Logotyp, till startsidan

Arkiv för Rättslig vägledning


Dessa rekommendationer/allmänna råd har genom Skatteverkets allmänna råd SKV A 2007:39 upphört att gälla vid utgången av år 2007.

RSV SV 1995:3

Riksskatteverkets rekommendationer m.m. om befrielse från fordonsskatteplikt för fordon som används vid räddningstjänst.

Riksskatteverket (RSV) meddelar med stöd av 2 kap. 2 § förordningen (1990:1293) med instruktion för skatteförvaltningen och 4 § fordonsskattelagen (1988:327) följande rekommendationer m.m. om befrielse från fordonsskatteplikt för fordon som används vid räddningstjänst.

1 Inledning

Fr.o.m. den 1 januari 1996 är Skattemyndigheten i Örebro län beskattningsmyndighet. Beskattningsmyndigheten får efter ansökan från fordonets ägare medge befrielse från skatteplikt för vissa fordon om de används uteslutande eller så gott som uteslutande vid räddningstjänst. Bestämmelserna om beskattningsmyndighet finns i 3 § och om befrielse i 89 § fordonsskattelagen (1988:327), FSL.

2 Räddningstjänst

2.1 Definition

Rekommendationer:

Med räddningstjänst menas här verksamhet av det slag som i räddningstjänstlagen (1986:1102) beskrivs som räddningstjänst. Verksamheten skall syfta till att vid olyckshändelser och överhängande fara för olyckshändelser hindra och begränsa skador på människor eller egendom eller i miljön (2 § räddningstjänstlagen).

Som exempel på olyckshändelser kan nämnas bränder, explosioner, skred, ras, översvämningar, oväder och utflöden av skadliga ämnen (prop. 1985/86:170, s. 62).

Som räddningstjänst anses inte sådant återställnings- eller saneringsarbete som sätts in för att undanröja skadeverkningar som redan har inträffat, dvs. när det inte längre är fråga om att avvärja eller begränsa skada (prop. 1975/76:181, s. 31).

Till räddningstjänst räknas inte heller sjuktransporter på väg (prop. 1985/86:170, s. 64).

2.2 Huvudman

Räddningstjänstlagen reglerar enbart den räddningstjänst som staten eller kommunerna svarar för.

Rekommendationer:

Befrielse från skatteplikt kan medges också för fordon som ägs av annan än staten eller kommunen, t.ex. av en industri eller av ett oljesaneringsföretag. Avgörande är om fordonet i tillräcklig utsträckning används för uppgifter av det slag som i räddningstjänstlagen avses med begreppet räddningstjänst och inte i vems regi räddningstjänsten bedrivs.

3 Användningstid

Rekommendationer:

Ett fordon som används vid räddningstjänst eller som står i beredskap för att användas vid räddningstjänst och som härutöver även används vid utbildning för eller övning i räddningstjänst får anses brukat uteslutande vid räddningstjänst. Om fordonet dessutom används för annat ändamål under högst 100 timmar per år får det anses brukat så gott som uteslutande vid räddningstjänst. Därvid inräknas tid för körning till och från den plats där fordonet beräknas bli brukat för annat ändamål än räddningstjänst samt väntetid på den platsen.

4 Fordonsslag

Befrielse från skatteplikt kan i princip medges för alla slag av fordon, dock inte för

  • personbilar (oavsett skattevikten)
  • bussar om skattevikten är högst 3 000 kg
  • lastbilar med skåpkarosseri om skattevikten är högst 3 000 kg.

Möjligheten till skattebefrielse för andra fordon (t.ex. släpvagnar, flaklastbilar och traktorer) påverkas inte av skattevikten. Om ett fordon skall anses som personbil, buss, lastbil etc. avgörs vid typ- eller registreringsbesiktning.

5 Överklagande

Beslut om befrielse från skatteplikt enligt 89 § FSL får överklagas hos allmän förvaltningsdomstol av den skattskyldige och av Riksskatteverket (84 § FSL), varvid beskattningsmyndighetens beslut skall överklagas till Länsrätten i Örebro län (prop. 1995/96:24 s. 15). Skrivelse med överklagandet skall dock ges in till beskattningsmyndigheten. Länsrättens dom får också överklagas av beskattningsmyndigheten.

Dessa rekommendationer m.m. tillämpas fr.o.m. den 1 januari 1996 och ersätter RSV:s rekommendationer m.m. (RSV Sv 1994:3) om befrielse från fordonsskatteplikt för fordon som används vid räddningstjänst.