På skatteverket.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

För närvarande har vi vissa störningar i telefonin till skatteupplysningen.

Logotyp, till startsidan

Så här deklarerar du din fastighet

Du som ska deklarera din fastighet gör det enklast i vår e-tjänst. Beroende på om du fått ett förslag till nytt taxeringsvärde eller en fastighetsdeklaration finns det några steg du behöver gå igenom.

Förslag till nytt taxeringsvärde eller deklaration?

Välj den situation som gäller för dig för att läsa mer.

Om du fått ett förslag till nytt taxeringsvärde

Förstoringsglas riktat mot ett papper

1. Kontrollera

Om alla uppgifter i förslaget stämmer, behöver du inte skicka in något till Skatteverket. Då lämnar du ditt tysta godkännande till förslaget.

Penna

2. Ändra

Behöver du ändra någon av Skatteverkets förifyllda uppgifter ber vi dig att göra din ändring senast den 1 november 2017.

Ändringen kan du göra i e-tjänsten eller på pappersblankett som du skriver under och skickar in till Skatteverkets inläsningscentral. Om du gör några ändringar via Skatteverkets e-tjänst får du en kvittens på alla uppgifter du skickat in.

Bock som symboliserar beslut

3. Beslut

Ett beslut om fastighetens taxering 2018 skickas till din digitala brevlåda i mitten av juni 2018. Är du inte ansluten till en digital brevlåda får du ett beslut med posten i början av juli 2018. Om ni är flera delägare får alla varsitt beslut.

Om du fått en fastighetsdeklaration

Förstoringsglas mot ett papper

1. Kontrollera

I rutan Information till dig anges vilka uppgifter Skatteverket saknar och vilka du behöver lämna.

En penna

2. Ändra

Ändra och lämna nya uppgifter i deklarationen senast den 1 november 2017. Detta kan du göra i e-tjänsten eller på pappersblankett som du skriver under och skickar in till Skatteverkets inläsningscentral. Om du deklarerar via Skatteverkets e-tjänst får du en kvittens på alla uppgifter du skickat in.

Bock som symboliserar Beslut

3. Beslut

Ett beslut om fastighetens taxering 2018 skickas till din digitala brevlåda i mitten av juni 2018. Är du inte ansluten till en digital brevlåda får du ett beslut med posten i början av juli 2018. Om ni är flera delägare får alla varsitt beslut.

Deklarera i e-tjänsten

Det finns flera fördelar med att deklarera ditt småhus i e-tjänsten:

  • deklarationen blir komplett, eftersom e-tjänsten säkerställer att alla obligatoriska uppgifter finns
  • du kan se vad det preliminära taxeringsvärdet blir innan du skickar in deklarationen
  • du får en kvittens där alla uppgifter du skickat in är specificerade
  • både du och Skatteverket slipper pappershantering
  • alla delägare till en fastighet kan logga in och se deklarationen.

Deklarera på annat sätt

Deklarera på blankett

Om du inte använder e-tjänsten ska du fylla i deklarationsblanketten som Skatteverket har skickat hem till dig. Skriv sedan under och skicka blanketten till Skatteverkets inläsningscentral senast den 1 november 2017. Adressen hittar du på blankettens första sida.

Deklarera via ombud

Om du vill att någon annan ska fastighetsdeklarera i ditt ställe kan du utse ett ombud, till exempel en revisor eller fastighetsförvaltare. Det gör du enklast via e-tjänsten Ombud och behörigheter. Ombudet kan bara deklarera via e-tjänsten – inte på papper.

Du använder också e-tjänsten Ombud och behörigheter för att ge dig själv eller någon annan behörighet att fastighetsdeklarera åt en juridisk person, till exempel ett aktiebolag. För att kunna ge behörighet måste du vara firmatecknare för den juridiska personen.

Skatteverket

Till toppen