På skatteverket.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?
För dig som anställd gör arbetsgivaren avdrag för preliminär A-skatt innan lönen betalas ut. Här kan du ansöka om jämkning om du exempelvis har avdragsgilla räntekostnader eller om du har fler än en utbetalare av till exempel lön eller pension.
Ansökningar för nästa år kan göras från den 1 oktober. Om du har ansökt om jämkning för nästa år och är ansluten till en digital brevlåda får du beslutet i mitten av december. Annars skickas det med post till din folkbokföringsadress i början av januari.
Du som har F-skatt eller särskild A-skatt ska istället lämna in en preliminär inkomstdeklaration. Det kan du antingen göra via e-tjänsten Preliminär inkomstdeklaration eller på blanketten Preliminär inkomstdeklaration 1 (SKV 4314).
I tjänsten finns det fält med automatisk summering. Fälten fungerar inte om du använder Internet Explorer 7, 8 eller 9. Om du använder någon av dessa webbläsare kan du ändå fylla i din ansökan och skicka in den till oss.
Med en e-legitimation kan du på ett säkert sätt legitimera dig på internet.
Med en digital brevlåda får du post från Skatteverket och andra myndigheter digitalt i stället för på papper. Då har du alltid tillgång till din post, och du tar dessutom emot den snabbt, säkert och miljövänligt.