Logotyp, till startsidan

Arkiv för Rättslig vägledning


RSV SV 1996:2

Riksskatteverkets rekommendationer m.m. om återbetalning och avräkning av fordonsskatt.

Riksskatteverket (RSV) meddelar med stöd av 2 kap. 2 § förordningen (1990:1293) med instruktion för skatteförvaltningen och 4 § fordonsskattelagen (1988:327) efter samråd med Vägverket följande rekommendationer m.m. om återbetalning och avräkning av fordonsskatt.

1 Inledning

1.1 Gällande bestämmelser

Enligt 6 och 7 §§ fordonsskattelagen, FSL, skall fordonsskatt betalas för skattepliktiga fordon, d.v.s. fordon som är eller bör vara upptagna i bilregistret och inte är avställda. Är ett fordon skattepliktigt under endast en del av ett skatteår eller en skatteperiod, tas fordonsskatt ut för den tid som fordonet är skattepliktigt. I regel tas skatt ut för en hel kalendermånad, om fordonet är skattepliktigt under någon del av månaden (13 § FSL). Skattskyldig för ett fordon är den som vid ett visst tillfälle är eller bör vara upptagen i bilregistret som ägare till fordonet (10 § FSL).
Bestämmelser om återbetalning av fordonsskatt finns i FSL och i fordonsskatteförordningen (1993:1028), FSF.

De grundläggande bestämmelserna om återbetalning av fordonsskatt när skatteplikten upphör, eller när skatten sänks på grund av att fordonets användning eller beskaffenhet ändras, finns i 17 § FSL. I 18 § FSL finns bestämmelser om återbetalning när fordonsskatten sänks på grund av ändring i FSL.

I 69 och 70 §§ FSL samt 15 och 16 §§ FSF finns bestämmelser om återbetalning av fordonsskatt för fordon som använts utomlands.

Bestämmelser om avräkning vid återbetalning av fordonsskatt finns i 66 § andra stycket FSL. Se avsnitt 6.

2) Ersätter RSV Sv 1994:2. Ändrade partier är markerade med kantstreck.

2 Inbetalningar som anses vara skattebetalningar

Rekommendationer

När fråga uppkommer om återbetalning av fordonsskatt eller avräkning av sådan skatt enligt 66 § FSL, bör alla inbetalningar som gjorts i avsikt att erlägga fordonsskatt anses vara skattebetalningar. Detta bör gälla även om det inbetalade beloppet inte överensstämmer med det debiterade beloppet.

Även i det fall inbetalningen görs efter det att ett debiterat belopp har satts ned, bör inbetalningen anses vara en skattebetalning. Om ett debiterat belopp har satts ned och det senare visar sig att skatten redan var betald (t.ex. till en kronofogdemyndighet) när nedsättningen gjordes, bör det erlagda beloppet ändå anses vara en skattebetalning.

3 När fordonsskatt anses betald

Skatten betalas genom insättning på särskilt konto. Inbetalning av fordonsskatt anses ha skett den dag inbetalningskort eller gireringshandlingar har kommit in till Posten Aktiebolag. Om staten har ingått avtal med en bank om förmedling av skatteinbetalningen, anses inbetalningen ha skett den dag inbetalningskort eller gireringshandlingar har kommit in till banken (58 § FSL). Om betalningen har kommit in i rätt tid till bank som omfattas av avtalet, anses betalningen ha kommit in i rätt tid även om den kommer in för sent till Vägverket.
Vägverket för i bilregistret in det datum då en inbetalning har blivit bokförd på verkets postgirokonto. Inbetalningen till Vägverket anses gjord arbetsdagen före bokföringsdagen, oberoende av om betalningen gjorts genom post- eller bankgiro, med check eller på något annat sätt. Att en betalning till bank eller bankgiro har kommit in i rätt tid måste därför kunna styrkas med kassakvitto eller utdrag som visar när inbetalningen bokfördes på bankgirot.

Vid inbetalning till kronofogdemyndigheten via postgirokonto registreras postgirots bokföringsdag samt inbetalningsdag i redovisningssystemet för exekutionsväsendet. Inbetalningen till kronofogdemyndigheten anses gjord arbetsdagen före postgirots bokföringsdag. Om betalningen har gjorts genom att kronofogdemyndigheten avräknat det belopp som överlämnats för indrivning mot överskjutande skatt, anses betalningen gjord den dag avräkningen skedde. Vid utmätning anses betalningen gjord då beloppet har bokförts på kronofogdemyndighetens postgirokonto eller betalats kontant till kronofogdemyndigheten.

Rekommendationer

Om det görs gällande att en betalning har kommit in till Vägverket eller kronofogdemyndigheten tidigare än den beräknade inbetalningsdagen, bör Vägverket utreda vilken dag betalningen verkligen kom in.

Om en betalning görs genom att Vägverket räknar av beloppet från fordonsskatt som skall återbetalas, bör betalningen anses gjord vid det tillfälle då tillgodohavandet uppkommer hos Vägverket. Tillgodohavande kan uppkomma t.ex. när ett fordon avställs.

4 Återbetalning av fordonsskatt

4.1 Inledning

Vid återbetalning av fordonsskatt enligt 17 eller 18 §§ FSL meddelas normalt inte något särskilt beslut om skatten. I andra fall behövs ett skattebeslut eller en dom som grund för att återbetala fordonsskatt. Vägverket verkställer återbetalning för beskattningsmyndighetens räkning.

4.2 Skatteplikten upphör under tid för vilken fordonsskatt har betalats

Upphör skatteplikten för ett fordon under tid för vilken fordonsskatt har betalats, återbetalas den överskjutande skatten till den som var skattskyldig (se avsnitt 1.1) när skatteplikten upphörde (17 § första stycket FSL). Anledningen till att skatteplikten upphör kan vara att fordonet har avställts, avregistrerats eller befriats från skatteplikt.

Rekommendationer

Uppkommer fråga om återbetalning av fordonsskatt, bör skatten anses betald även om bara en del av det debiterade beloppet har erlagts, men det erlagda beloppet är större än skatten för den tid fordonet har varit skattepliktigt.

Exempel:

Fordonsskatt har debiterats för ett skatteår (maj - april) med 715 kr. 600 kr har betalats. Fordonet avställs i december. Skatten för den tid fordonet har varit skattepliktigt (maj - december) är 476 kr. Skatteplikten har alltså upphört under tid för vilken skatt har betalats. (Om däremot bara 300 kr har betalats, har skatteplikten upphört under tid för vilken skatt inte har erlagts.)

Rekommendationer

Om skatteplikten för ett fordon upphör under uppbördsmånaden och fordonsskatten för närmast följande skatteår eller skatteperiod ändå betalas efter det att skatteplikten har upphört, bör beloppet återbetalas till den som har betalat in det. Bestämmelserna i 17 § första stycket FSL om vem som är återbetalningsberättigad bör inte tillämpas i ett sådant fall.

Exempel:

Ett fordon säljs i uppbördsmånaden december. Den nye ägaren avställer fordonet i samma månad. Den föregående ägaren betalar därefter skatten för den närmast följande skatteperioden januari - april. På grund av att inbetalningen har gjorts efter det att skatteplikten upphört för fordonet, återbetalas skatten för skatteperioden januari - april till den föregående ägaren, eftersom han har betalat den.

4.3 Skatteplikten upphör under tid för vilken fordonsskatt inte har betalats

Rekommendationer

Om skatteplikten för ett fordon upphör under tid för vilken fordonsskatt inte har betalats och om skatt i ett sådant fall betalas in efter det att skatteplikten har upphört, bör Vägverket återbetala överskjutande fordonsskatt till den som har betalat in den.

Exempel:

Fordonsskatt påförs för ett fordon i uppbördsmånaden april för skatteåret maj - april. När fordonet ställs av den 7 maj är skatten ännu obetald. Den 1 juni betalas hela årsskatten. Vägverket utreder vem som har gjort inbetalningen. Eftersom skatteplikten upphörde redan den 7 maj - alltså under tid för vilken skatt inte hade erlagts - återbetalas överskjutande fordonsskatt för tiden juni - april till den som har betalat skatten.

4.4 Fordonets beskaffenhet eller användning ändras så att fordonsskatten sänks

Sänks fordonsskatten på grund av att fordonets beskaffenhet eller användning har ändrats, återbetalas den överskjutande skatten till den som var skattskyldig när registreringsbesiktning i anledning av ändringen skedde eller, om sänkningen beror på ändrad användning, när användningen ändrades (17 § andra stycket FSL).

Återbetalning av fordonsskatt enligt 17 § andra stycket FSL kan komma i fråga t.ex.

- när ett fordons beskaffenhet ändras så att skattevikten blir lägre

- när användningen av en traktor i klass I ändras så att traktorn kommer att tillhöra klass II.

Rekommendationer

Bestämmelserna i 17 § andra stycket FSL om till vem återbetalning skall ske, bör också tillämpas när den överskjutande skatten avser ett skatteår eller en skatteperiod som börjar efter skattesänkningen. Detta kan vara fallet om ett fordon inställs till registreringsbesiktning eller om dess användning ändras i en uppbördsmånad. Också i dessa fall bör således det överskjutande beloppet återbetalas till den som var skattskyldig när registreringsbesiktningen skedde eller när användningen ändrades.

4.5 Den återbetalningsberättigade har försatts i konkurs

Rekommendationer

Om fordonsskatt skall återbetalas efter det att den återbetalningsberättigade har försatts i konkurs, bör beloppet betalas ut till konkursförvaltaren efter eventuell avräkning av obetald fordonsskatt.

4.6 Fordonsskatt har betalats på annat sätt än med inbetalningkort som sänts ut av Vägverket

Vägverket sänder ett inbetalningskort avseende skatten till den skattskyldige snarast möjligt, i fråga om uppbörd för skatteår eller skatteperiod dock senast den 12 i uppbördsmånaden (7 § FSF).

Rekommendationer

Har fordonsskatt betalats med ett inbetalningskort som sänts ut av Vägverket, bör skatten därigenom anses betald. Betalas dessutom ytterligare ett belopp in för fordonet på något annat sätt, bör orsaken till dubbelbetalningen utredas. Visar utredningen att beloppen avser samma fordon och samma tid, bör det belopp som har betalats in på annat sätt än med Vägverkets inbetalningskort återbetalas till den som har gjort inbetalningen.

Har emellertid fordonsskatt påförts någon som inte är skattskyldig och har skatten betalats både av denne och av den som egentligen är skattskyldig, bör dock ärendet överlämnas till beskattningsmyndigheten för fastställande av skatten med stöd av 37 § FSL.

Skatt bör anses betald även om det debiterade beloppet har betalats in på något annat sätt än med det inbetalningskort som har sänts ut av Vägverket. Är det inbetalade beloppet för lågt, bör den skattskyldige krävas på skillnadsbeloppet, även om någon annan gjort inbetalningen.

Om fordonsskatt har påförts den skattskyldige och både denne och någon annan har betalat in skatt för fordonet på något annat sätt än med det inbetalningskort som sänts ut av Vägverket, bör överskjutande del av den sammanlagt inbetalade skatten återbetalas till den som inte är skattskyldig, dock högst med belopp som motsvarar vad han har betalat in. Detta bör gälla oavsett vilket av beloppen som har betalats in först.

Exempel:

A har påförts fordonsskatt för skatteperioden mars - juni med 1 533 kr. Den 5 april betalar B in 1 000 kr avseende skatt för perioden. Den 8 april blir B införd i bilregistret som ägare av fordonet. Den 10 april betalar A också in 1 000 kr med ett inbetalningskort som han fyllt i själv. Eftersom A är skattskyldig för skatteperioden tas hans inbetalning in som en skattebetalning i första hand. Dröjsmålsavgiften är 100 kr. B är inte skattskyldig för perioden och den överskjutande skatten, dvs. 367 kr, bör återbetalas till honom.

Rekommendationer

Om ett skattebelopp har betalats genom avräkning från skrotningspremie enligt 21 § bilskrotningsförordningen (1975:348), bör skatten anses betald genom avräkningen. Av skatt som betalas in efter avräkningen bör därför överskjutande belopp återbetalas till den som har betalat in det.

5 Nedsättning

Om skatteplikten har upphört för ett fordon för vilket fordonsskatten skulle ha betalats men inte har betalats, får skatten sättas ned genom automatisk databehandling på grundval av uppgifter i bilregistret (66 § andra stycket FSL). Nedsättningen får avse den del av skatten som hänför sig till tiden efter det att skatteplikten har upphört. Motsvarande gäller om fordonsskatten har sänkts. Vid nedsättning beaktas bestämmelserna i 13 § FSL.

6 Avräkning vid återbetalning av fordonsskatt

När Vägverket verkställer återbetalning av fordonsskatt, avräknas obetalda skatter och avgifter enligt 66 § FSL automatiskt.

6.1 Avräkningens omfattning och i vilken ordning avräkningen sker

Vid återbetalning av skatt skall, enligt 66 § andra stycket FSL, räknas av endast sådan fordonsskatt som har förfallit till betalning och som inte har betalats samt dröjsmålsavgift och skattetillägg som belöper på sådan skatt och sådana avgifter enligt bilregisterkungörelsen (1972:599) som uppbärs i samband med uppbörd av fordonsskatt, d.v.s. skyltavgift, registerhållningsavgift och avgift för bevis om avställnings upphörande.
Rekommendationer

Vid återbetalning bör räknas av bara sådana till betalning förfallna obetalda fordonsskatter m.m. som den återbetalningsberättigade är skyldig att betala.

Avräkningen bör anses vara gjord vid det tillfälle då tillgodohavandet uppkommer hos Vägverket.

I första hand bör räknas av obetalda skatter för det fordon som återbetalningen gäller och i den ordning de skulle ha betalats. Därefter bör räknas av obetalda skatter för andra fordon som den återbetalningsberättigade äger eller har ägt.

Skattetillägg, som belöper på viss skatt, och avgifter enligt bilregisterkungörelsen vilka påförts samtidigt med viss skatt, bör räknas av omedelbart efter den skatten. Därefter räknas av eventuell dröjsmålsavgift som belöper på skatten eller avgiften.

Bestämmelserna om avräkning bör gälla också om den skatt som skall återbetalas avser kommande skatteår eller skatteperiod.

Fordonsskatt som har betalats in till kronofogdemyndigheten, redovisas till Vägverket först när den har betalats till fullo. Uppgift om delbetalningar till kronofogdemyndigheten finns alltså inte införda i bilregistret. Detta innebär att hänsyn inte kan tas till sådana delbetalningar vid automatisk avräkning av obetald skatt. Detsamma gäller om uppgift om betalning inte har förts in i bilregistret när avräkningen görs. I fråga om beslut om avräkning, se avsnitt 6.3.

6.2 Underrättelse om avräkning

Den återbetalningsberättigade underrättas om avräkningen.

Rekommendationer

Underrättelsen bör innehålla specificerade uppgifter om återbetalningsbeloppet före avräkning och för varje fordon uppgifter om avräknat belopp samt debiteringsdatum. Vidare bör finnas uppgift om hur mycket som återbetalas eller hur stor skuld som kvarstår efter avräkningen. Underrättelsen bör också innehålla uppgift om när den sänds ut och om möjligheten att begära att beskattningsmyndigheten omprövar avräkningen. Underrättelsen sänds ut av Vägverket (blankett RSV 4995). När skatt eller avgift skall återbetalas enligt särskilt meddelat beslut av beskattningsmyndigheten, bör det framgå av beslutet att avräkning kan komma att göras från återbetalningsbeloppet, om annan fordonsskatt inte har betalats.

6.3 Beslut om avräkning

Enligt 66 § andra stycket FSL skall bestämmelserna i 37, 38, 45 och 84 §§ FSL om omprövning, slutligt beslut, rättelse och överklagande tillämpas också i fråga om avräkning. Om en återbetalningsberättigad anser att en viss avräkning är felaktig, kan han alltså begära att avräkningen omprövas av beskattningsmyndigheten. Han har också möjlighet att överklaga beskattningsmyndighetens slutliga beslut om avräkning.
Har avräkning gjorts och det senare visar sig att skatten varit betald och därför inte borde ha räknats av, kan beskattningsmyndigheten med stöd av 37 § FSL ompröva avräkningen. Om det felaktigt avräknade beloppet skall återbetalas, prövas på nytt om någon obetald skatt skall räknas av före återbetalningen.

7 Rutiner för återbetalning och avräkning när fordonsskatt har överlämnats för indrivning

Vid återbetalning och avräkning när fordonsskatt har överlämnats för indrivning, tillämpas följande rutiner.
Fordonsskatt som har överlämnats för indrivning skall betalas in till kronofogdemyndigheten. Det förekommer dock att den ändå betalas till Vägverket. Överskjutande skatt kan uppkomma genom att skatten betalas både till kronofogdemyndigheten och Vägverket eller att både den skattskyldige och någon annan betalar in den.

Om skatten har betalats till Vägverket i stället för till kronofogdemyndigheten eller om skatten har avräknats från överskjutande fordonsskatt eller satts ned, meddelar Vägverket detta till kronofogdemyndigheten. Om fordonsskatt i ett sådant fall dessutom har betalats till kronofogdemyndigheten, kontrollerar kronofogdemyndigheten hos Vägverket vem som är återbetalningsberättigad. Har denne några andra skatteskulder kan kronofogdemyndigheten utmäta det överskjutande beloppet för att täcka dessa skulder. Kronofogdemyndigheten sänder då ett utmätningsprotokoll till Vägverket, som genom bilregistersystemet betalar ut det aktuella beloppet till kronofogdemyndigheten.

Dessa rekommendationer m.m. tillämpas fr.o.m. den 1 januari 1996 och ersätter RSV:s rekommendationer m.m. (RSV Sv 1994:2) om återbetalning och avräkning av fordonsskatt.