På skatteverket.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?
Jag äger ett småhus tillsammans med min fru. Hon får alltid en deklarationsblankett, men inte jag. Hur ska jag då kunna deklarera min del av fastigheten? En fastighetsdeklaration omfattar alltid hela fastigheten (taxeringsenheten). Därför går det inte att deklarera för bara en andel.När två eller flera personer äger en fastighet tillsammans, skickar Skatteverket ut deklarationen till bara en av delägarna. Vanligtvis är det den som står överst i lagfarten som får deklarationsblanketten. Har du som är blankettmottagare digital brevlåda får du i stället ett meddelande där om att du ska deklarera fastigheten i e-tjänsten. Vill ni ändra mottagare är det bara att anmäla det till Skatteverket.Vem som helst av er kan deklarera fastigheten. I e-tjänsten kan alla delägare som har e-legitimation logga in och se uppgifterna i fastighetsdeklarationen. Men det räcker att en av er skickar in deklarationen.
Varför har jag inte fått någon pappersdeklaration? Om du är ansluten till en digital brevlåda kommer du inte få någon pappersdeklaration hemskickad till dig. I stället får du ett meddelande i din digitala brevlåda när det är dags att deklarera din fastighet. Sedan loggar du in i vår e-tjänst för att se din fastighetsdeklaration eller förslag till nytt taxeringsvärde, samt skicka in din deklaration. Om ni är flera som äger en fastighet tillsammans skickas deklarationen endast till en av er, oftast den som står överst på lagfarten. Kontrollera därför om någon av de andra delägarna fått fastighetsdeklarationen. Men även du som inte fått deklarationen kan logga in i e-tjänsten och se uppgifterna och skicka in deklarationen. Men det räcker att en av delägarna deklarerar fastigheten.
Jag har sålt min fastighet, vad ska jag göra? Har du fått en fastighetsdeklaration för en fastighet som du inte längre äger, behöver du inte fylla i hela fastighetsdeklarationen. Då räcker det att du meddelar Skatteverket om ägarbytet. Det gör du i e-tjänsten eller pappersblanketten.
Vilka kostnader ska tas med i nedlagda nybyggnadskostnader? Exempel på nybyggnadskostnader som du ska räkna med är byggnadsmaterial, hantverkskostnader och värdet av eget arbete. Däremot ska inte kostnader för bygglov, markundersökning, försäkringar, tomtinköp och kostnader för iordningställande av mark tas med. Du ska räkna med kostnader fram till den 1 januari taxeringsåret. För småhus och småhus på lantbruk ska du räkna med kostnader inklusive moms. För alla övriga byggnadstyper ska du räkna exklusive moms.
Kan jag få anstånd med att lämna fastighetsdeklarationen? Ja, du kan ansöka om anstånd vid en allmän eller förenklad fastighetstaxering. Den sker på hösten vart tredje eller sjätte år. Du kan inte ansöka om anstånd vid en särskild fastighetstaxering. Den särskilda fastighetsdeklarationen skickas ut till vissa fastighetsägare i början av året.Tänk på att ansöka om anstånd innan sista deklarationsdatumet.
När får jag reda på det nya taxeringsvärdet? Om du har anslutit dig till en digital brevlåda får du ditt beslut skickat till dig digitalt, i mitten av juni taxeringsåret. Du som inte har anslutit dig till en digital brevlåda får ditt beslut skickat med posten i slutet av juni taxeringsåret.Om ni är flera delägare får alla varsitt beslut med den ägda andelen angiven. Taxeringsvärdet som står i beslutet gäller för hela fastigheten.
Jag bor i ett nybyggt hus som inte har taxerats förut. Vilka uppgifter behöver jag skicka in med min fastighetsdeklaration? Om din småhusfastighet är nybildad saknar Skatteverket uppgifter om den. Fastigheten kan till exempel ha bildats genom att en tomt har styckats av.Uppgifterna behövs för att kunna beräkna fastighetens taxeringsvärde. Det gäller oavsett om du har en tomt utan byggnader eller en tomt med byggnader.Du måste därför under rubriken Tomt komplettera med följande uppgifter:
typ av bebyggelse
dricksvatten
wc-avlopp
avstånd till hav, sjö eller vattendrag.
Om det finns en byggnad på fastigheten behöver du även lämna följande uppgifter om den under rubriken Bostadshus:
vilken typ av byggnad det är (friliggande, radhus, kedjehus, parhus eller liknande)
det år huset blev inflyttningsklart (nybyggnadsår)
den totala boytan
den totala biytan
alla uppgifter om bostadshusets standard under rubriken Standard.
Om du håller på att bygga ett hus på tomten hittar du mer information på sidan Vanliga situationer under rubriken Du har ett bygglov för nybyggnation.
Kan jag få separata värden för fastigheter taxerade tillsammans? Du som äger flera fastigheter som taxeras tillsammans kan ansöka om en separat värdeberäkning, ett så kallat fördelningsvärde. Då får du information om hur det senast beslutade taxeringsvärdet är fördelat på varje fastighet. Beräkningen är inte ett beslut men kan vara till hjälp vid till exempel försäljning av en av fastigheterna.Ansökan ska innehålla
fastighetsbeteckning
kontaktuppgifter till fastighetsägaren eller ombudet
information om vilken mark och vilka byggnader som hör till fastigheten
eventuell fullmakt för ombudet.
Skicka din ansökan själv eller via ombud tillSkatteverket Box 507 826 27 Söderhamn
Du som äger fastigheterna måste ange vilken mark och vilka byggnader som hör till varje fastighet. Du får inte ändra taxerad markareal eller byggnader, endast fördela dem på fastigheterna.Omprövning av fastighetstaxeringOm du anser att uppgifterna om markareal eller byggnader i det senaste taxeringsbeslutet inte stämmer måste du begära omprövning hos Skatteverket innan du skickar in ansökan om fördelningsvärde.
Kan jag få ett nytt värde för en nybildad eller förändrad fastighet? Om du vill ha ett nytt eller ändrat värde innan nästa taxeringsår kan du ansöka om ett särskilt uppskattningsvärde från Skatteverket. Om fastigheten är ett småhus, hyreshus eller industri kan du även beräkna det nya taxeringsvärdet själv i tjänsten Beräkna taxeringsvärde.Innan du ansöker om ett särskilt uppskattningsvärde bör du kontrollera med tredje part, till exempel din bank, att de godtar beslut om särskilt uppskattningsvärde.Beräkna taxeringsvärdeDu kan göra en ny värdeberäkning om din fastighet förändrats genom nybildning, ombildning, nybyggnationer eller ombyggnationer för att få en uppfattning om vad det nya värdet kommer att bli vid nästa taxering.Beräkningen ger samma resultat som om vi gör den men räknas inte som ett beslut.
Ansök om särskilt uppskattningsvärdeOm du behöver ett nytt beslutat värde efter att en förändring skett på din fastighet kan du beställa ett särskilt uppskattningsvärde. Värdet gäller tills Skatteverket fastställer ett nytt uppskattningsvärde eller taxeringsvärde för fastigheten. Beslutet är skriftligt och kostar 1000 kronor per fastighet.Det måste finnas skäl för att få ett särskilt uppskattningsvärde. Giltiga skäl kan vara följande:
Lantmäteriet har gjort och beslutat om en förrättning. Om förrättningen är beslutad finns beslutsdatumet i Lantmäteriets fastighetsinformation.
Nybyggnad, ombyggnad eller tillbyggnad.
En fastighet har tidigare samtaxerats med en eller flera andra fastigheter men brutits ut och fått ett eget taxeringsnummer.
Fastigheten saknar taxeringsvärde på grund av att den taxeras som specialenhet. Sådana fastigheter har typkoderna 800-890 eller är skattebefriade enligt kap 3 i Fastighetstaxeringslagen med typkoderna 180, 181, 280, 281, 380, 381, 480, 481.
Ansökan om lagfartOm du behöver underlag till stämpelskatt vid ansökan om lagfart ska du kontakta Lantmäteriets fastighetsinskrivning.
Kan ett beslut om fastighetstaxering omprövas? Du som är fastighetsägare eller äger en byggnad på ofri grund har möjlighet att begära omprövning av ditt beslut om fastighetstaxering. Det kan också omprövas på initiativ av Skatteverket.Rätta felaktig uppgift om fastighetenOm du vill rätta en felaktig uppgift om fastigheten kan du begära omprövning av de tidigare fastighetstaxeringarna där uppgiften varit felaktig. Det kan till exempel gälla förändrad boyta, nybyggnation, ombyggnation eller tillbyggnation.Du kan begära omprövning i en fastighetstaxering tidigast året efter att förändringen skett och senast inom fem år efter fastighetstaxeringsåret. Det betyder att du kan begära omprövning av fastighetstaxeringen 2015 senast den 31 december 2020.
Kan jag få ett taxeringsbevis? Skatteverket utfärdar inte längre "taxeringsbevis" som intyg på en fastighets taxeringsvärde och typkod eftersom de myndigheter och andra aktörer som behöver dessa uppgifter oftast har tillgång till dem via sina datasystem eller Internet.Undantagsvis kan du vara tvungen att visa fastighetens taxeringsvärde och typkod. Du kan då använda den underrättelse om beslut om fastighetstaxering som Skatteverket har skickat till varje fastighetsägare.
Jag har sålt min fastighet i februari 2020. För vilken tid ska jag betala fastighetsavgift eller fastighetsskatt? Det är den som är - eller blir - ägare till fastigheten den 1 januari inkomståret som ska betala fastighetsavgiften eller fastighetsskatten för hela inkomståret. Vem som ska anses som ägare i samband med en fastighetsförsäljning, avgörs av tidpunkten för äganderättens övergång. Det vanligaste är att äganderätten övergår till köparen vid en tidpunkt som har avtalats i köpekontraktet, oftast tillträdesdagen. Om det däremot inte har avtalats något i kontraktet om en senare tidpunkt för äganderättens övergång, anses köparen som ny ägare redan den dag som köpekontraktet undertecknas.
För varje småhus har fastighetsavgiften ett fast maxbelopp på 8 349 kr för inkomståret 2020. Men om 0,75 % av taxerat värde för bostadsbyggnaden och tomtmarken ger en lägre avgift, ska det gälla i stället.
För hyreshus har fastighetsavgiften ett fast maxbelopp på 1 429 kr per bostadslägenhet för inkomståret 2020. Men om 0,3 % av taxerat värde för bostadsbyggnaden och tomtmarken ger en lägre avgift, ska det gälla i stället.
Statlig fastighetsskatt ska fortfarande betalas för alla obebyggda tomter, samt för bostadsbyggnader som är under uppförande.
Fastighetsskatten för småhus- och ägarlägenhetsenheter är 1,0 % av taxeringsvärdet, och för hyreshusenheter 0,4 % av taxeringsvärdet. Något maxbelopp finns inte för fastighetsskatten.
Jag äger en villa. Vilken fastighetsskatt ska jag betala?
Den 1 januari inkomståret 2008 slopades den statliga fastighetsskatten på bostäder. I stället infördes ett nytt system med kommunal fastighetsavgift.Fastighetsavgiften för inkomståret 2008 hade ett fast maxbelopp på 6 000 kronor för varje småhus. Det fasta maxbeloppet är indexbundet och för inkomståret 2020 har det ökat till 8 349 kronor.Men om 0,75 % av taxerat värde för bostadsbyggnaden och tomtmarken ger en lägre avgift, ska det gälla i stället för maxbeloppet.Om din villa är nybyggd och har fått värdeår 2011 eller tidigare, har du minskning av fastighetsavgiften under en 10-årsperiod efter värdeåret, först hel befrielse i fem år och sedan halv avgift de därpå följande fem åren.Om din villa är nybyggd och har fått värdeår 2012 eller senare, är du helt befriad från fastighetsavgift i 15 år efter värdeåret.
Jag fick ett nytt taxeringsvärde på min villa 2020. Hur slår det på fastighetsavgiften? Ett höjt taxeringsvärde 2020 på ett småhus medför en högre kommunal fastighetsavgift om taxeringsvärdet tidigare var lägre än 1 113 200 kr. Då blir fastighetsavgiften 0,75 % av taxeringsvärdet upp till 1 113 200 kr.Om det nya taxeringsvärdet blev högre än 1 113 200 kr, blir fastighetsavgiften inte högre än 0,75 % av 1 113 200 kr, eller 8 349 kr som är det fasta maxbeloppet för inkomstår 2020.Det fasta maxbeloppet är indexbundet, och för inkomståret 2021 höjs det till 8 524 kr. Fortfarande gäller dock att om 0,75 % av taxeringsvärdet ger en lägre avgift, ska det gälla i stället.
under någon del av inkomståret har fått sjuk- eller aktivitetsersättning enligt socialförsäkringslagen (SFS 2010:110),
eller under inkomståret har fått ersättning enligt lagstiftning om social trygghet i en annan stat inom det Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES), om ersättningen betalas ut enligt grunder som är jämförbara med vad som gäller för sjuk- eller aktivitetsersättning.
Ägare och bosatt hela inkomståretDet krävs att man både har varit ägare till småhuset och varit bosatt där under hela inkomståret. Detta innebär att skattereduktionen inte kan ges om ägaren har avlidit under inkomståret.Vilka hus omfattas?Bara fastigheter som är taxerade som småhusenheter eller småhus på lantbruksenheter omfattas. Även småhus på ofri grund räknas som sådan fastighet, om den är ägarens permanentbostad.En sådan fastighet kallas för reduktionsfastighet.Hur beräknas skattereduktionen?Fastighetsavgiften kan aldrig bli lägre än 3 230 kronor för inkomståret 2020. Du kan därför få skattereduktion i inkomstdeklarationen 2021 om
din fastighetsavgift för reduktionsfastigheten blir 3 230 kronor eller högre,
och din fastighetsavgift för reduktionsfastigheten är högre än 4 procent av summan av
- din beskattningsbara förvärvsinkomst, och - ditt överskott i inkomstslaget kapital.Spärrbelopp kallas 4 procent av summan av din beskattningsbara inkomst och ditt överskott av kapital. Om fastighetsavgiften för reduktionsfastigheten är högre än spärrbeloppet, medges mellanskillnaden som skattereduktion, dock lägst till 3 230 kronor.Spärrbeloppet är indexbundet och följer den årliga förändringen av prisbasbeloppet.Behövs en ansökan?Du behöver normalt inte ansöka särskilt om skattereduktionen, utan den räknas ut automatiskt och framgår av ditt slutskattebesked. Där står den som en avräkningspost från kommunal och statlig inkomstskatt, kommunal fastighetsavgift eller statlig fastighetsskatt.