Här utser du ett deklarationsombud eller ombud som kan företräda dig i skattefrågor, till exempel göra din deklaration, läsa ditt företags moms- och arbetsgivardeklarationer eller få åtkomst till ditt eller ditt företags skattekonto. Du kan också spärra ombudsregistrering via blankett.
Du kan också göra det här:
Du har automatiskt behörighet att använda många av Skatteverkets e-tjänster för ditt företags räkning om du är registrerad hos Bolagsverket som vd eller ensam firmatecknare. Du har då automatiskt tilldelats behörigheten ”firmatecknare”.
Är du registrerad hos Bolagsverket som firmatecknare i förening för ett företag som du tecknar tillsammans med någon, kan du se uppgifter från till exempel punktskatter på Mina sidor.
När du spärrar ombudsregistrering via blankett förhindrar du att obehöriga kan använda en pappersblankett för att ansöka om behörigheter för dig eller det företag som du är firmatecknare för. Du kommer inte heller kunna använda blanketter för att ansöka om de behörigheter som finns i e-tjänsten Ombud och behörigheter. Då får du använda din e-legitimation och registrera ombud i e-tjänsten istället.
Det räcker med att spärren aktiveras av en av firmatecknarna även om ni är fler som tecknar firman i företaget. När spärren är aktiv kan ingen av firmatecknarna använda blanketter för att ansöka om de behörigheter som finns i e-tjänsten.
Du kan fortsätta använda blanketter för de ombudsregistreringar som inte finns i e-tjänsten, även när ombudsregistreringen via blankett är spärrad.
Tänk på att inte avregistrera dig som deklarationsombud innan du lämnat de sista moms- och arbetsgivardeklarationerna.
Privatpersoner, enskilda firmor, aktiebolag, handelsbolag, kommanditbolag och ekonomiska föreningar kan använda e-tjänsten Ombud och behörigheter. Även företag där firman tecknas av flera personer i förening kan använda den. Att använda e-tjänsten sparar tid, minskar risken för fel och ger möjlighet att få interaktiv hjälp.
Om du inte har möjlighet att använda e-tjänsten kan du skicka in en blankett till Skatteverket. Länk till blanketterna finns längst ner på denna sida.
Efter att du har utsett eller avregistrerat ett ombud får du en skriftlig bekräftelse på detta. Om du vill ha bekräftelsen digitalt kan du skaffa en digital brevlåda.Med en digital brevlåda får du post från Skatteverket och andra myndigheter digitalt i stället för på papper. Då har du alltid tillgång till din post, och du tar dessutom emot den snabbt, säkert och miljövänligt.