Hyreshus deklareras vart tredje år i en allmän eller förenklad fastighetstaxering. Däremellan kan din fastighet taxeras vid en särskild fastighetstaxering. 2023 är det en särskild fastighetstaxering för hyreshusfastigheter. Alla uppgifter om fastigheten ska visa vad som gäller den 1 januari 2023.
Som hyreshus räknas byggnader med minst tre bostäder eller minst en lokal. Som bostad räknas både bostäder med hyresrätt och med bostadsrätt. Lokaler kan vara till exempel ett garage, ett kontor, en butik, en restaurang eller ett hotell.
Sådana byggnader räknas som hyreshus även om du inte hyr ut någon del av dem eller använder dem själv.
Ett hus med en eller två bostäder som saknar lokaler räknas som ett småhus, även om du hyr ut hela eller delar av det.
En ägarlägenhet taxeras som ett hyreshus. Dock går det inte att använda e-tjänsten. I stället ska du skicka in blanketten som du fått.
Vill du veta hur du använder e-tjänsten och hur du redovisar hyror och areor för din fastighet? Här kan du läsa mer.
Om du inte har någon faktisk hyra att redovisa kan du använda en jämförelsehyra eller genomsnittshyra.
Du kan utse ett ombud enbart för fastighetsdeklaration och även för en begränsad period.
Möjligheten att få anstånd med att lämna fastighetsdeklarationen finns bara vid en allmän eller en förenklad fastighetstaxering.
Här är datumen som gäller för den särskilda fastighetstaxeringen 2023 (SFT23):
Du som har en digital brevlåda får ett meddelande om att du kan deklarera via e-tjänsten. Om ni är flera delägare kommer bara en av er att få meddelandet.
Skatteverkets e-tjänst Fastighetsdeklaration, hyreshus öppnar. Där kan du lämna din fastighetsdeklaration. Det är bara en av delägarna som behöver lämna in deklarationen.
Deklarationen kommer med posten till dig som inte är ansluten till en digital brevlåda. Om ni är flera delägare kommer bara en av er att få deklarationen.
På grund av tekniska problem så förlängs den sista inlämningsdagen från den 6 mars till den 8 mars.
Senast den 8 mars 2023 ska du lämna in deklarationen.
Om du har anslutit dig till en digital brevlåda får du
ditt beslut om fastighetstaxering digitalt.
Du som inte har en digital brevlåda får ditt beslut om fastighetstaxering med posten.
Om ni är två eller fler som äger fastigheten tillsammans skickas deklarationen endast till den av er som står som blankettmottagare. Informera därför övriga delägare om att du har fått den. Vem som helst av er kan sedan deklarera fastigheten genom att logga in med e-legitimation i e-tjänsten.
Beslutet skickas däremot ut så att varje delägare får sitt eget exemplar, med den ägda andelen angiven. Taxeringsvärdet som står i beslutet gäller för hela fastigheten.
Om du inte äger fastigheten den 1 januari 2023, behöver du inte fylla i hela fastighetsdeklarationen. Det räcker att du klickar på Meddela ägarbyte i e-tjänsten eller kryssar för Ägarbyte? på blanketten och skickar in den till Skatteverket.
Det är den som äger fastigheten den 1 januari 2023 som ska deklarera den.
Om din fastighet, som du har köpt före den 1 januari 2023, är föremål för en särskild fastighetstaxering då ska du deklarera din nya fastighet för taxeringsåret 2023. Om du inte har fått någon fastighetsdeklaration ber vi dig att logga in i e-tjänsten där din deklaration eller ditt förslag till nytt taxeringsvärde finns. Du kan även kontakta Skatteupplysningen eller den förra ägaren.
Om du har köpt en fastighet efter den 1 januari 2023 behöver du inte deklarera fastigheten 2023 utan det kommer den förra ägaren göra. Däremot kommer du att få ett beslut på det taxeringsvärde som fastställs för 2023.
Var en fastighet ligger har stor betydelse för värdet. Det beror på att marknadsvärdet för fastigheter skiljer sig åt mellan olika områden. Inom fastighetstaxeringen delar man därför in landet i olika geografiskt avgränsade områden, så kallade värdeområden.
Värdeområdenas geografiska utbredning och de fastighetsförsäljningar som skett inom området, kan du se i e-tjänsten Se beräkningsgrund för taxeringsvärden. I e-tjänsten kan du söka fram ett värdeområde genom att klicka dig fram i en karta, ange en specifik fastighet eller ett värdeområdesnummer.
De riktvärdekartor som visas i tjänsten har beslutats genom Skatteverkets föreskrifter SKVFS för respektive fastighetstyp och år.
Se beräkningsgrund för taxeringsvärden Länk till annan webbplats.
Du som äger en fastighet ska deklarera den vart tredje eller vart sjätte år. Det kallas allmän eller förenklad fastighetstaxering.
De år som det inte är en allmän eller förenklad fastighetstaxering sker särskild fastighetstaxering. Den särskilda fastighetsdeklarationen skickas bara ut i vissa fall, till exempel när större förändringar som nybyggnation eller arealförändring.
I tabellen nedan kan du se vilka år som allmän, förenklad eller särskild fastighetstaxering sker för olika fastighetstyper. Du som är fastighetsägare får deklarationen på hösten året innan en allmän eller förenklad taxering sker. Den särskilda fastighetsdeklarationen skickas ut i början av taxeringsåret.
År | Småhus | Hyreshus och ägarlägenhet | Lantbruk | Industri, elproduktionsenhet, specialenhet, täkt |
---|---|---|---|---|
2018 | Förenklad | Särskild | Särskild | Särskild |
2019 | Särskild | Allmän | Särskild | Allmän |
2020 | Särskild | Särskild | Förenklad | Särskild |
2021 | Allmän | Särskild | Särskild | Särskild |
2022 | Särskild | Förenklad | Särskild | Särskild |
2023 | Särskild | Särskild | Allmän | Särskild |
2024 | Förenklad | Särskild | Särskild | Särskild |
2025 | Särskild | Allmän | Särskild | Allmän |
Du måste fastighetsdeklarera för att Skatteverket ska kunna räkna ut rätt taxeringsvärde för din fastighet. Rätt taxeringsvärde är viktigt för att din fastighetsskatt eller fastighetsavgift ska bli rätt.
Efter att du har deklarerat hör vi av oss om vi har några frågor om din fastighet. Annars får du beslutet som en pdf-fil till din digitala brevlåda i mitten av juni taxeringsåret. Är du inte ansluten till en digital brevlåda får du ett beslut med posten i början av juli taxeringsåret. Om ni är flera delägare får alla varsitt beslut.
Så länge det inte sker några förändringar på din fastighet gäller det nya taxeringsvärdet fram till nästa allmänna fastighetstaxering år 2025.
Om din fastighet har speciella förutsättningar som skiljer sig från övriga fastigheter i värdeområdet kan du begära justering av taxeringsvärdet. Det gör du genom att ange skäl för justeringen i Lämna övriga uppgifter. I vissa fall måste du även styrka skälen genom dokumentation.
Vid den förenklade fastighetstaxeringen av hyreshus 2022 (FFT22) är nivåerna baserade på hur fastighetsmarknaden var under 2020. Nivåerna baseras i första hand på fastighetsförsäljningar under åren 2018-2020 som kompletteras med en avkastningsberäkning (marknadsvärdebedömning). Hur fastighetsmarknaden utvecklas 2021 och senare kommer att synas i nivåerna vid den allmänna fastighetstaxeringen av hyreshus 2025 (AFT25).
Det har visat sig att Coronapandemin generellt inte har påverkat marknadsvärdet för bostäder och kontor under 2020.
För butiker har trenden under en längre period generellt visat på en nedgång.
När Coronapandemin kom under 2020 har denna nedgång fortsatt i en högre takt. De flesta butiker tillhör värdeområden där butikshyrorna är väsentligt högre än kontorshyrorna. Det är för dessa värdeområden Skatteverket förutsätter en viss andel butiker. I dessa områden har det vid framtagandet av värdenivåerna (riktvärdeangivelserna) tagits särskild hänsyn till nedgången genom sänkta avkastningsberäkningar. I vissa av dessa områden har butikshyrorna närmat sig kontorshyror på ett sådant sätt att det inte längre finns skäl att värdera butikerna högre än kontoren.
Vissa hotell och restauranger har haft nedgångar i omsättning och detta kan påverka marknadsvärdet genom en minskad avkastning. Andra hotell har haft en ökad omsättning under året, speciellt på turistorter inom Sverige. Taxeringen sker för varje taxeringsenhet genom en beräkning där hyran har betydelse och påverkar taxeringsvärdet genom den.
Med vakans menas det hyresbortfall som man haft på grund av att bostäder eller lokaler inte är uthyrda. Omfattningen av vakanser (vakansgraden) är något som kan påverka taxeringsvärdet. Vi fastställer en normal vakansgrad för varje värdeområde och hänsyn har tagits till den vakansgrad som gäller för år 2020. Utfallet har blivit att vakansgraden ökat något i många värdeområden, och det har då sänkt värdenivån. Detta betyder att viss hänsyn redan tagits till ökade vakanser när riktvärdenivåerna bestämdes.
Värdefaktorer som påverkar när man bestämmer riktvärdet är till exempel hyra och ålder. Hyran är hela det belopp hyresgästerna har att betala till hyresvärden inklusive kostnader för drift och underhåll.
Du ska redovisa bostäder och lokaler som du hyr ut per den 1 januari 2022 men hyran ska redovisas i 2020-års nivå.
Specifik lånekostnad, hyresrabatter eller hyresbidrag ska inte beaktas vid taxeringen.
Finns det vakanser i byggnaden ska du ange hyran som du skulle ha fått in om bostäderna eller lokalerna hade varit uthyrda. Har du ingen liknande bostad eller lokal att jämföra med, utgår du från Skatteverkets genomsnittshyra. Genomsnittshyran hittar du i e-tjänsten ”Se beräkningsgrund för taxeringsvärden”.
I korthet värderas en hyreshusenhet med utgångspunkt i värdefaktorer, det vill säga egenskaper som är knutna till fastigheten och som har betydelse för marknadsvärdet. Dessa kombineras med riktvärdeangivelser som är olika för olika värdeområden. Man eftersträvar att värdeområdena ska vara så enhetliga som möjligt.
Riktvärdeangivelserna är baserade på de förhållanden som är normala i värdeområdet eller i vissa fall de förhållanden som särskilt förutsatts. Sådana förhållanden är därför beaktade när man bestämt fastighetens riktvärde. Det kan exempelvis vara normal vakansgrad och normala butiksandelar. Om fastighetens egenskaper avviker från de förutsatta kan eventuellt en justering av taxeringsvärdet ske. Utgångspunkten för att en justering för säreget förhållande ska kunna ske är vad som är normalt inom det värdeområde som taxeringsenheten tillhör, inte vad som är normalt för taxeringsenheter som i ett visst avseende klassificerats på samma sätt, till exempel åsatts en viss typ av byggrätt eller hyra.
Reglerna om justering för säregna förhållanden finns i 7 kap. 5 § FTL.
Läs om huvudprincipen för justering för säregna förhållanden.
Du som äger ett hyreshus betalar antingen kommunal fastighetsavgift eller statlig fastighetsskatt.
Här kan du få fram viktiga datum för ditt företag. Då kan du lätt se när du behöver betala in skatter, deklarera eller när du får utbetalningar.