för identifiering, om du har fått koder med deklarationen. Om du ska ändra eller lägga till uppgifter, till exempel lämna en bilaga, behöver du logga in med din e-legitimation.
Kontrollera att uppgifterna i deklarationen stämmer överens med de uppgifter som du fått från arbetsgivare, bank, Försäkringskassan med flera.
Om du behöver ändra eller lägga till uppgifter, till exempel lämna en bilaga, gör du det enkelt i e-tjänsten. Ska du inte ändra eller lägga till något hoppar du över det här steget.
Om du ska lämna en bilaga till deklarationen finns den oftast skapad åt dig i e-tjänsten. Vissa uppgifter har Skatteverket redan fyllt i. Du kan också skapa bilagor eller importera en bilaga via fil som du fått från exempelvis din mäklare eller bokföringsbyrå.
Skriv under deklarationen med din e-legitimation eller kod för underskrift.
Du får direkt en kvittens på att du har deklarerat.
Hjälpavsnittet i e-tjänsten beskriver hur de olika delarna i deklarationstjänsten fungerar. Klicka på Hjälp längst upp till höger för att använda hjälpen.
Kontrollera att uppgifterna i deklarationen stämmer överens med de uppgifter som du fått från arbetsgivare, bank, Försäkringskassan med flera.
I informationsbrevet och specifikationen som du får med din deklaration, finns din kod för underskrift.
Sms:a ditt personnummer och din kod för underskrift till 71144. Kom ihåg mellanslag mellan personnummer och kod.
Exempel: ÅÅMMDDNNNN 99999999.
Skickar du ditt sms från utlandet måste du ha ett svenskt mobilabonnemang. Ange inte landskod före 71144.
Inom tio minuter får du ett sms i retur. Sms:et bekräftar att du har deklarerat. Spara det som kvittens.
Kontrollera att uppgifterna i deklarationen stämmer överens med de uppgifter som du fått från arbetsgivare, bank, Försäkringskassan med flera.
I informationsbrevet och i specifikationen som du får med inkomstdeklarationen finns dina koder för att godkänna din deklaration.
Ring:
020-567 100
+46 8 764 92 40 från utlandet
Följ de inspelade instruktionerna. Du kan få instruktionerna på engelska.
Vänta tills du hör ett meddelande läsas upp i telefonen. Meddelandet bekräftar att du har deklarerat. Meddelandet sparas och du kan ringa och höra det på nytt.
Kontrollera att uppgifterna i deklarationen stämmer överens med de uppgifter som du fått från arbetsgivare, bank, Försäkringskassan med flera.
Skriv under blanketten.
Posta din deklaration tillsammans med eventuella bilagor till:
Skatteverket
Inläsningscentralen
Inkomstdeklaration 1
FE 8000
107 75 Stockholm
Adressen finns också på pappersblankettens första sida.
Deklarationen ska finns hos Skatteverket senast 2 maj om du inte har anstånd med att deklarera.
Tillfälligt utomlands
Om du är tillfälligt utomlands kan du deklarera digitalt på samma sätt som när du befinner dig i Sverige.
Bosatt utomlands och har GD-nummer
Du som bor utomlands och är begränsat skattskyldig i Sverige får ett särskilt registreringsnummer (GD-nummer). Det är viktigt att du deklarerar med ditt GD-nummer.
Om du bara ska godkänna din inkomstdeklaration kan du göra det genom
sms, telefon, e-tjänsten Inkomstdeklaration 1 eller appen Skatteverket. Använd dina personliga koder som finns i informationsbrevet och i specifikationen som du får med din deklaration.
Om du ska ändra eller lägga till uppgifter i deklarationen, till exempel lämna en bilaga, kan du behöva anmäla dig som ombud för ditt GD-nummer för att kunna deklarera i e-tjänsten Inkomstdeklaration 1. Har du inte möjlighet att använda e-tjänsten kan du göra dina ändringar på pappersdeklarationen och posta den till Skatteverket.
Appen Skatteverket finns för Iphone och Ipad och för Android.
Logga in med din kod för identifiering. Koden finns i informationsbrevet och i specifikationen som du får med deklarationen.
Öppna deklarationen i appen och kontrollera att uppgifterna stämmer överens med de uppgifter som du fått från arbetsgivare, bank, Försäkringskassan med flera.
Godkänn deklarationen med din kod för underskrift. Koden finns i informationsbrevet och i specifikationen som du får med deklarationen.
Du får direkt en kvittens på att du har deklarerat.
Du kan deklarera från utlandet i e-tjänsten Inkomstdeklaration 1 om du har fått koder med deklarationen. Koderna finns i informationsbrevet och i specifikationen som du får med deklarationen.
Logga in i e-tjänsten Inkomstdeklaration 1. Använd din kod för identifiering. Koden finns i informationsbrevet och i specifikationen som du får med deklarationen.
Om du bor i utlandet och inte har ett svenskt personnummer ska du logga in med ditt tiosiffriga GD-nummer (särskilt registreringsnummer). Numret finns i din deklaration. Vid inloggning i e-tjänsten Inkomstdeklaration 1 ombeds du fylla i ett tolvsiffrigt nummer (ååååmmdd-nnnn), men för dig som har ett GD-nummer fungerar inloggningen bara om du fyller i tio siffror.
Kontrollera att uppgifterna i deklarationen stämmer överens med de uppgifter som du fått från arbetsgivare, bank, Försäkringskassan med flera.
Skriv under deklarationen med din kod för underskrift. Koden finns i informationsbrevet och specifikationen som du får med deklarationen.
Du får direkt en kvittens på att du har deklarerat.
Du kan deklarera från utlandet med sms om du:
Kontrollera att uppgifterna i deklarationen stämmer överens med de uppgifter som du fått från arbetsgivare, bank, Försäkringskassan med flera.
I informationsbrevet och i specifikationen till deklarationen finns din personliga kod för underskrift.
Sms:a ditt personnummer och din kod för underskrift till 71144. Kom ihåg mellanslag mellan personnummer och kod. Exempel: ÅÅMMDDNNNN 99999999.
OBS! Om du är bosatt utomlands och inte längre har ett svenskt personnummer ska du i stället använda ditt tiosiffriga GD-nummer (särskilt registreringsnummer).
Skickar du ditt sms från utlandet måste du ha ett svenskt mobilabonnemang. Ange inte landskod före 71144.
Du betalar själv kostnaden för ditt sms.
Inom tio minuter får du ett sms i retur. Sms:et bekräftar att du har deklarerat. Spara det som kvittens.
Du kan deklarera från utlandet genom att ringa om du:
Kontrollera att uppgifterna i deklarationen stämmer överens med de uppgifter som du fått från arbetsgivare, bank, Försäkringskassan med flera.
I informationsbrevet och i specifikationen till deklarationen finns dina koder för att godkänna deklarationen.
OBS! Om du är bosatt utomlands och inte längre har ett svenskt personnummer ska du i stället använda ditt tiosiffriga GD-nummer (särskilt registreringsnummer).
Ring
+46 8 764 92 40
Följ de inspelade instruktionerna. Du kan få instruktionerna på engelska.
OBS! Tänk på att du själv måste betala samtalet.
Vänta tills du hör ett meddelande läsas upp i telefonen. Meddelandet bekräftar att du har deklarerat. Meddelandet sparas och du kan ringa och höra det på nytt.
Om du saknar uppgifter eller hittar fel i din deklaration kan det bero på att Skatteverket saknade eller hade fått felaktiga uppgifter när din deklaration skapades. I e-tjänsten är din deklaration alltid uppdaterad med de senaste uppgifterna. Om uppgifterna har ändrats efter att vi skapade deklarationen, behöver du bara godkänna dem i e-tjänsten. Det kan du göra både med koder och med din e-legitimation.
Om du anser att uppgiften är felaktig ska du kontakta uppgiftslämnaren som behöver lämna in en rättad uppgift till Skatteverket så snart som möjligt. Kontakta även oss på telefon och meddela oss om felet för att undvika att vi beslutar om din slutliga skatt innan rättelse har gjorts.
Du får ditt slutskattebesked så snart vi är klara med ärendet.
Du kan också lägga till en helt ny uppgift. Det gör du via menyvalet Ändra i e‑tjänsten. Du behöver vara inloggad med e-legitimation. Om du ändrar något på pappersdeklarationen behöver du vara noga med att skriva det nya totalbeloppet i den vita rutan för att din ändring ska bli registrerad.
Ja, du kan göra ändringar i en deklaration som du har skickat in. Du kan göra ändringar upp till sex år efter inkomståret.
Du hittar koderna i informationsbrevet och i specifikationen som du får tillsammans med din inkomstdeklaration. Om du ska ändra en uppgift eller lägga till något i deklarationen, till exempel lämna en bilaga, får du inga koder. Då behöver du i stället deklarera med e‑legitimation i e-tjänsten Inkomstdeklaration 1 eller genom att lämna in pappersdeklarationen.
Om du inte har fått några koder kan det bero på att du ska ändra en uppgift eller lägga till någonting i deklarationen. Till exempel behöver du som har sålt värdepapper eller en bostad eller du som är företagare, lämna en bilaga till deklarationen.
Koderna kan du endast använda för att godkänna deklarationen. Ska du ändra eller lägga till något i deklarationen behöver du deklarera med e-legitimation och får därför inga koder. Du kan också deklarera genom att skicka in pappersdeklarationen. Kom ihåg att skriva under den.
Du kan tyvärr inte få nya koder. Koderna skapas när vi trycker din deklaration och går därefter inte att ta fram på nytt. Deklarera med din e-legitimation i appen Skatteverket eller i e-tjänsten Inkomstdeklaration 1.
Har du ingen e-legitimation kan du skicka in din pappersdeklaration till oss. Kom ihåg att skriva under den.
Har Skatteverket fått en ny eller ändrad uppgift efter att din deklaration skapades kan du inte deklarera med koderna genom att ringa eller sms:a. Du kan däremot deklarera i e-tjänsten eller appen genom att logga in med dina koder.
I e-tjänsten och appen får du också veta hur den nya eller ändrade uppgiften påverkar din skatt att betala eller få tillbaka.
Om du deklarerar på pappersdeklarationen ska du skriva ett nytt totalbelopp i den vita rutan bredvid den uppgift som eventuellt redan finns i deklarationen.