Just nu är det svårt att nå oss på telefon. Vi arbetar på att lösa problemet.
Du som är utsatt för hot kan i vissa fall få skyddade personuppgifter. Det innebär att till exempel ditt namn och din adress skyddas i folkbokföringsregistret. I vanliga fall är uppgifterna i det svenska folkbokföringsregistret offentliga.
För offentliga aktörer
Om du är en offentlig aktör hittar du särskild information om skyddade personuppgifter på följande sida.
Det finns tre typer av skyddade personuppgifter:
Du ansöker om skyddad folkbokföring och sekretessmarkering hos Skatteverket. Fingerade personuppgifter ansöker du om hos Polisen.
Från och med sommaren 2024 kan Skatteverket komma att skicka ett meddelande när någon gör en flyttanmälan till en adress där någon annan redan är folkbokförd. Men om du har skyddad folkbokföring eller sekretessmarkering kommer vi inte att skicka ut något meddelande. Det gäller oavsett om du anmäler flytt eller om någon anmäler flytt till din folkbokföringsadress.
Här kan du läsa om vad skyddad folkbokföring och sekretessmarkering är och vem som kan få det.
Här hittar du åtta filmer om vad skyddad folkbokföring och sekretessmarkering innebär, hur du ansöker och vad du som lever med skyddade personuppgifter behöver tänka på.
Skyddad folkbokföring ger ett starkare skydd än sekretessmarkering. När du har en markering för skyddad folkbokföring får du vara folkbokförd i den gamla kommunen trots att du har flyttat därifrån, eller i en annan kommun som du inte har haft någon anknytning till. De gamla adressuppgifterna tas bort och den nya adressen registreras inte i folkbokföringen, och sprids därmed aldrig till andra myndigheter. En adress till Skatteverket registreras dit du får din post.
Uppgifterna om att du har skyddad folkbokföring skickas till andra myndigheter och annan samhällsservice som du har kontakt med, till exempel sjukvården, Försäkringskassan och kommunen. Det betyder att dessa instanser kan se att du har skyddad folkbokföring.
Du kan få skyddad folkbokföring om det finns särskilda skäl att anta att du kan bli utsatt för brott, förföljelser eller allvarliga trakasserier.
Även om Skatteverket bedömer att det finns en risk för brott, förföljelse eller allvarliga trakasserier mot dig, måste en skyddad folkbokföring kunna antas få en faktisk effekt. Det innebär att du normalt måste flytta för att kunna få skyddad folkbokföring. Du måste också vara försiktig med att lämna ut dina personuppgifter, till exempel genom att de inte publiceras på internet av misstag.
Här är några exempel på situationer då du kan få skyddad folkbokföring:
Du kan inte få skyddad folkbokföring om du saknar möjlighet att själv bidra till att den här skyddsåtgärden fungerar. Det gäller till exempel i dessa fall:
Skatteverket gör en bedömning av detta i varje enskilt ärende. Du som inte kan få skyddad folkbokföring kan i vissa fall få sekretessmarkering i stället.
En sekretessmarkering är den lägre graden av skyddade personuppgifter. En sekretessmarkering är en administrativ åtgärd som gör det svårare för andra att ta del av dina personuppgifter i folkbokföringsregistret. Sekretessmarkeringen omfattar alla dina personuppgifter.
En sekretessmarkering fungerar som en varningssignal för Skatteverket och andra myndigheter om att en prövning ska göras innan uppgifterna om dig lämnas ut. Det är alltså ingen absolut sekretess. En sekretessmarkering är en administrativ åtgärd som motsvarar hemligstämpeln på ett dokument.
Skatteverket kan registrera en sekretessmarkering om det finns risk för att du utsätts för brott, förföljelse eller allvarliga trakasserier.
Du kan inte få sekretessmarkering för att du till exempel inte vill synas på internet eller har drabbats av id-kapning.
Du kan få fingerade personuppgifter om du är utsatt för särskilt allvarlig brottslighet och hotas till ditt liv, hälsa eller frihet. Det innebär att du får nya identitetsuppgifter, till exempel ett nytt namn och ett nytt personnummer. Du ansöker om fingerade personuppgifter hos Polisen.
Här kan du läsa om hur du ansöker om sekretessmarkering eller skyddad folkbokföring.
Ansökningsblanketten hittar du här och på sidan Hit skickar du din ansökan. Där finns även andra blanketter. Om du inte kan skriva ut blanketterna själv kan du ringa och beställa dem på telefon:
Du kan också skicka ett vanligt brev.
Fyll i alla fält i ansökningsblanketten som du har fått. Om du skriver ett vanligt brev behöver du ta med alla följande uppgifter:
I ditt brev ska du också skriva varför du vill ansöka om skyddad folkbokföring. Svara på följande frågor:
Skicka också med dokumentation som har betydelse för ditt ärende och din berättelse i ansökan. Det kan exempelvis vara något eller flera av följande dokument:
Du ska också:
Anledningen till att du behöver meddela särskild postadress är att undvika att post går till den som hotar innan du har hunnit flytta till en permanent adress. Du kan till exempel använda adressen till en kvinnojour eller ett juridiskt ombud.
Du kan också komplettera din ansökan med ny adress vid ett senare tillfälle.
Du som ska ansöka om skyddad folkbokföring ska inte använda e-tjänsterna för att göra flyttanmälan eller anmäla särskild postadress.
Posta din ansökan till Skatteverket.
Det är endast vårdnadshavarna för ett barn som kan ansöka om skyddad folkbokföring för barnet. Ansökan är likadan som ansökan för vuxna. Det finns några saker du behöver tänka på när du ansöker om skyddad folkbokföring för ett barn:
När Skatteverket får in din ansökan registreras vanligtvis en tillfällig sekretessmarkering omedelbart. Denna finns kvar under hela den tid som Skatteverket utreder ditt ärende. Skatteverket skickar ett meddelande om detta till dig. Är det uppenbart att du inte uppfyller villkoren för skyddad folkbokföring eller sekretessmarkering registreras ingen tillfällig sekretessmarkering.
Skatteverket har rätt att kontakta andra myndigheter, till exempel Polisen eller socialförvaltningen, som kan tillföra information i ärendet. Polisen eller socialförvaltningen kan också lämna yttranden om de uppgifter som du har lämnat och om allvaret i hotet. Skatteverket gör sedan en samlad bedömning av underlaget.
När Skatteverket har fattat ett beslut om skyddad folkbokföring får du ett brev med detta. Skyddad folkbokföring ska som regel medges för obestämd tid men kan också begränsas till en viss tid om det finns särskilda skäl för det.
Ansökningsblanketten hittar du här och på sidan Hit skickar du din ansökan. Där finns även andra blanketter. Om du inte kan skriva ut blanketterna själv kan du ringa och beställa dem på telefon:
Du kan också skicka ett vanligt brev.
Fyll i alla fält i ansökningsblanketten som du fått. Om du skriver ett vanligt brev behöver du ta med alla följande uppgifter:
I ditt brev ska du också skriva varför du vill ansöka om sekretessmarkering. Svara på följande frågor:
Skicka också med dokumentation som har betydelse för ditt ärende och din berättelse i ansökan. Det kan exempelvis vara något eller flera av följande dokument:
Du ska också:
Anledningen till att du behöver anmäla särskild postadress är att undvika att post går till den som hotar innan du har hunnit flytta till en permanent adress. Du kan till exempel använda adressen till en kvinnojour eller ett juridiskt ombud.
Du kan också komplettera din ansökan med flyttanmälan vid ett senare tillfälle.
Du som ska ansöka om sekretessmarkering ska inte använda e-tjänsterna för att göra flyttanmälan eller anmäla särskild postadress.
Posta din ansökan till Skatteverket. Du hittar adressen på sidan Hit skickar du din ansökan.
När du ansöker om sekretessmarkering för ett barn gör du på samma sätt som när du ansöker om sekretessmarkering för vuxna, men det finns några saker som du behöver tänka på:
När Skatteverket får in din ansökan registreras en tillfällig sekretessmarkering under utredningens gång om det inte är uppenbart att du inte uppfyller villkoren för sekretessmarkering. Du får ett meddelande att Skatteverket har registrerat en tillfällig sekretessmarkering när vi har tagit emot din ansökan.
Innan en sekretessmarkering registreras bedömer Skatteverket dina skäl. Skatteverket har rätt att kontakta andra myndigheter, till exempel Polisen eller socialnämnd, som kan tillföra information. Polisen eller socialnämnden kan också lämna yttranden om uppgifterna du lämnat och om allvaret i hotet.
När Skatteverket har fattat ett beslut får du din sekretessmarkering. En sekretessmarkering är vanligtvis giltig i två år. Vad som gäller för dig står i det brev du får när din sekretessmarkering blivit beslutad.
Att leva med skyddade personuppgifter kan innebära påfrestningar eftersom de vanliga kontakterna med olika samhällsaktörer bryts. Här får du som lever med detta i din vardag svar på några vanliga frågor.
Du ska alltid vara försiktig med att lämna ut din adress. Om du behöver lämna ut din adress ska du tala om att du har skyddade personuppgifter. Fråga hur mottagaren kommer att hantera dina uppgifter. Om mottagaren inte har särskilda rutiner för hur dina uppgifter ska hanteras i sin verksamhet ska du inte lämna ut din riktiga adress utan i stället be mottagaren att använda Skatteverkets förmedlingsuppdrag som du kan läsa mer om på sidan Skicka post till någon som har skyddade personuppgifter.
Skatteverket skickar dina personuppgifter digitalt till andra myndigheter, tillsammans med information om att du har en markering för skyddad folkbokföring eller en sekretessmarkering registrerad hos Skatteverket. Varje myndighet ansvarar sedan själv för hur myndigheten hanterar dina uppgifter. Du kan kontakta kommunen om du vill veta hur rutinerna ser ut i den kommun där du bor. När du har skyddad folkbokföring syns aldrig dina uppgifter om din bostadsadress hos de som tar emot dina uppgifter.
Dessa myndigheter och organisationer får automatiskt reda på att du har skyddade personuppgifter:
Uppgiften om att du har skyddade personuppgifter når dessa myndigheter inom en vecka efter det att Skatteverket har fattat sitt beslut:
Om du har barn som också har skyddade personuppgifter är det viktigt att du kommer överens med skolan eller förskolan om hur dina barns uppgifter ska hanteras inom skolan. Det gäller till exempel klasslistor, skolkataloger och skolsköterskan.
Du som vill veta mer hittar information på Skolverkets webbplats.
Det är enbart utvalda handläggare på Skatteverket som hanterar dina personuppgifter när du har skydd. Därför kan det ta längre tid att få svar på dina frågor.
Du som har allmänna frågor om till exempel namn, deklarationen eller skatter hittar information på Skatteverkets webbplats och i våra broschyrer. Det är samma regler som gäller för dig som för de som inte har skyddade personuppgifter.
Behöver du till exempel ansöka om id-kort hos Skatteverket behöver du boka en tid hos en handläggare som särskilt handlägger ärenden om skydd av personuppgifter. Kontakta Skatteupplysningen på telefon:
Du kan använda Skatteverkets e-tjänster för vissa personbevis för dig själv. Om du behöver beställa personbevis till olika mottagare, skickas personbeviset bara till den adress som finns hos Skatteverket. Det är likadant med andra registerutdrag, till exempel när du har bytt namn. Skatteverket tar vanligtvis bort dina adressuppgifter på personbeviset eftersom vi då också tar bort risken att din adress blir känd för den mottagare som du lämnar personbeviset till.
Behöver du ett personbevis som innehåller uppgifter om fler personer än dig själv behöver du kontakta Skatteupplysningen på telefon:
Det beror på om du har sekretessmarkering eller om du har skyddad folkbokföring.
Skicka alltid blanketten till din skyddsgrupp.
När du har skyddade personuppgifter kan det vara svårt att teckna mobilabonnemang eller handla på faktura. Det beror på att företagen inte har tillgång till dina uppgifter i folkbokföringsregistret. Diskutera med företag och organisationer om hur ni på bästa sätt kan hantera dina ärenden hos dem.
Du ska vara mycket restriktiv med att använda sociala medier när du har skyddade personuppgifter. Tänk på att spärra tjänster och appar i din mobiltelefon som bidrar till att den plats du befinner dig på kan spåras.
Det framgår inte av själva markeringen vilken uppgift i folkbokföringen som kan vara känslig. Det behöver inte bara vara adressen som är den skyddsvärda uppgiften, det kan även vara nytt namn eller uppgifter om närstående.
Ja, det kan du göra. Har du skyddade personuppgifter kan du anmäla en adress dit du vill att din post ska gå (särskild postadress). En särskild postadress kan till exempel vara till en person som du litar på och som kan ta emot din post eller till en postbox. Välj en adress som fungerar och som du känner dig trygg med att din post skickas till.
Om du har sekretessmarkering kan du anmäla särskild postadress med e-tjänsten eller blanketten Anmälan - Särskild postadress SKV 7844.
Om du däremot har skyddad folkbokföring ska du inte använda dig av e-tjänsten utan använda blanketten.
Skicka alltid blanketten till din skyddsgrupp.
Du kan anmäla särskild postadress på den här blanketten:
Hur de som vill skicka post till dig ska göra står här:
Om du har möjlighet är det bra att ansluta sig till en digital brevlåda för myndighetspost och att använda autogiro och e-fakturor för förutsedd post.
Post delas ut till den adress som du valt att få din fysiska post till. För att din adress ska vara så skyddad som möjligt är det bra att ha en särskild postadress dit din post går. En särskild postadress kan till exempel vara en person som du litar på och som kan ta emot din post eller till en postbox.
Skatteverket förmedlar post till dig som har sekretessmarkering eller skyddad folkbokföring, för att du inte ska behöva lämna ut någon personlig adress till dem du får post från.
Eftersom det kan ta mer tid att få tillgång till posten för dig som har skydd är det bra att använda autogiro och e-fakturor för förutsedd post om du har möjlighet till det.
Hur du hanterar din post, exempelvis om någon annan tar hand om den åt dig eller om du gör det själv, behöver du ta ställning till utifrån din personliga situation. Fysisk post kan alltid innebära viss risk, även med säkerhetsåtgärder.
Om du tar emot post som du misstänker är farlig för dig ska du kontakta polisen. Kommer det paket till dig som du inte beställt behöver du inte hämta ut det.
Varje myndighet är ansvarig för sina egna personregister. Det innebär att det är myndigheten själv som bestämmer vad som ska presenteras för sina handläggare och utåt. Skatteverket har tagit fram en vägledning för hur myndigheter bör hantera skyddade personuppgifter hos sig.