När kommer min deklaration? Du som har en digital brevlåda får din inkomstdeklaration skickad dit redan den 6‑10 mars. Har du ingen digital brevlåda skickar vi deklarationen till din folkbokföringsadress. Se därför till att vara folkbokförd på rätt adress senast den 22 februari 2023. Vi börjar skicka ut pappersblanketterna i mitten av mars. Senast den 15 april ska alla ha fått sina blanketter.Utskicken sker inte områdesvis. Du behöver därför inte bli orolig om du inte får din blankett samtidigt som övriga familjemedlemmar eller dina grannar.Du kan logga in med e-legitimation i vår e-tjänst Inkomstdeklaration 1 och deklarera innan du fått din deklarationsblankett. Har du en smarttelefon eller surfplatta kan du deklarera med mobilt Bank-id i appen Skatteverket.Om du inte har fått din deklarationsblankett senast den 15 april kan du beställa den i vår e-tjänst Beställ blanketter.
Jag har inte fått min inkomstdeklaration. Vad ska jag göra? Skatteverket skickar ut en deklaration till dig som ska deklarera. Om du har en digital brevlåda får du ingen pappersdeklaration. Deklarationen skickas i stället till din digitala brevlåda. Har du ingen digital brevlåda får du deklarationen med posten senast den 15 april.I vissa fall ska du deklarera även om du inte har fått någon deklaration. Om du är osäker kan du läsa om när du ska deklarera på sidan Vem ska deklarera.
Om du vet att du ska deklarera Om du vet att du ska deklarera men inte har fått någon deklaration, kan du ändå deklarera digitalt med e-legitimation. Ska du bara godkänna deklarationen är det enklast att använda appen Skatteverket. Ska du göra ändringar eller tillägg behöver du använda e-tjänsten Inkomstdeklaration 1.Du som bor utomlandsDu kan deklarera med e-legitimation även om du inte fått någon deklaration. Om du inte har e-legitimation kan du från den 10 april 2023 beställa en deklarationsblankett i vår e-tjänst Beställ blanketter.
Var kan jag få tag på min deklaration som pdf? Din deklaration finns som pdf på Mina sidor under fliken Skatter och deklarationer. Deklarationen innehåller samma uppgifter som den deklaration som har skickats med posten eller till digital brevlåda.Tänk på att om det har kommit nya eller ändrade uppgifter i din deklaration, finns dessa inte med i deklarationen på Mina sidor. I e-tjänsten Inkomstdeklaration 1 finns däremot alltid aktuella uppgifter.Deklarationen på Mina sidor innehåller inte några koder.
Om du inte hittar din deklaration på Mina sidor kan det bero på att du tjänade mindre än 20 431 kronor under 2022. Då får du ingen deklaration och du behöver heller inte skicka in någon. Läs mer om vem som ska deklarera på sidan Vem ska deklarera.
Hur får jag en utskrift av mina deklarationsuppgifter, bilagor, skatteuträkning och kvittens? Har du deklarerat i e-tjänsten Inkomstdeklaration 1, kan du logga in igen med hjälp av dina koder eller din e-legitimation. Klicka på knappen för kvittenser. Där kan du välja att skriva ut allt eller välja kvittens för de avsnitt i deklarationen som du vill skriva ut, till exempel försäljning av värdepapper (K4) eller näringsverksamhet (NE). Vill du skriva ut din skatteuträkning gör du det via Skatteuträkning i menyraden.
Hur får jag en pappersdeklaration? Du behöver ingen pappersdeklaration för att deklarera. Har du e-legitimation (till exempel Mobilt bank-id) kan du deklarera i e-tjänsten Inkomstdeklaration 1 eller Skatteverkets app.Här kan du läsa hur du gör om du ändå föredrar att deklarera på papper.Du som inte har digital brevlådaDu som inte har digital brevlåda får en pappersdeklaration hemskickad till din folkbokföringsadress någon gång mellan den 15 mars och 15 april. Om du av någon anledning inte har tillgång till pappersdeklarationen vi skickar ut kan du göra något av följande:
Beställ en papperskopia i vår e-tjänst Beställ blanketter.
Ring Skatteupplysningen på 0771–567 567 och beställ en kopia.
Du som har digital brevlådaDu som får deklarationen i din digitala brevlåda kan göra något av följande:
Skriv ut deklarationen från din digitala brevlåda
Beställ en papperskopia i vår e-tjänst Beställ blanketter. Du kan beställa kopian från den 10 april.
Ring Skatteupplysningen på 0771–567 567 och beställ en kopia.Inga personliga koderObservera att du inte får några personliga koder att deklarera med om du skriver ut eller beställer en kopia av pappersdeklarationen. De personliga koderna finns bara i vårt första utskick av deklarationen.
Jag behöver anstånd med att lämna deklarationen, hur gör jag? Om du inte kan deklarera i tid, till exempel för att du saknar uppgifter för deklarationen eller är sjuk, kan du ansöka om anstånd med att lämna deklarationen. Du ansöker enklast om anstånd på Mina sidor. Ansök senast den 2 maj.
Har du ingen e-legitimation kan du ansöka om anstånd på telefon 0771-567 567.Du som fyllt 65 år under 2022 Du som har fyllt 65 år under 2022 behöver inte ansöka om anstånd med att lämna deklarationen. Observera att detta inte gäller dig som uppfyller någon av nedanstående punkter:
Du arbetar heltid som anställd.
Du bedriver aktiv näringsverksamhet
Du handlar med värdepapper i väldigt stor utsträckning.
I dessa fall gäller samma regler avseende anstånd och förseningsavgift som för personer under 65 år.Tänk på att du ändå måste lämna deklarationen när det blir möjligt. Du kan deklarera digitalt även efter den 2 maj, via telefon, sms, i Skatteverkets app eller e-tjänst Inkomstdeklaration 1.Du som bor utomlands För dig som är bosatt utomlands tar vi inte ut någon förseningsavgift om din deklaration har lämnats in till oss senast den 31 maj 2023.
Hur gör jag om det saknas eller finns en felaktig uppgift i min deklaration? Om du saknar uppgifter eller hittar fel i din deklaration kan det bero på att Skatteverket saknade eller hade fått en felaktig uppgift när din deklaration skapades. I e-tjänsten är din deklaration alltid uppdaterad med de senaste uppgifterna. Om uppgifterna har ändrats sedan deklarationen skapades behöver du bara godkänna de nya uppgifterna i e-tjänsten. Det kan du göra både med koder och med din e-legitimation.Du kan också lägga till en helt ny uppgift. Det gör du i menyvalet Ändra i e‑tjänsten. Då behöver du vara inloggad med e-legitimation. Om du ändrar något på pappersblanketten behöver du vara noga med att skriva det nya totalbeloppet i den vita rutan, så att din ändring blir registrerad.
Jag har inte fått någon uppgift om min inkomst från min arbetsgivare eller pensionsutbetalare. Vad gör jag? De flesta får ingen uppgift om inkomst, eftersom arbetsgivare och pensionsutbetalare numera redovisar löner och skatteavdrag till Skatteverket varje månad. Tidigare redovisade de löner och skatteavdrag en gång om året. Uppgifterna finns i din deklaration precis som vanligt.Du hittar de redovisade uppgifterna på Mina sidor. På Mina sidor väljer du Skatter och deklarationer, därefter Lön, pension, sjukpenning m.m. Kontakta den som har eller skulle ha lämnat uppgifterna om du saknar uppgifter eller om det finns uppgifter som inte stämmer.
När du får deklarationen, kontrollera att uppgifterna stämmer med dina löneutbetalningar. Kontakta din arbetsgivare så fort som möjligt om någon uppgift är fel eller saknas, så att de kan rätta uppgifterna i din deklaration på skatteverket.se. Skatteverket skickar inte ut någon ny deklaration på papper om en uppgift ändras. I e-tjänsten Inkomstdeklaration 1 ser du däremot alltid de aktuella uppgifterna.Vad gäller för uppgifter från banker och långivare?Du får kontrolluppgifter från banker, finansinstitut, kreditgivare och tjänstepensionsföretag som vanligt.
Vad innebär en schablonintäkt? Om du har fondandelar eller ett investeringssparkonto beskattas du för en schablonintäkt. Du behöver inte själv redovisa schablonintäkten i din deklaration, den är redan ifylld vid punkt 7.1, ”Schablonintäkter”. Schablonintäkten för fondandelar och investeringssparkonto beräknas av din bank eller ditt fondbolag.FondandelarSchablonintäkten för fondandelar är 0,4 procent av värdet av dina fondandelar den 1 januari 2023. Skatten är 30 procent av schablonintäkten vilket motsvarar 0,12 procent av fondandelarnas värde. Har du till exempel fondandelar som är värda 100 000 kronor vid ingången av 2023 blir skatten 120 kronor.InvesteringssparkontoSchablonintäkten för investeringssparkonto är 2,94 procent av ett kapitalunderlag (inkomståret 2023). Skatten är 30 procent av schablonintäkten vilket motsvarar 0,882 % av underlaget. Har du till exempel ett kapitalunderlag på 100 000 kronor för 2023 blir skatten 882 kronor.BostadsuppskovDen årliga schablonintäkten för bostadsuppskov togs bort från och med inkomståret 2021 (deklarationen 2022).
Att deklarera
Jag har skaffat en digital brevlåda, hur deklarerar jag? Skaffar du en digital brevlåda senast den 5 mars får du ingen pappersdeklaration. I stället får du din deklaration skickad till din digitala brevlåda mellan den 6–10 mars. Från och med den 14 mars kan du deklarera digitalt med din e-legitimation eller dina koder i appen Skatteverket eller e-tjänsten Inkomstdeklaration 1. Du kan också deklarera med koderna genom att sms:a eller ringa. Koderna finns i specifikationen som du får med din deklaration.
Kan jag deklarera digitalt från utlandet? Du som befinner dig i utlandet kan deklarera digitalt på flera sätt. Om du har fått en pappersdeklaration skickad till dig och bara ska godkänna deklarationen kan du deklarera genom att skicka ett sms, ringa, använda e-tjänsten eller appen. Det gör du med hjälp av dina personliga koder som finns i informationsbrevet du får med deklarationen. Du hittar dem även i specifikationen till deklarationen. Om du ska ändra eller lägga till uppgifter i din deklaration behöver du anmäla dig som ombud för att kunna deklarera i e-tjänsten Inkomstdeklaration 1.
Varför kan jag inte deklarera i e-tjänsten med min e-legitimation? Om du inte kan deklarera i e-tjänsten kan det bero på att det inte har skapats någon inkomstdeklaration för dig. Orsaken kan vara att du inte var skatteregistrerad i Sverige när inkomstdeklarationerna trycktes. Du behöver då beställa en deklarationsblankett. Det gör du på något av följande sätt:
Varför har jag inte fått några koder? Om du inte har fått några koder med din deklaration beror det på att du ska ändra eller lägga till något i den. Om du till exempel har sålt värdepapper eller en bostad ska du redovisa försäljningen i en bilaga till deklarationen.Här kan du läsa mer om vilken bilaga du ska lämna, beroende på din situation:
Du som ska lämna en bilaga till deklarationen deklarerar enklast i e-tjänsten Inkomstdeklaration 1. Där finns rätt bilaga skapad åt dig med flera ifyllda uppgifter. Alla uträkningar och överföringar sker automatiskt. Du behöver logga in med e-legitimation för att kunna använda e-tjänsten.Du kan deklarera från den 14 mars 2023.
Mina koder fungerar inte att deklarera med, vad ska jag göra? Har det kommit in en ny eller ändrad uppgift i din deklaration efter att den trycktes, kan du inte deklarera med koderna genom att ringa eller sms:a. Du kan däremot deklarera i e-tjänsten eller appen genom att logga in med dina koder.I e-tjänsten och appen kan du se hur den nya eller ändrade uppgiften har påverkat din skatt att betala eller få tillbaka. Har du inte möjlighet att deklarera digitalt ska du ändra den uppgift som redan finns på pappersblanketten innan du skickar in den. Ändringen gör du genom att fylla i nytt totalbelopp i den vita rutan.
Kan jag låta någon annan lämna digital inkomstdeklaration åt mig? Är det någon annan som hjälper dig med ekonomin kan du anmäla den personen i e-tjänsten Ombud och behörigheter. Då kan personen lämna din inkomstdeklaration och andra deklarationer. Personen kan också ha koll på ditt skattekonto i e-tjänsten Skattekonto.Om ett dödsbo ska ansöka om deklarationsombud behöver samtliga dödsbodelägare skriva under ansökan.Om ett minderårigt barn ska utse ett deklarationsombud ska samtliga vårdnadshavare till barnet skriva under ansökan.
Ska mitt barn lämna in en deklaration? Det är samma regler för att deklarera för alla – oavsett om du är vuxen eller barn. Barnet ska lämna in deklarationen om barnet har fått en deklarationsblankett hemskickad.
barnet har jobbat och tjänat mindre än 20 431 kronor i lön, eller
barnet bara har haft kapitalinkomster (till exempel utdelning, ränteinkomster eller schablonintäkt) som Skatteverket och barnet fått kontrolluppgift på.
I dessa fall har Skatteverket redan fått de uppgifter vi behöver. Därför får barnet ett direkt besked om slutlig skatt att betala eller få tillbaka från oss (ett så kallat slutskattebesked).Har barnet sålt fonder, aktier eller andra värdepapper ska barnet alltid lämna in en deklaration.
SlutskattebeskedDet enda som är annorlunda för barn jämfört med vuxna, är att barn som inte har fått någon deklarationsblankett och som inte heller behöver deklarera, kan få sitt slutskattebesked redan i april.På slutskattebeskedet ser du vilka inkomster som barnet har blivit beskattat för och hur mycket skatt barnet ska få tillbaka eller betala.
Vem ska skriva under deklarationen för barn under 18 år och hur lämnar man in den? För barn under 16 år Deklarationen för barn under 16 år ska skrivas under av barnets förmyndare, vilket oftast är barnets föräldrar.För barn mellan 16 och 18 år Beroende på vilken typ av inkomst barnet haft ska barnet, förmyndare, eller både barnet och förmyndare skriva under.
Kapitalinkomster: förmyndare ska skriva under.
Arbetsinkomster: barnet ska skriva under.
Både kapitalinkomster och arbetsinkomster: både förmyndare och barnet ska skriva under.
Så lämnar du in deklarationen Om barnet har fått koder med deklarationen och deklarationen bara ska godkännas, kan den lämnas in via sms, telefon, i appen eller e-tjänsten. Finns inga koder kan du deklarera för barnet i e-tjänsten Inkomstdeklaration 1 med din egen e-legitimation. För att kunna göra det behöver du ansöka om att bli deklarationsombud för ditt barn. Det gör du på blanketten SKV 4809.
I e-tjänsten Inkomstdeklaration 1 väljer du att ta bort den bilaga (K5) som vi har lagt upp åt dig.
På pappersblanketten fyller du i under rubriken "Övriga upplysningar" att du deklarerade försäljningen 2022.
Varför kan det bli så här?Du deklarerar försäljningen året efter det kalenderår som du och köparen skrev på köpekontraktet. Lantmäteriet meddelar Skatteverket att din fastighet är såld först när du och köparen har skrivit på köpebrevet. Skatteverket får inte någon uppgift om köpekontraktets datum från Lantmäteriet. Därför har Skatteverket uppmanat alla som har en försäljning med köpebrevsdatum under 2022 att deklarera försäljningen i inkomstdeklarationen 2023.
Hur kan jag kontrollera om min deklaration har kommit in till Skatteverket? Logga in med din e-legitimation på Mina sidor.Under fliken Skatter och deklarationer kan du se om din deklaration har kommit in, oavsett om du har deklarerat i e-tjänsten, appen, genom att ringa, sms:a eller skicka in pappersblanketten. Där kan även du som har hjälp av en redovisningsbyrå och har skrivit under din deklaration på Mina sidor se om din deklaration har kommit in.Tänk på att om du har deklarerat på pappersblanketten tar det upp till 14 dagar innan du kan se på Mina sidor att deklarationen är registrerad hos Skatteverket.Andra sätt att se om deklarationen har kommit in Har du deklarerat i e-tjänsten, appen, genom att ringa eller sms:a, kan du också logga in i appen eller e-tjänsten för att kontrollera att din deklaration har kommit in.Har du ringt in din deklaration kan du ringa upp på nytt. Då får du besked om att du redan har lämnat din deklaration.
Kan jag göra ändringar i min deklaration efter att jag lämnat in den? Ja, du kan göra ändringar i en deklaration som du har skickat in. Du kan göra ändringar upp till sex år efter inkomståret. Det innebär att du under 2023 kan göra ändringar som gäller inkomståret 2017 eller senare.Har du ännu inte fått slutskattebeskedet kan du logga in i e-tjänsten Inkomstdeklaration 1 och skicka in deklarationen på nytt efter att du gjort ändringen. Har du redan fått slutskattebeskedet kallas det för att du begär en omprövning. Hur du ska göra beror på vilket inkomstår som ändringen gäller.Om ändringen gäller inkomståret 2022 (deklarationen 2023)Vill du ändra något som gäller inkomster eller utgifter som du hade under 2022 (deklarationen 2023) kan du logga in i e-tjänsten Inkomstdeklaration 1 och ändra uppgifterna. Du kan använda e-tjänsten fram tills att den stänger den 14 december 2023.Du kan också begära en omprövning genom att skicka ett brev till oss. I brevet ska du beskriva vilket inkomstår ändringen gäller och vad du vill ändra. Skriv ditt personnummer och kom ihåg att underteckna brevet. Skicka brevet till:Skatteverket 205 30 MalmöOm ändringen gäller ett tidigare inkomstårVill du ändra uppgifter som gäller inkomståren 2017–2021, begär du en omprövning. Det gör du genom att skicka ett brev till oss. I brevet ska du ange vilket inkomstår ändringen gäller och vad du vill ändra. Skriv ditt personnummer och kom ihåg att underteckna brevet. Skicka brevet till:Skatteverket 205 30 Malmö
Om uppgiften inte stämmer Anser du att uppgiften är felaktig behöver du kontakta oss så snart som möjligt på telefonnummer 0771-567 567, så att din skatt blir rätt. Du får ditt skattebesked så fort ditt ärende är klart.
Om du begär avdrag för en utgift i deklarationen ska du i efterhand kunna visa att du faktiskt har haft utgiften.Spara alla underlag i sex år.Om du exempelvis sålde en bostad under 2022 ska du spara underlagen från försäljningen till och med utgången av 2028.
Jag har fått en förfrågan/förslag till beslut från en handläggare. Vad ska jag göra? Om vi behöver mer information för att kunna besluta i ditt ärende, kontaktar vi dig genom att ringa, skicka ett meddelande till din digitala brevlåda eller ett brev via posten. Där framgår det om du till exempel behöver komplettera med uppgifter eller lämna synpunkter.På Mina sidor kan du svara oss och även bifoga eventuella bilagor. Logga in med din e-legitimation och klicka på aktuellt ärende under Händelser för att starta konversationen.
Du kan även svara oss genom att kontakta handläggaren. Kontaktuppgifter hittar du i meddelandet som du fått till din digitala brevlåda eller i brevet som du fått hemskickat.
Kan jag begära omprövning eller överklaga Skatteverkets beslut om min beskattning? Omprövning Är du inte nöjd med Skatteverkets beslut kan du begära att Skatteverket omprövar det. Det gör du genom att skriva ett brev eller använda Skatteverkets blankett för omprövning. Av blanketten framgår vilka uppgifter som ska finnas med i en begäran om omprövning.Skicka brevet eller blanketten till:
Skatteverket 205 30 MalmöEn begäran om omprövning ska ha kommit in inom sex år efter inkomståret. Det betyder att under 2024 kan du begära omprövning för inkomståret 2018 och framåt. Glöm inte att underteckna din begäran.
Överklagande Du kan överklaga Skatteverkets beslut hos förvaltningsrätten. Överklagandet ska göras skriftligt och skickas till det skattekontor som fattat beslutet du vill överklaga. Överklagandet ska ha kommit in inom sex år efter inkomståret. Det betyder att under 2023 kan du överklaga beslut för inkomståret 2017 och framåt. Glöm inte att skriva under ditt överklagande.Använd gärna Skatteverkets blankett för överklagande. Av blanketten framgår vilka uppgifter som ska finnas med i ett överklagande.
Hur vet jag vad jag ska betala eller få tillbaka på skatten? I din inkomstdeklaration som du får från oss har vi räknat ut vad du ska betala eller få tillbaka. Om du ändrar eller lägger till något i deklarationen, till exempel för att du har sålt en bostad eller aktier, kommer den beräknade skatten att ändras.Du ser om du ska betala eller få tillbaka på sidan som har rubriken Preliminär skatteuträkning.
Om du ska få pengar tillbaka: Beloppet står på raden som heter Beräknat belopp som du ska få tillbaka (exklusive ränta).
Om du ska betala: Beloppet står på raden som heter Beräknat belopp som du ska betala (exklusive ränta).
När kommer min skatteåterbäring? Efter att du har deklarerat går vi igenom uppgifterna i din deklaration och räknar ut din skatt. När vi är klara får du ditt slutskattebesked. Har du anmält ett konto till oss betalar vi ut eventuell skatteåterbäring till dig automatiskt.Här kan du läsa mer om när du får dina pengar, beroende på när och hur du har deklarerat:
Godkänn din deklaration utan att ändra eller lägga till något.
Deklarera digitalt. Det gör du med din e-legitimation eller dina koder i appen Skatteverket eller e-tjänsten Inkomstdeklaration 1. Du kan också deklarera med dina koder genom att sms:a eller ringa. Koderna finns i specfikationen till din deklaration.
Deklarera senast den 30 mars.
Tänk på att anmäla bankkonto dit pengarna ska betalas ut, om du inte redan gjort det.
Jag har fått kvarskatt. Hur gör jag nu? Du som har kvarskatt att betala ska göra en inbetalning till ditt skattekonto. Du kan dela upp betalningen eller betala allt på en gång.Du kan betala med Swish eller med bankgiro.
Din arbetsgivare kan ha dragit för lite skatt under året.
Har du fler än en arbetsgivare eller pensionsutbetalare samtidigt kan skatteavdraget bli för lågt. Den utbetalare som betalar den högsta inkomsten – huvudutbetalaren - ska göra skatteavdrag enligt skattetabell, medan de andra utbetalarna ska göra avdrag med 30 procent.
Annat än inkomster kan påverka din skatt. Du som har fonder eller investeringssparkonto ska betala skatt på en schablonintäkt. Den är ifylld i din deklaration. Du som äger fastighet ska betala fastighetsavgift eller fastighetsskatt. Detta är inkomster som inte skattetabellerna tar hänsyn till. Därför kan det hända att ditt skatteavdrag blir för lågt.
Så kan du undvika kvarskattFör att undvika kvarskatt kan du
begära att huvudutbetalaren (till exempel din arbetsgivare) gör ett förhöjt skatteavdrag eller
ansöka om jämkning (ändring av preliminär A-skatt) hos Skatteverket. Jämkning innebär att Skatteverket beslutar om att höja (eller sänka) din preliminära skatt till rätt nivå. När du fått beslutet om jämkning av Skatteverket lämnar du det till din huvudutbetalare, som ändrar den skatt som dras från din lön.
Enklast ansöker du om jämkning i e-tjänsten Jämkning.
Räkna ut din skattVill du räkna ut hur mycket skatt du ska betala kan du använda tjänsten Räkna ut din skatt. Där fyller du i dina inkomster från till exempel din arbetsgivare eller pensionsutbetalare. Du kan också fylla i om du äger en fastighet eller har sålt värdepapper eller bostad.
Varför ska jag betala kvarskatten tidigare än vanligt? Skatteverket vill att deklarationsprocessen ska vara lika för alla, oavsett om du ska betala kvarskatt eller få skatteåterbäring. Därför får även du som ska betala kvarskatt ditt slutskattebesked i juni i år. Kvarskatten ska betalas inom 90 dagar från att du fått ditt slutskattebesked. De flesta som har skatt att betala ska göra det senast den 12 september 2023.
Vad händer om jag inte betalar kvarskatten i tid? Det är viktigt att du betalar din kvarskatt i tid, bland annat för att slippa betala en hög ränta. Om du efter förfallodagen har ett underskott på ditt skattekonto på 100 kronor eller mer får du en betalningsuppmaning från Skatteverket. Är ditt underskott mer än 2 000 kronor får du ett betalningskrav. Om du fått ett betalningskrav från Skatteverket och fortfarande har ett underskott på skattekontot på 2 000 kronor eller mer vid nästa avstämning överlämnas skulden till Kronofogden.
Kan jag få hjälp med en avbetalningsplan för kvarskatt? Skatteverket gör inte avbetalningsplaner för kvarskatt, däremot kan du själv dela upp beloppet genom att göra delbetalningar till ditt skattekonto fram till förfallodagen. Om du väljer att dela upp betalningen ska du använda samma inbetalningsuppgifter (samma bankgironummer och OCR-nummer) varje gång. Det går även bra att betala med Swish när du är inloggad i e-tjänsten Skattekonto.
Kan jag göra avdrag för mina resor till och från arbetet? Om du regelbundet reser mellan din bostad och arbetsplats och har resekostnader som överstiger 11 000 kronor kan du ha rätt till reseavdrag.Du kan använda vår beräkningstjänst för att ta reda på om du har rätt till avdraget och i så fall med hur mycket.
Tänk på det här när du deklarerar reseavdragDu får bara avdrag med den del av kostnaderna som överstiger 11 000 kronor. När du deklarerar ska du skriva in hela kostnaden som du haft. Vi räknar sedan bort 11 000 kronor.Kom ihåg att ett avdrag minskar din beskattningsbara inkomst. Du får alltså inte tillbaka hela beloppet som du gör avdrag med.Läs mer om hur avdraget påverkar din skatt:
Kan jag och den jag bor tillsammans med dela upp rot- eller rutavdraget mellan oss? Om du kan göra rot- eller rutavdrag eller inte beror på hur mycket skatt du har betalat in under året och vilka andra avdrag du har gjort.Räcker inte din slutliga skatt kan det vara fördelaktigt att ändra fördelningen mellan dig och din maka, make eller sambo.Läs mer om hur det går till på sidan Rot- och rutavdrag i deklarationen.
Min make och jag har ett gemensamt lån. Vi vill dela ränteavdraget mellan oss på ett annat sätt i deklarationerna än vad banken gjort i kontrolluppgifterna. Hur gör vi då? Om ni vill dela räntorna på ett annat sätt behöver ni ändra de ifyllda beloppen vid punkt 8.1 i deklarationen. Det gör ni under Ändra i e-tjänsten Inkomstdeklaration 1 eller i den tomma rutan bredvid den ifyllda rutan på pappersblanketten. Tänk på att ni båda måste ändra det ifyllda beloppet på era deklarationer, även om det nya beloppet är noll för någon av er.I e-tjänsten Inkomstdeklaration 1 görs alla uträkningar automatiskt, även skatteuträkningen. I e-tjänsten kan ni alltså göra en omfördelning av räntorna på ett gemensamt lån och direkt se vad som ger det bästa ekonomiska utfallet.Ni kan meddela er bank om hur ni vill dela ränteavdraget. Då behöver ni inte göra en omfördelning av räntorna i nästa års deklaration.
Jag har inte lämnat min deklaration i tid, kommer jag att få betala förseningsavgift? Lämnar du din deklaration efter den 2 maj (ordinarie deklarationstidpunkt) utan att ha fått anstånd, riskerar du att få betala en förseningsavgift. Om du har fått anstånd och lämnar deklarationen efter beviljat anståndsdatum, riskerar du också att få betala en förseningsavgift.Så här stor kan avgiften bli:
Lämnar du in din deklaration efter ordinarie deklarationsdatum eller, om du fått anstånd, efter anståndsdatum, kan du få betala 1 250 kronor i förseningsavgift.
Om du inte har lämnat in deklarationen inom tre månader från ordinarie deklarationsdatum, får du betala ytterligare 1 250 kronor i förseningsavgift.
Dröjer du fem månader , eller längre, med att lämna in din deklaration, får du betala ännu en förseningsavgift på 1 250 kronor.
Det innebär att du totalt kan få betala 3 750 kronor i förseningsavgifter.När det gäller den andra och den tredje avgiften räknas inlämningsdatumet från ordinarie deklarationstidpunkt, även om du har fått anstånd med att lämna inkomstdeklarationen.Du som bor utomlands För dig som är bosatt utomlands tar vi inte ut någon förseningsavgift om din deklaration har lämnats in till oss senast den 31 maj 2023.Ingen förseningsavgift för personer som är 65 år eller äldre Du som är 65 år eller äldre (du ska ha fyllt 65 år under 2022), får ingen förseningsavgift även om deklarationen lämnas sent. Du behöver inte ansöka om anstånd med att lämna deklarationen.Detta gäller dock inte om du
arbetar heltid som anställd
bedriver aktiv näringsverksamhet
handlar med värdepapper i väldigt stor utsträckning.
I dessa fall gäller samma regler avseende anstånd och förseningsavgift som för personer under 65 år.Tänk på att du ändå måste lämna deklarationen när det blir möjligt. Du kan deklarera digitalt även efter den 2 maj, via telefon, sms, i Skatteverkets app eller e-tjänst Inkomstdeklaration 1.Förseningsavgift vid föreläggande om att underteckna inkomstdeklarationen Har du fått ett föreläggande från Skatteverket om att underteckna din inkomstdeklaration (som du har lämnat in i tid) och inte gjort det inom den tid som anges i föreläggandet, kan förseningsavgiften vara högst 1 250 kronor.Befrielse från förseningsavgift Du kan helt eller delvis befrias från förseningsavgift om det är oskäligt att ta ut avgiften med fullt belopp. Det kan till exempel vara om förseningen har berott på ålder, hälsa eller liknande förhållanden.
Om du inte lämnar in någon deklaration alls Lämnar du inte in din deklaration alls kan du bli skönsbeskattad. Det betyder att Skatteverket uppskattar hur stor din inkomst varit under året. Om du blir skönsbeskattad kan du även få betala skattetillägg.Ett företag som blir skönsbeskattat riskerar att få sitt godkännande för F-skatt återkallat.
Dödsbon
Hur deklarerar jag för ett dödsbo? När någon har avlidit är det delägarna i dödsboet, oftast de som är närmast anhöriga, eller ett ombud som delägarna har utsett, som är ansvariga för dödsboets deklaration.
Hur ska dödsbon göra för att få skatteåterbäringen utbetald? Skatteverket skickar en utbetalningsavi om det inte finns något mottagarkonto registrerat när pengarna ska betalas ut. Du som företräder dödsboet kan anmäla mottagarkonto. Observera att det bara är ett konto som ägs av dödsboet som kan användas som mottagarkonto.
Skatteverket adresserar utbetalningsavin till dödsboet. Den som har fullmakt för att företräda dödsboet kan lösa in avin. Om ni är flera dödsbodelägare och ingen av er har fullmakt för att företräda dödsboet, måste alla dödsbodelägarna skriva under avin för att lösa ut pengarna.Vissa banker har som rutin att skicka en avregistrering av mottagarkonto automatiskt för ett dödsbo. Kontakta banken för information om vad som gäller.
Hur ändrar jag dödsboets adress? Året efter dödsfallet ska dödsboet lämna in en inkomstdeklaration för den avlidna. Om dödsboet ska ha en annan adress än den som var aktuell vid dödsfallet, måste därför den nya adressen anmälas till Skatteverket.Den första adressändringen efter dödsfallet kan göras av dödsbodelägare, boutredningsman, bouppteckningsförrättare eller begravningsbyrån.
Om dödsboet vill ändra adressen vid ett senare tillfälle måste den skriftliga anmälan vara undertecknad av samtliga dödsbodelägare eller undertecknad av en av dödsbodelägarna med stöd av fullmakt från övriga dödsbodelägare.
Om dödsboet har fått ett organisationsnummer är det på det skattekontot du ska betala in kvarskatten. Ett dödsbos organisationsnummer börjar med 10xxxx-xxxx.
Vad händer om det finns en skatteskuld i dödsboet och flera dödsbodelägare? Om det finns pengar som täcker skatten i dödsboet, ska dessa användas innan eventuellt överskott delas ut till dödsbodelägarna. Om det inte finns i dödsboet behöver inte delägarna betala skatten med egna pengar. Skulden restförs i stället till Kronofogden och skrivs av efter fem år.
När och hur avslutas dödsboets skattekonto? Dödsboet finns kvar och ska deklarera så länge det finns tillgångar som inte delats upp mellan arvingarna. Dödsboet är skattemässigt avslutat när dödsboets alla tillgångar är skiftade, inkomstdeklaration har lämnats för sista gången och över- eller underskott på skattekontot är reglerat.
Vem ska skriva under deklarationen för ett dödsbo? Deklarationen för ett dödsbo ska skrivas under av samtliga dödsbodelägare. Det är grundregeln. Det räcker dock att en delägare skriver under om de andra delägarna godkänner det. Om det finns en testamentsexekutor ska denne i stället skriva under. I de fall den dödes egendom förvaltas av en boutredningsman, ska denne skriva under.
ska betala avkastningsskatt på pensionsmedel eller särskild löneskatt på pensionskostnader.
Observera att ett dödsbo inte behöver lämna inkomstdeklaration om det enbart haft kapitalinkomster (ränta, utdelning, annan inkomst eller schablonintäkt) som det lämnats kontrolluppgift på.Privatpersoner och dödsbon får en förifylld inkomstdeklaration. Ett dödsbo kan deklarera genom att ringa, sms:a, använda vår app eller e-tjänst, eller på pappersblankett.
Jag deklarerar för ett dödsbo. Vilken deklarationsblankett ska dödsboet lämna in? Privatpersoner och dödsbon ska deklarera på samma blankett - Inkomstdeklaration 1.Deklarationsblanketten Skatteverket skickar till dödsboet innehåller uppgifter om eventuella inkomster, inkomsträntor, utdelningar, skuldräntor, tomträttsavgäld och vinst respektive förlust vid försäljning av andelar i värdepappersfonder med mera.Senast den 15 april ska alla ha fått sina deklarationsblanketter.
En släkting till mig avled under 2022. Vem ska lämna deklarationen 2023? En död persons tillgångar och skulder förvaltas av efterlevande maka eller make, arvingarna och eventuell universell testamentstagare. Det är dödsboet som ska lämna Inkomstdeklaration 1. För det år som dödsfallet har skett deklarerar dödsboet både för den inkomst som den avlidne hade före dödsfallet och den inkomst som dödsboet har haft.De beloppsgränser för deklarationsskyldighet som skulle ha gällt den avlidne gäller också dödsboet.Deklaration för dödsbo ska skrivas under av samtliga dödsbodelägare. Det är grundregeln. Det räcker dock att en delägare skriver under om de andra delägarna godkänner det. Om det finns en testamentsexekutor ska denne i stället skriva under. I de fall där den dödes egendom förvaltas av en boutredningsman ska denne skriva under.Här kan du läsa mer om vad som är viktigt att tänka på och hur man går tillväga: