Beslutande instans: Skatterättsnämnden
Datum: 2006-06-30
Område: Mervärdesskatt
Redovisningsperioder under tiden februari 2006-januari 2009.
Omständigheterna var i huvudsak följande.
X AB avser att ingå avtal med en grupp banker om hantering av deras kredit- och betalkortssystem. X AB ska sköta alla centrala funktioner rörande utfärdandet och transaktionerna avseende det aktuella kortet. Till kortet är även kopplat en kompletterande försäkring med avbeställningsskydd.
Skatterättsnämnden beslutade följande.
"FÖRHANDSBESKED
Frågorna 1-2
Vad X AB enligt det ingivna avtalsutkastet med Y Bank tillhandahåller inom ramen för sitt ansvar för korttransaktioner skall anses utgöra en enda tjänst. Omsättning av denna tjänst är undantagen från skatteplikt enligt 3 kap. 9 § mervärdesskattelagen (1994:200), ML.
Fråga 5
Omsättning av tjänsten är inte undantagen från skatteplikt enligt 3 kap. 10 § ML.
MOTIVERING
X AB avser att ingå avtal med en grupp banker om hantering av bankernas kredit- och betalkortssystem. Enligt avtalen, för vilka gäller den grundförutsättningen att X AB är fullständig medlem i kortbolaget Z, skall X AB sköta alla centrala funktioner rörande utfärdandet av korten och transaktionerna med dessa.
Av ett i ärendet ingivet avtal mellan Y Bank och X AB framgår bl.a. följande. Ansökningar om kort görs hos X AB. Banken gör kreditbedömningen och beviljar kortkunden kredit. Tillverkning och utfärdande av korten görs av X AB:s samarbetspartner. För kortverksamheten kommer banken att ha ett särskilt kort-konto hos viss namngiven bank. På kontot kommer X AB enligt fullmakt att bokföra samtliga transaktioner som sker med bankens kunders kort. Auktorisation, dvs. godkännande av kortbetalningar, kommer att utföras av ett annat företag efter det att uppgift har inhämtats från X AB om att kortinnehavare har täckning för sin transaktion. X AB kommer vidare att ansvara för att transaktionerna med bankens kort samlas in i kortbolagets Z AB:s system och säkerställa att de genomförda transaktionerna är korrekta samt utföra de överföringar av pengar som transaktionerna medför (clearing och settlement). Efter samråd med Bankerna AB skickar X AB ut kontoutdrag till kortinnehavare varje månad. Genom X AB hanteras också spärrning av kort. Uppgifter om avslutade kort och konton skickas dagligen till X AB från Y bank. För verksamheten skall X AB ha en kundtjänst som bl.a. besvarar konto- och saldoförfrågningar. X AB skall också behandla reklamationer enligt det regelverk som är uppsatt av kortbolaget. X AB kommer också att ha hand om bedrägeribevakning, kravhantering, statistik och vissa andra tjänster.
Ersättningarna i verksamheten är enligt det ovan angivna avtalet dels vissa bestämda priser för kortverksamheten avseende transaktioner m.m., dels pris för tredje parts kostnader vilka såvitt nu är i fråga är kostnader och intäkter som genereras via kortbolaget Z AB och som vidarefaktureras banken.
Sammanfattningsvis beskriver X AB sina tjänster så att bolaget åtar sig att genomföra bankkundernas korttransaktioner från auktorisation till insamling av transaktioner, att överföra medel, administrera och göra avräkningar samt vid fel i processen hantera påföljande reklamationer. Bolaget frågar om dess ansvar för dessa kort-transaktioner är undantaget från mervärdesskatteplikt enligt 3 kap. 9 § ML samt om dess ansvar skall anses bestå av en eller flera tjänster (frågorna 1 och 2). Bolaget ställer vidare vissa följdfrågor för det fallet att nämnden skulle finna att flera tjänster föreligger (frågorna 3 och 4).
Enligt bolagets ansökan har bankkunden en möjlighet att teckna en kompletterande reseförsäkring med avbeställningsskydd som kopplas till kundens kort, en tjänst som utförs i samarbete med ett försäkringsbolag med vilket X AB har ett ramavtal. Kostnaden för försäkringen utgår med ett visst belopp per år och kort och denna kostnad vidarefaktureras på banken. X AB ställer i följd härav frågan om detta tillhandahållande är undantaget från skatteplikt enligt 3 kap. 10 § ML (fråga 5).
Nämnden gör följande bedömning.
Frågorna 1 och 2
EG-domstolen har i domarna i målen C-349/96 ang. Card Protection Plan Ltd., REG 1999 s. I-973 och C-41/04 ang. Levob Verzekeringen BV m.fl. närmare behandlat vilka överväganden som skall göras vid bedömningen av om ett förfarande skall anses omfatta tillhandahållande av två eller flera separata prestationer eller en enda pre-station.
I de nyssnämnda domarna anförs i detta hänseende i huvudsak följande (jfr i den förstnämnda domen punkt 27 ff. och i den sistnämnda punkt 19 ff.). När en transaktion utgörs av en rad delar och handlingar skall det i mervärdesskattehänseende först göras en samlad bedömning av de omständigheter som kännetecknar transaktionen i fråga. Med hänsyn till dels att varje transaktion i regel skall anses som fristående och självständig, dels att en transaktion, som ur ekonomisk synvinkel utgörs av en enda prestation, inte på ett konstgjort sätt får delas upp så att mervärdesskattesystemets funktion undergrävs, är det av vikt att söka efter de delar som är kännetecknande för transaktionen i fråga för att avgöra om den skattskyldige tillhandahåller konsumenten, som betraktas som en genomsnittlig konsument, flera huvudsakliga fristående tjänster eller en enda tjänst.
En enda tjänst föreligger bland annat i det fall där en eller flera delar skall anses utgöra den huvudsakliga tjänsten, medan en eller flera delar i annat fall skall anses som en eller flera underordnade tjänster som skattemässigt skall behandlas på samma sätt som den huvudsakliga tjänsten. Detsamma gäller när två eller flera delar eller handlingar som en skattskyldig tillhandahåller en konsument har ett så nära samband att de tillsammans objektivt sett utgör en enda odelbar ekonomisk prestation och att det skulle vara konstlat att försöka skilja dem från varandra. Den omständigheten att det har avtalats separata priser för olika delar av ett tillhandahållande har i sig ingen avgörande betydelse.
Det centrala i X AB:s uppdrag enligt det ingivna avtalet är att bolaget skall tillhandahålla en tjänst som medför att bankens kreditkortskunder skall kunna genomföra transaktioner med sina kreditkort. De olika delmoment som anges i avtalet, ingår - med undantag av reseförsäkringen kopplad till kortet som behandlas sär-skilt nedan - som mer eller mindre integrerade delar i det tillhandahållande som banken efterfrågar. Vad X AB sålunda tillhandahåller utgör enligt nämndens mening en enda ekonomisk prestation som det skulle vara konstlat att dela upp i flera olika tjänster i mervärdesskattehänseende.
Av det anförda följer att X AB:s nu aktuella tillhandahållande skall behandlas som en enda tjänst. Med hän-syn till att denna tjänst i allt väsentligt syftar till att uppfylla de särskilda och väsentliga funktionerna i en betalningsförmedling som banken efterfrågar skall omsättningen av tjänsten undantas från skatteplikt som en finansiell tjänst enligt 3 kap. 9 § ML, (jfr EG-domstolens dom i målet C-2/95 angående Sparekassernes Datacenter (SDC), REG 1997 s. I-3017, och Regeringsrättens dom rörande Bankgirocentralen BGC AB, RÅ 1999 not. 46).
Vid denna bedömning förfaller frågorna 3 och 4.
Fråga 5
Enligt det tidigare nämnda avtalet mellan X AB och Y Bank har X AB ett ramavtal med försäkringsbolaget om anslutning av en kompletterande reseförsäkring med avbeställningsskydd som kopplas till bankkundernas kort. Kostnaden, 10 kr per aktivt kort och år, skall vidarefaktureras av X AB. I ärendet har upplysts att något avtal ännu inte har ingåtts mellan X AB och försäkringsbolaget. Utkast till av försäkringsbolaget utfärdade försäkringsvillkor för kortkunder har däremot getts in i ärendet. Därvid framgår att vid varje års början skall X AB göra en a contobetalning till försäkringsbolaget för det antal kort som finns vid den tidpunkten. Vid årets slut görs en avräkning beroende på de förändringar som har skett under året.
Fråga är om X AB:s tillhandahållande till banken utgör en försäkringstjänst.
Enligt 3 kap. 10 § ML är omsättning av försäkrings- och återförsäkringstjänster, inbegripet tjänster som tillhandahålls av försäkringsmäklare eller andra förmedlare av försäkringar och som avser försäkringar eller återförsäkringar, undantagen från skatteplikt.
Skatteverkets rättsinformation har flyttat till den nya webbplatsen Rättslig vägledning. Skatteverkets handledningar har upphört att tryckas och ersätts av Rättslig vägledning.