I samband med att Skatteverket beslutar om dödsboets slutliga skatt skickar vi ett besked om slutlig skatt till dödsboet. Av beskedet framgår om dödsboet har skatt att få tillbaka eller skatt att betala och med vilket belopp.
Här finns information om vid vilka tidpunkter vi skickar ut besked om slutlig skatt:
Om dödsboet har skatt att få tillbaka betalar vi ut skatteåterbäringen till det konto som är registrerat som mottagande konto hos oss.
Om det inte finns något konto registrerat hos oss men dödsboet fortfarande har ett personnummer och ett aktivt bankkonto går det i vissa fall anmäla det kontot som mottagande konto. När dödsboet har fått ett dödsbonummer istället för personnummer går det inte längre registrera ett mottagande konto.
Om dödsboet har ett aktivt bankkonto, men har fått ett dödsbonummer och kontot inte längre går registrera som mottagarkonto, kan vi ändå göra en utbetalning till bankkontot. Vi behöver då ett intyg från banken och en skriftlig begäran om utbetalning som är undertecknad av samtliga dödsbodelägare, båda ska vara i original.
Det går inte att registrera eller begära utbetalning till ett konto som tillhör en dödsbodelägare.
Begär utbetalning till ett konto som inte är registrerat
Om det inte finns något mottagarkonto registrerat för dödsboet skickar vi en utbetalningsavi till den adress som är registrerad för dödsboet. Det är därför viktigt att se till att vi har rätt adress.
När du betalar kvarskatten ska du ange bankgiro 5050-1055, betalningsmottagare Skatteverket.
Du ska också ange det OCR-nummer som är specifikt för dödsboet. Du hittar dödsboets OCR-nummer i den preliminära skatteuträkningen som följer med inkomstdeklarationen eller i dödsboets besked om slutlig skatt.