I den här e-tjänsten kan du lämna din fastighetsdeklaration för småhus gällande 2024 års förenklade fastighetstaxering. Senast den 1 november 2023 ska du ha lämnat deklarationen till Skatteverket.
Lördag 19 oktober kl. 08.00-20.00 sker underhåll som kan medföra störningar och avbrott på Skatteverkets e-tjänster.
Söndag 20 oktober kl. 08.00-18.00 sker underhåll som kan medföra störningar och avbrott på Skatteverkets e-tjänster.
E-tjänsten Fastighetsdeklaration, småhus är stängd och öppnar åter i slutet av januari 2025.
För att skicka in uppgifterna måste du underteckna med din e-legitimation. Det räcker alltså inte att bara klicka på Spara.
Alla delägare i fastigheten har lika tillgång till
tjänsten.
Den som ska fastighetsdeklarera åt en juridisk person, till exempel ett aktiebolag, bostadsrättsförening eller en kommun, behöver vara ombud. Det finns nu en behörighet för ombud vid fastighetstaxering, som ger rätt att lämna och se uppgifter för endast fastighetstaxering.
För att kunna utse ett ombud vid fastighetstaxering måste du vara firmatecknare för den juridiska personen. Du utser enklast ett ombud via e-tjänsten Ombud och behörigheter men du kan också utse ett ombud på en blankett.
Ombudet kan bara deklarera via e-tjänsten – inte på papper.
Om du har fått en fastighetsdeklaration för en småhusfastighet du inte längre äger, kan du meddela oss ägarbytet i den här tjänsten. Om du har fått ett förslag till nytt taxeringsvärde och vet att du inte kommer att äga fastigheten den 1 januari 2024 behöver du inte göra någonting. Skatteverket får automatiskt veta att ägarbyte skett när lagfarten är registrerad.
Med en digital brevlåda får du post från Skatteverket och andra myndigheter digitalt i stället för på papper. Då har du alltid tillgång till din post, och du tar dessutom emot den snabbt, säkert och miljövänligt.