Moms (mervärdesskatt) är en skatt som vi alla betalar när vi köper varor och tjänster. Momsen är ofta inbakad i priset och därför inget privatpersoner behöver tänka på. Som företagare däremot ska du deklarera och betala moms.
Skatteverket slutar med automatiska utskick av momsdeklarationer på papper. Du som ska lämna en momsdeklaration med deklarationsdag den 13 maj 2024 eller senare kommer inte längre att få blanketten i brevlådan automatiskt. Momsdeklarationen kan du i stället lämna i vår e-tjänst.
Om du behöver en pappersdeklaration kan du själv beställa den i vår e-tjänst Beställ blanketter. Du behöver ingen e-legitimation för att beställa.
Du kan nu aktivera en påminnelse från Skatteverket att det är dags att lämna din momsdeklaration. För att få påminnelse från oss behöver du ange en e-postadress och välj de företag du vill ha påminnelse för. Även du som är deklarationsombud kan välja att få en påminnelse från oss. Logga in på skatteverket.se för att aktivera din påminnelse.
E-tjänsten är stängd på grund av underhåll lördag den 21 september kl. 08.00 –16.00.
Här kan du läsa om hur du registrerar dig för moms och hur du kan ändra din momsregistrering.
Du deklarerar din moms i en momsdeklaration. Du måste göra en momsdeklaration för varje redovisningsperiod även om du inte har någon moms att deklarera.
Du som har företag kan få göra avdrag för den moms som du betalar när du köper in varor och tjänster till verksamheten. Här kan du läsa om vilka varor och tjänster du får avdrag för och hur du gör.
När du säljer en vara eller tjänst ska du i de flesta fall lägga moms på priset. Här kan du läsa om hur mycket moms du ska ta ut och hur du ska deklarera de varor och tjänster som du säljer.
Vi går igenom de gemensamma grunderna för varor och tjänster vid
handel med andra länder. För mer information boka en plats på våra webbseminarier.
Webbseminarier om moms
På våra webbseminarier får du veta mer om moms. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar direkt i en chatt.
Du som har företag och säljer varor eller tjänster i Sverige ska ta ut moms av dina kunder, så kallad utgående moms. Momsen är varken en intäkt eller kostnad i din verksamhet, utan en skatt som du tar ut av kunden och för vidare till staten.
När du sedan köper varor eller tjänster till ditt företag betalar du moms på dem, så kallad ingående moms. När du redovisar och betalar moms till Skatteverket är det skillnaden mellan utgående moms och ingående moms som du ska betala.
Har du aktieägare som bor utomlands?
Då vill vi gärna prata med dig och ta vara på dina erfarenheter. Vi undersöker nu hur vi kan göra det enklare att redovisa och betala skatt på vinstutdelning till aktieägare som bor utomlands (så kallad kupongskatt). Intervjun sker via videomöte under hösten 2024 och tar 45-60 minuter.
Ja, jag vill delta i en intervju om kupongskatt Länk till annan webbplats.
Kör du personer mot betalning i din egen bil eller hyr ut din bostad eller andra tillgångar?
Sådan verksamhet ska du ta upp i din inkomstdeklaration. Ibland behöver du också deklarera och betala moms.
Om du behöver ändra eller ta bort uppgifter från din momsregistrering kan du läsa här om hur du gör.
Här kan du få fram viktiga datum för ditt företag. Då kan du lätt se när du behöver betala in skatter, deklarera eller när du får utbetalningar.