När kommer min deklaration? Du som har en digital brevlåda får din inkomstdeklaration skickad dit mellan 3 och 7 mars. Har du ingen digital brevlåda skickar vi deklarationen till din folkbokföringsadress. Du behöver därför vara folkbokförd på rätt adress senast 27 februari 2025. Vi börjar skicka ut pappersdeklarationerna i mitten av mars. Senast 15 april ska alla ha fått sina deklarationer.Utskicken sker inte områdesvis. Du behöver därför inte bli orolig om du inte får din deklaration samtidigt som övriga familjemedlemmar eller dina grannar.Från 18 mars kan du deklarera i e-tjänsten Inkomstdeklaration 1, även om du inte har fått din fått din deklaration. Du kan också deklarera i appen Skatteverket.Om du inte har fått din deklaration senast 15 april kan du beställa den i vår e-tjänst Beställ blanketter.
Jag har inte fått min inkomstdeklaration. Vad ska jag göra? Skatteverket skickar en inkomstdeklaration till dig som ska deklarera. Du som har en digital brevlåda får deklarationen skickad dit. Har du ingen digital brevlåda får du deklarationen med posten senast 15 april.I vissa fall ska du deklarera även om du inte har fått någon deklaration. Om du är osäker kan du läsa på sidan Vem ska deklarera.
Om du vet att du ska deklarera Om du vet att du ska deklarera men inte har fått någon deklaration, kan du ändå deklarera digitalt med e-legitimation. Ska du bara godkänna din deklaration kan du enkelt göra det i appen Skatteverket eller i e-tjänsten Inkomstdeklaration 1. Du som ska ändra någon uppgift eller lägga till något, till exempel en bilaga, behöver använda e-tjänsten Inkomstdeklaration 1.Du som bor utomlandsDu kan deklarera med e-legitimation även om du inte fått någon deklaration. Om du inte har e-legitimation kan du från 10 april 2025 beställa en deklarationsblankett i vår e-tjänst Beställ blanketter.
Var kan jag få tag på min deklaration som pdf? Din deklaration finns som pdf på Mina sidor under fliken Skatter och deklarationer. Deklarationen innehåller samma uppgifter som den deklaration som har skickats med posten eller till din digitala brevlåda.Tänk på att om Skatteverket har fått in nya eller ändrade uppgifter, finns de inte med i deklarationen på Mina sidor. I e-tjänsten Inkomstdeklaration 1 finns däremot alltid aktuella uppgifter.Deklarationen på Mina sidor innehåller inte några koder.
Om du inte hittar din deklaration på Mina sidor kan det bero på att du tjänade mindre än 24 238 kronor under 2024. Då får du ingen deklaration och du behöver heller inte deklarera.
Hur får jag en utskrift av mina deklarationsuppgifter, bilagor, skatteuträkning och kvittens? Har du deklarerat i e-tjänsten Inkomstdeklaration 1, kan du logga in igen med hjälp av dina koder eller din e-legitimation. Klicka på knappen för kvittenser. Där kan du välja att skriva ut allt eller välja kvittens för de avsnitt i deklarationen som du vill skriva ut, till exempel försäljning av värdepapper (K4) eller näringsverksamhet (NE). Vill du skriva ut din skatteuträkning gör du det via Skatteuträkning i menyraden.
Hur får jag en pappersdeklaration? Du behöver ingen pappersdeklaration för att deklarera. Har du e-legitimation kan du deklarera i e-tjänsten Inkomstdeklaration 1 eller i Skatteverkets app.
Du som inte har digital brevlådaOm du inte har en digital brevlåda får du en pappersdeklaration skickad till din folkbokföringsadress någon gång mellan 15 mars och 15 april. Om du av någon anledning inte har tillgång till pappersdeklarationen som vi skickar ut, kan du göra något av följande:
Beställ en papperskopia i vår e-tjänst Beställ blanketter.
Ring Skatteupplysningen och beställ en kopia:
0771-567 567Du som har digital brevlådaDu som får deklarationen i din digitala brevlåda kan göra något av följande:
Skriv ut deklarationen från din digitala brevlåda.
Beställ en papperskopia i vår e-tjänst Beställ blanketter. Du kan beställa kopian från den 10 april.
Ring Skatteupplysningen och beställ en kopia:0771-567 567Inga personliga koderObservera att du inte får några personliga koder att deklarera med om du skriver ut eller beställer en kopia av pappersdeklarationen. De personliga koderna finns bara i vårt första utskick av deklarationen.
Jag behöver anstånd med att lämna deklarationen, hur gör jag? Om du inte kan deklarera i tid, till exempel för att du saknar uppgifter till deklarationen eller är sjuk, kan du ansöka om anstånd med att deklarera. Du ansöker enklast om anstånd på Mina sidor. Ansök senast 2 maj.
Har du ingen e-legitimation kan du ansöka om anstånd:0771-567 567Du som fyllt 65 år under 2024 Du som har fyllt 65 år under 2024 behöver inte ansöka om anstånd med att lämna deklarationen. Observera att det inte gäller dig som uppfyller någon av följande punkter:
Du arbetar heltid som anställd.
Du bedriver aktiv näringsverksamhet.
Du handlar med värdepapper i väldigt stor utsträckning.
I dessa fall gäller samma regler avseende anstånd och förseningsavgift som för personer under 65 år.Tänk på att du ändå måste deklarera när det blir möjligt. Du kan deklarera digitalt även efter 2 maj genom att ringa eller sms:a eller använda Skatteverkets e-tjänst eller app.Du som bor utomlands Skatteverket tar inte ut någon förseningsavgift av dig som är bosatt utomlands om din deklaration finns hos oss senast 2 juni 2025.
Hur gör jag om det saknas eller finns en felaktig uppgift i min deklaration? Om du saknar uppgifter eller hittar fel i din deklaration kan det bero på att Skatteverket saknade eller hade fått felaktiga uppgifter när din deklaration skapades. I e-tjänsten är din deklaration alltid uppdaterad med de senaste uppgifterna. Om uppgifterna har ändrats efter att vi skapade deklarationen, behöver du bara godkänna dem i e-tjänsten. Det kan du göra både med koder och med din e-legitimation.Om uppgiften inte stämmerOm du anser att uppgiften är felaktig ska du kontakta uppgiftslämnaren som behöver lämna in en rättad uppgift till Skatteverket så snart som möjligt. Kontakta även oss på telefon och meddela oss om felet för att undvika att vi beslutar om din slutliga skatt innan rättelse har gjorts.0771-567 567Du får ditt slutskattebesked så snart vi är klara med ärendet. Lägga till uppgiftDu kan också lägga till en helt ny uppgift. Det gör du via menyvalet Ändra i e‑tjänsten. Du behöver vara inloggad med e-legitimation. Om du ändrar något på pappersdeklarationen behöver du vara noga med att skriva det nya totalbeloppet i den vita rutan för att din ändring ska bli registrerad.
Jag har inte fått någon uppgift om min inkomst från min arbetsgivare eller pensionsutbetalare. Vad gör jag? De flesta får ingen uppgift om inkomst, eftersom arbetsgivare och pensionsutbetalare numera redovisar löner och skatteavdrag till Skatteverket varje månad. Tidigare redovisade de löner och skatteavdrag en gång om året. Uppgifterna finns i din deklaration precis som vanligt.De redovisade uppgifterna finns på Mina sidor. Välj Skatter och deklarationer, därefter Lön, pension, sjukpenning m.m. Kontakta den som har eller skulle ha lämnat uppgifterna, om du saknar uppgifter eller om det finns felaktiga uppgifter.
När du får din deklaration, kontrollera att uppgifterna stämmer med inkomstspecifikationerna som du fått vid dina utbetalningar. Kontakta din arbetsgivare så fort som möjligt om någon uppgift är fel eller saknas, så att arbetsgivaren kan rätta uppgifterna i din deklaration på skatteverket.se. Skatteverket skickar inte ut någon ny pappersdeklaration om en uppgift ändras. I e-tjänsten Inkomstdeklaration 1 finns däremot alltid aktuella uppgifter.Vad gäller för uppgifter från banker och långivare?Du får kontrolluppgifter från banker, finansinstitut, kreditgivare och tjänstepensionsföretag som vanligt.
Vad innebär en schablonintäkt? Om du har fondandelar eller ett investeringssparkonto beskattas du för en schablonintäkt. Du behöver inte själv redovisa schablonintäkten i din deklaration, Skatteverket har redan fyllt i den vid punkt 7.1, Schablonintäkter. Schablonintäkten för fondandelar och investeringssparkonto beräknas av din bank eller ditt fondbolag.FondandelarSchablonintäkten för fondandelar är 0,4 procent av värdet av dina fondandelar den 1 januari 2024. Skatten är 30 procent av schablonintäkten vilket motsvarar 0,12 procent av fondandelarnas värde (30 procent x 0,4 procent). Har du till exempel fondandelar som är värda 100 000 kronor vid ingången av 2024 blir skatten 120 kronor (30 procent x 100 000 kronor).InvesteringssparkontoSchablonintäkten för investeringssparkonto är 3,62 procent av ett kapitalunderlag (inkomståret 2024). På schablonintäkten betalar du 30 procent skatt. Det innebär att skatten blir 1,086 procent av kapitalunderlaget (30 procent x 3,62 procent). Om du till exempel har ett kapitalunderlag på 100 000 kronor för 2024 blir skatten 1 086 kronor (1,086 procent x 100 000 kronor).Från och med 1 januari 2025 införs en skattefri grundnivå på 150 000 kronor för det sammanlagda sparandet du har på investeringssparkonto, kapitalförsäkring och PEPP-produkt. Du hittar mer information på sidan Skatt på investeringssparkontoSkatt på investeringssparkontoBostadsuppskovDen årliga schablonintäkten för bostadsuppskov har tagits bort från och med inkomståret 2021 (deklarationen 2022).
Att deklarera
Jag har skaffat en digital brevlåda, hur deklarerar jag? Skaffar du en digital brevlåda senast 2 mars får du ingen pappersdeklaration. I stället skickar vi deklarationen till din digitala brevlåda mellan 7 och 10 mars. Från 18 mars kan du deklarera med din e-legitimation eller dina koder i e-tjänsten Inkomstdeklaration 1 eller i appen Skatteverket. Du kan också deklarera med koderna genom att sms:a eller ringa. Koderna finns i informationsbrevet samt specifikationen till deklarationen.
Bosatt utomlandsDu som inte bor i Sverige får ett särskilt registreringsnummer (GD-nummer) om du är begränsat skattskyldig i Sverige och har något att deklarera här. Det är viktigt att du deklarerar med ditt GD-nummer. Mer information finns på sidan Bosatt utomlands med fastighet och kapitalinkomster i Sverige.
Varför kan jag inte deklarera i e-tjänsten med min e-legitimation? Om du inte kan deklarera i e-tjänsten kan det bero på att det inte har skapats någon inkomstdeklaration för dig. Orsaken kan vara att du inte var skatteregistrerad i Sverige när din inkomstdeklaration skapades. Du behöver då beställa en deklarationsblankett. Det gör du på något av följande sätt:
i Skatteverkets e-tjänst Beställ blanketter som öppnar 10 april
Varför har jag inte fått några koder? Om du inte har fått några koder med din inkomstdeklaration kan det bero på att du ska ändra eller lägga till uppgifter i deklarationen. Du som till exempel har sålt värdepapper eller en bostad ska redovisa försäljningen i en bilaga till deklarationen. Även du som har tagit kortare uppdrag eller gigs eller har sålt varor eller tjänster genom ett plattformsföretag, kan behöva redovisa ersättningen därifrån.Här kan du ta reda på vilken bilaga du ska lämna, beroende på din situation:
Tjänster, uppdrag och gigsDu som ska lämna en bilaga till deklarationen deklarerar enklast i e-tjänsten Inkomstdeklaration 1. Där finns den bilaga som du ska lämna, vissa uppgifter har Skatteverket redan fyllt i. Alla uträkningar och överföringar sker automatiskt. Du behöver logga in med e-legitimation för att kunna använda e-tjänsten.Du kan deklarera från 18 mars 2025.
Mina koder fungerar inte att deklarera med, vad ska jag göra? Har Skatteverket fått en ny eller ändrad uppgift efter att din deklaration skapades kan du inte deklarera med koderna genom att ringa eller sms:a. Du kan däremot deklarera i e-tjänsten eller appen genom att logga in med dina koder.I e-tjänsten och appen får du också veta hur den nya eller ändrade uppgiften påverkar din skatt att betala eller få tillbaka.
Om du deklarerar på pappersdeklarationen ska du skriva ett nytt totalbelopp i den vita rutan bredvid den uppgift som eventuellt redan finns i deklarationen.
Kan jag låta någon annan deklarera digitalt för mig? Är det någon annan som hjälper dig med din ekonomi, kan du ansöka om att den personen blir ditt deklarationsombud. Det gör du med din e-legitimation i e-tjänsten Ombud och behörigheter. Som deklarationsombud kan personen bland annat lämna in din deklaration i e-tjänsten Inkomstdeklaration 1 och ta del av uppgifter på ditt skattekonto i e-tjänsten Skattekonto. Har du inte e-legitimation kan du ansöka på pappersblanketten Ansökan deklarationsombud (SKV 4809).
Dödsbo När ett deklarationsombud ska utses till ett dödsbo behöver ansökan göras på pappersblanketten Ansökan deklarationsombud (SKV 4809). Samtliga dödsbodelägare ska skriva under ansökan.MinderårigÄven ansökan om deklarationsombud till ett minderårigt barn behöver göras på pappersblanketten. Samtliga vårdnadshavare till barnet ska skriva under ansökan.
Ska mitt barn lämna in en deklaration? Det är samma regler för att deklarera för alla – oavsett om du är vuxen eller barn. Barnet ska lämna in deklarationen om barnet har fått en deklarationsblankett hemskickad.
barnet har jobbat under 2024 och tjänat mindre än 24 238 kronor.
barnet bara har haft kapitalinkomster (till exempel utdelning, ränteinkomster eller schablonintäkt) som Skatteverket och barnet fått kontrolluppgift om.
I dessa fall har Skatteverket redan fått de uppgifter vi behöver. Därför får barnet ett direkt besked om slutlig skatt att betala eller få tillbaka från oss (ett så kallat slutskattebesked).Har barnet sålt fonder, aktier eller andra värdepapper ska barnet alltid lämna in en deklaration.
SlutskattebeskedDet enda som är annorlunda för barn jämfört med vuxna, är att barn som inte fått en deklarationsblankett och som inte heller behöver deklarera, kan få sitt slutskattebesked redan i april. På slutskattebeskedet finns uppgifter om vilka inkomster barnet blivit beskattat för och hur mycket skatt barnet ska få tillbaka eller betala.
Vem ska skriva under inkomstdeklarationen för barn under 18 år och hur lämnar man in den? För barn under 16 år Deklarationen för barn under 16 år ska skrivas under av barnets förmyndare, vilket oftast är barnets föräldrar.För barn mellan 16 och 18 år Beroende på vilken typ av inkomst barnet haft ska barnet, förmyndare, eller både barnet och förmyndare skriva under. Följande gäller för de olika inkomsterna:
kapitalinkomster - förmyndare ska skriva under,
tjänsteinkomster - barnet får ensamt skriva under, om inte barnet skriver under ska förmyndare göra det,
både kapitalinkomster och tjänsteinkomster - förmyndare ska skriva under. Barnet får tillsammans med förmyndare skriva under.
Så lämnar du in barnets deklaration Om barnet har fått koder med deklarationen och den bara ska godkännas, kan du göra det genom sms eller telefon. Du kan också godkänna deklarationen i appen Skatteverket eller i e-tjänsten Inkomstdeklaration 1.Om barnet inte har fått koder kan du deklarera för barnet i e-tjänsten Inkomstdeklaration 1 med din egen e-legitimation om du är registrerat deklarationsombud för barnet. För att ansöka om att bli deklarationsombud ska du fylla i och skicka in blanketten Ansökan e-tjänster - Deklarationsombud (SKV 4809) till Skatteverket.
I e-tjänsten Inkomstdeklaration 1 väljer du att ta bort den bilaga (K5) som vi har lagt upp åt dig.
På pappersdeklarationen skriver du under Övriga upplysningar att du deklarerade försäljningen 2024.
Varför blir det så här?Du deklarerar försäljningen året efter det kalenderår som du och köparen skrev på köpekontraktet. Lantmäteriet meddelar Skatteverket att din fastighet är såld först när du och köparen har skrivit på köpebrevet. Skatteverket får inte någon uppgift om köpekontraktets datum från Lantmäteriet. Därför har Skatteverket uppmanat alla som har en försäljning med köpebrevsdatum under 2024 att deklarera försäljningen i inkomstdeklarationen 2025.
Hur kan jag kontrollera om min deklaration har kommit in till Skatteverket? Logga in med din e-legitimation på skatteverket.se (Mina sidor).Under fliken Skatter och deklarationer kan du se om din deklaration har kommit in, oavsett hur du har deklarerat. Där kan även du som har hjälp av en redovisningsbyrå och har skrivit under din deklaration på Mina sidor se om din deklaration har kommit in.Tänk på att om du har deklarerat på pappersdeklarationen tar det upp till 14 dagar innan uppgift om att deklarationen är registrerad finns på Mina sidor.Andra sätt att kontrollera om deklarationen har registrerats Du som har deklarerat i e-tjänsten Inkomstdeklaration 1 eller appen Skatteverket kan logga in där för att kontrollera om deklarationen är inlämnad. Om du har deklarerat genom telefon kan du ringa upp på nytt. Du får då besked om att du redan har deklarerat.
Om uppgiften inte stämmer Om du anser att uppgiften är felaktig ska du kontakta uppgiftslämnaren som behöver lämna in en rättad uppgift till Skatteverket så snart som möjligt. Meddela även oss om felet för att undvika att vi beslutar om din slutliga skatt innan rättelse har gjorts. Du får ditt slutskattebesked så snart vi är klara med ärendet.0771-567 567
Om du begär avdrag för en utgift i deklarationen ska du i efterhand kunna visa att du faktiskt har haft utgiften.Spara alla underlag i sex år.Om du till exempel säljer en bostad under 2024, ska du spara underlagen från försäljningen fram till och med utgången av 2030.
Jag har fått en förfrågan/förslag till beslut från en handläggare. Vad ska jag göra? Om vi behöver mer information för att kunna besluta i ditt ärende, kontaktar vi dig genom att ringa, skicka ett meddelande till din digitala brevlåda eller ett brev med posten. Där framgår det om du till exempel behöver komplettera med uppgifter eller lämna synpunkter.Du kan svara oss och även bifoga eventuella bilagor genom att logga in med din e-legitimation på Mina sidor. Klicka på aktuellt ärende under Händelser för att starta konversationen.
Du kan även svara oss genom att kontakta handläggaren. Kontaktuppgifter hittar du i meddelandet som du fått till din digitala brevlåda eller i brevet som du fått hemskickat.
Skatteåterbäring och kvarskatt
Hur vet jag vad jag ska betala eller få tillbaka på skatten? I inkomstdeklarationen som du får från oss har vi räknat ut vad du ska betala eller få tillbaka. Om du ändrar eller lägger till något i deklarationen, till exempel för att du har sålt en bostad eller aktier, kommer den beräknade skatten att ändras.Av informationsbrevet och den preliminära skatteuträkningen som du får med din deklaration, framgår om du ska betala eller få tillbaka skatt samt hur mycket.
När kommer min skatteåterbäring? Efter att du har deklarerat går vi igenom uppgifterna i din deklaration och räknar ut din skatt. När vi är klara får du ditt slutskattebesked. Om du har anmält ett bankkonto sätter vi in skatteåterbäringen på kontot i samband med att du får slutskattebeskedet.Här finns information om när du får dina pengar, beroende på när och hur du har deklarerat:
Hur gör jag för att få min skatteåterbäring i april? Du har möjlighet att få dina pengar utbetalda mellan 8 och 11 april, om du senast 2 april godkänner din deklaration utan att ändra något eller lägga till uppgifter, till exempel en bilaga. Godkänn deklarationen i Skatteverkets e-tjänst Inkomstdeklaration 1 eller i appen Skatteverket. Du kan också godkänna deklarationen med dina koder, genom att sms:a eller ringa.Här finns information om vad som räknas som en ändring:
Jag har fått kvarskatt. Hur gör jag nu? Du som har kvarskatt ska betala in den till ditt skattekonto. Du kan dela upp betalningen eller betala allt på en gång, men hela beloppet ska vara bokfört på ditt skattekonto senast på förfallodagen.Betala med Swish eller till Skatteverkets bankgiro.
Varför har jag fått kvarskatt? Att du får kvarskatt kan ha flera orsaker:Din arbetsgivare kan ha dragit för lite skatt under året: Har du fler än en arbetsgivare eller pensionsutbetalare samtidigt kan skatteavdraget bli för lågt. Den utbetalare som du får högst inkomst från (huvudutbetalaren) ska göra skatteavdrag enligt skattetabell, medan de andra utbetalarna ska göra avdrag med 30 procent. Din skatt kan påverkas av annat än bara dina inkomster:
Du som har investeringssparkonto eller äger fonder ska betala skatt på en schablonintäkt. Intäkten finns med i din inkomstdeklaration.
Du som äger fastighet ska betala fastighetsavgift eller fastighetsskatt. Underlag för fastighetsskatten eller avgiften finns med i din inkomstdeklarationen.
Skattetabellerna tar inte hänsyn till dessa skatter och därför kan din avdragna skatt bli för låg.Så kan du undvika kvarskattFör att undvika kvarskatt kan du göra på något av följande sätt:
Begär att huvudutbetalaren (till exempel din arbetsgivare) gör ett förhöjt skatteavdrag.
Ansök om jämkning (ändring av preliminär A-skatt) hos Skatteverket. Jämkning innebär att Skatteverket beslutar om att höja (eller sänka) din preliminära skatt till rätt nivå. När du fått beslutet om jämkning från Skatteverket lämnar du det till din huvudutbetalare som ändrar skatteavdraget från din lön. Enklast ansöker du i e-tjänsten Jämkning.
Räkna ut din skattVill du veta hur mycket skatt du ska betala kan du ta hjälp av Skatteverkets tjänst Räkna ut din skatt. Där fyller du i de inkomster du har haft och om du till exempel äger en fastighet eller har sålt värdepapper eller en bostad. Tjänsten räknar fram hur mycket skatt du ska betala utifrån uppgifterna som du lämnat.
Varför ska jag betala kvarskatten tidigare än vanligt? Skatteverket vill att deklarationsprocessen ska vara lika för alla, oavsett om du har skatt att betala eller få tillbaka. Därför kan du som har skatt att betala få ditt slutskattebesked redan i april. Uppgift om när du senast ska ha betalat kvarskatten finns i ditt slutskattebesked. Du har ungefär 90 dagar på dig att betala. Uppgift om förfallodag finns i ditt slutskattebesked. För de flesta gäller följande:
Du som får ditt slutskattebesked i april ska ha betalat in kvarskatten senast 14 juli 2025.
Du som får ditt slutskattebesked i början av juni ska ha betalat in skatten senast 12 september 2025.
Vad händer om jag inte betalar kvarskatten i tid? Det är viktigt att du betalar din kvarskatt i tid, bland annat för att slippa betala en hög ränta. Om du efter förfallodagen har ett underskott på ditt skattekonto på 100 kronor eller mer får du en betalningsuppmaning från Skatteverket. Är ditt underskott mer än 2 000 kronor får du ett betalningskrav. Om du fått ett betalningskrav från Skatteverket och fortfarande har ett underskott på skattekontot på 2 000 kronor eller mer vid nästa avstämning, överlämnar vi skulden till Kronofogden.
Kan jag få hjälp med en avbetalningsplan för kvarskatt? Skatteverket gör inte avbetalningsplaner för kvarskatt, däremot kan du göra delbetalningar till ditt skattekonto fram till och med förfallodagen. Om du väljer att dela upp betalningen ska du använda samma inbetalningsuppgifter (bankgironummer och OCR-nummer) varje gång. Det går även bra att betala med Swish när du är inloggad i e-tjänsten Skattekonto.
Min make och jag har ett gemensamt lån. Vi vill dela ränteavdraget mellan oss på ett annat sätt i deklarationerna än vad banken gjort i kontrolluppgifterna. Hur gör vi då? Om ni vill dela utgiftsräntorna mellan er på ett annat sätt behöver ni fylla i nya belopp vid punkt 8.1 i deklarationen. I e-tjänsten Inkomstdeklaration 1 gör ni det under menyvalet Ändra. Om ni deklarerar på pappersdeklarationen ska ni skriva de nya beloppen i den vita rutan vid punkt 8.1. Ni behöver inte stryka det gamla beloppet.Tänk på att ni båda ska fylla i ett belopp i rutan, även om beloppet är noll för någon av er.I e-tjänsten Inkomstdeklaration 1 görs alla uträkningar automatiskt, även skatteuträkningen. I e-tjänsten kan ni alltså göra en omfördelning av räntorna på ett gemensamt lån och direkt få veta vad som ger bäst ekonomiskt utfall.Ni kan meddela er bank om hur ni vill fördela ränteavdraget. Då behöver ni inte göra en omfördelning av räntorna i nästa års deklaration.
Kan jag göra avdrag för mina resor till och från arbetet? Om du regelbundet reser mellan din bostad och arbetsplats och har resekostnader som överstiger 11 000 kronor kan du ha rätt till reseavdrag.Använd vår beräkningstjänst för att ta reda på om du har rätt till avdrag och i så fall med hur mycket.
Tänk på det här när du deklarerar reseavdragDu får bara avdrag för den del av kostnaderna som överstiger 11 000 kronor. När du deklarerar ska du skriva hela kostnaden du har haft. Skatteverket räknar sedan bort 11 000 kronor.Kom ihåg att ett avdrag minskar den inkomst som din skatt beräknas på. Du får alltså inte tillbaka hela beloppet som du gör avdrag för.
Kan jag och den jag bor tillsammans med dela upp rot- eller rutavdraget mellan oss? Om du kan få rot- eller rutavdrag eller inte beror på hur mycket skatt du har betalat in under året och vilka eventuella andra avdrag du har gjort.Räcker inte din slutliga skatt kan det vara fördelaktigt att ändra fördelningen mellan dig och din maka, make eller sambo.
Jag har inte lämnat min deklaration i tid, kommer jag att få betala förseningsavgift? Lämnar du in din deklaration efter 2 maj (ordinarie deklarationstidpunkt) 2025 utan att ha anstånd med att deklarera, riskerar du att behöva betala förseningsavgift. Om du har haft anstånd med att deklarera och lämnar in deklarationen efter beviljat anståndsdatum, riskerar du också att behöva betala förseningsavgift. Skatteverket kan ta ut upp till tre förseningsavgifter av dig, beroende på hur sent du deklarerar. Så här mycket kan du behöva betala
Deklarerar du efter ordinarie deklarationsdatum eller, om du fått anstånd, efter anståndsdatum, kan du få betala 1 250 kronor i förseningsavgift.
Om du inte har deklarerat inom tre månader från ordinarie deklarationsdatum, kan du få betala ytterligare 1 250 kronor i förseningsavgift.
Dröjer du fem månader eller längre med att deklarera kan du få betala ännu en förseningsavgift på 1 250 kronor.
Det innebär att du totalt kan få betala 3 750 kronor i förseningsavgifter.När det gäller andra och den tredje avgiften, räknas inlämningsdatumet från ordinarie deklarationstidpunkt även om du har haft anstånd med att lämna in inkomstdeklarationen.Du som bor utomlands
Skatteverket tar inte ut någon förseningsavgift av dig som är bosatt utomlands om din deklaration finns hos oss senast 2 juni 2025.Ingen förseningsavgift för personer som är 65 år eller äldre
Du som är 65 år eller äldre (du ska ha fyllt 65 år under 2024), behöver inte betala förseningsavgift även om du deklarerar för sent. Du behöver inte ansöka om anstånd med att deklarera.Det gäller inte dig som:
arbetar heltid som anställd
bedriver aktiv näringsverksamhet
handlar med värdepapper i väldigt stor utsträckning.
I dessa fall gäller samma regler avseende anstånd och förseningsavgift som för personer under 65 år.Tänk på att du ändå ska lämna deklarationen när det är möjligt. Ska du bara godkänna din deklaration kan du göra det även efter 2 maj 2025 genom att ringa eller sms:a. Du kan också använda e-tjänsten Inkomstdeklaration 1 eller appen Skatteverket.Förseningsavgift vid föreläggande om att underteckna inkomstdeklarationen Har du fått ett föreläggande från Skatteverket om att skriva under din inkomstdeklaration (som du har lämnat in i tid) och inte gjort det inom den tid vi anger i föreläggandet, kan du behöva betala förseningsavgift med högst 1 250 kronor.Befrielse från förseningsavgift Du kan helt eller delvis befrias från förseningsavgift om det är oskäligt att ta ut avgiften med fullt belopp. Det kan till exempel vara oskäligt om förseningen har berott på ålder, hälsa eller liknande förhållanden.
Om du inte deklarerar alls Lämnar du inte in din deklaration alls kan du bli skönsbeskattad. Det betyder att Skatteverket uppskattar vilket underlag din skatt ska beräknas på. Om du blir skönsbeskattad kan du även behöva betala förseningsavgift och skattetillägg.Ett företag som blir skönsbeskattat riskerar att få sitt godkännande för F-skatt återkallat.
Dödsbon
Hur deklarerar jag för ett dödsbo? När någon har avlidit är det delägarna i dödsboet, oftast de som är närmast anhöriga, eller ett ombud som delägarna har utsett, som ansvarar för dödsboets deklaration.
Hur ska dödsbon göra för att få skatteåterbäringen utbetald? Skatteverket skickar en utbetalningsavi till dödsboets registrerade adress om det inte finns något bankkonto registrerat när pengarna ska betalas ut. Du som företräder dödsboet kan anmäla bankkonto. Observera att du bara kan anmäla ett konto som ägs av dödsboet.För att vi ska göra en utbetalning ska beloppet vara minst 100 kronor.
Vi skickar utbetalningsavin till adressen som dödsboet är registrerat på. Den som har fullmakt för att företräda dödsboet kan lösa in avin. Om ni är flera dödsbodelägare och ingen av er har fullmakt för att företräda dödsboet, måste alla dödsbodelägarna skriva under avin för att lösa ut pengarna.Vissa banker har som rutin att automatiskt skicka en avregistrering av kontot för ett dödsbo. Kontakta banken för information om vad som gäller.
Hur ändrar jag dödsboets adress? Året efter dödsfallet ska dödsboet deklarera för den avlidne. Om dödsboet ska ha en annan adress än den som var aktuell vid dödsfallet måste därför den nya adressen anmälas till Skatteverket.Den första adressändringen efter dödsfallet kan göras av dödsbodelägare, boutredningsman, bouppteckningsförrättare eller begravningsbyrån.
Om dödsboet vill ändra adressen vid ett senare tillfälle ska den skriftliga anmälan vara undertecknad av samtliga dödsbodelägare eller undertecknad av en av dödsbodelägarna, med stöd av fullmakt från övriga dödsbodelägare.
Om dödsboet har fått ett organisationsnummer är det på det skattekontot du ska betala in kvarskatten. Organisationsnumret för ett dödsbo börjar med 10xxxx‑xxxx.
Vad händer om det finns en skatteskuld i dödsboet och flera dödsbodelägare? Om det finns tillgångar som täcker skatten i dödsboet ska dessa användas innan eventuellt överskott delas ut till dödsbodelägarna. Finns inga tillgångar i dödsboet behöver delägarna normalt inte betala skatten med egna pengar. Skulden restförs i stället till Kronofogden och skrivs av efter fem år.
När och hur avslutas dödsboets skattekonto? Dödsboet finns kvar och ska deklarera så länge det finns tillgångar som inte delats upp mellan arvingarna. Dödsboet är skattemässigt avslutat när dödsboets alla tillgångar är skiftade, inkomstdeklaration har lämnats för sista gången och överskott eller underskott på skattekontot är reglerat.
Vem ska skriva under deklarationen för ett dödsbo? Deklarationen för ett dödsbo ska skrivas under av samtliga dödsbodelägare. Det är grundregeln. Det räcker dock att en delägare skriver under om de andra delägarna godkänner det. Om det finns en testamentsexekutor ska denne i stället skriva under. I de fall den avlidnes egendom förvaltas av en boutredningsman, ska denne skriva under.
Dödsboet hade inkomster på minst 100 kronor under 2024.
Dödsboet ägde fastighet 1 januari 2024.
Dödsboet ska betala avkastningsskatt på pensionsmedel eller särskild löneskatt på pensionskostnader.
Observera att ett dödsbo inte behöver lämna inkomstdeklaration om dödsboet endast har haft kapitalinkomster (ränta, utdelning, annan inkomst eller schablonintäkt) som dödsboet och Skatteverket fått kontrolluppgift om.Inkomstdeklarationen som Skatteverket skickar ut till privatpersoner och dödsbon innehåller de uppgifter som vi har fått från till exempel arbetsgivare och banker.Om dödsboet har fått koder med deklarationen kan du godkänna deklarationen med koderna genom att ringa, sms:a eller använda vår app eller e-tjänst Inkomstdeklaration 1. Koderna finns i informationsbrevet och specifikationen till deklarationen. Det går också bra att deklarera på pappersdeklarationen.
Jag deklarerar för ett dödsbo. När ska jag lämna in deklarationen? Dödsboets inkomstdeklarationen ska finnas hos Skatteverket senast 2 maj 2025. Om du behöver mer tid kan du ansöka om anstånd med att deklarera. Du kan få anstånd till 16 maj 2025.Du som är registrerat deklarationsombud för dödsboet kan ansöka om anstånd direkt på Mina sidor som du når genom att logga in med din e-legitimation på skatteverket.se.Är du behörig företrädare för dödsboet kan du också ringa till skatteupplysningen för att begära anstånd med att lämna in deklarationen.Om du på grund av särskilda omständigheter behöver längre anstånd än till 16 maj behöver du ansöka skriftligt på blanketten Ansökan - anstånd att lämna inkomstdeklaration (SKV 2600).
Jag deklarerar för ett dödsbo. Vilken inkomstdeklaration ska dödsboet lämna in? Dödsbon ska lämna Inkomstdeklaration 1.Inkomstdeklarationen som Skatteverket skickar till dödsboet innehåller uppgifter om eventuella inkomster, inkomsträntor, utdelningar, skuldräntor, tomträttsavgäld och vinst respektive förlust vid försäljning av andelar i värdepappersfonder, med mera.Senast 15 april ska alla ha fått sina deklarationsblanketter.
En släkting till mig avled under 2024. Vem ska lämna deklarationen 2025? En avliden persons tillgångar och skulder förvaltas av efterlevande maka eller make, arvingarna och eventuell universell testamentstagare. Det är dödsboet som ska lämna Inkomstdeklaration 1. För det år som dödsfallet har skett deklarerar dödsboet både för den inkomst den avlidne hade före dödsfallet och den inkomst som dödsboet har haft.De beloppsgränser för deklarationsskyldighet som skulle ha gällt den avlidne gäller också dödsboet.Deklarationen för ett dödsbo ska skrivas under av samtliga dödsbodelägare. Det är grundregeln. Det räcker dock att en delägare skriver under om de andra delägarna godkänner det. Om det finns en testamentsexekutor ska denne i stället skriva under. I de fall den avlidnes egendom förvaltas av en boutredningsman ska denne skriva under.Här finns mer information om vad som är viktigt att tänka på och hur man går tillväga: