På den här sidan hittar du information om inkomstdeklarationen för beskattningsåret 2022. Du kan deklarera från den 14 mars 2023. Sista dagen att deklarera är den 2 maj 2023.
Du kan logga in med e-legitimation eller med koderna som finns i specifikationen till inkomstdeklarationen, om du har fått sådana. I e-tjänsten kan du både ändra och lägga till uppgifter samt godkänna din deklaration.
Tjänsten Inkomstdeklaration 1 fungerar bäst på större skärmar, som till exempel en dator eller surfplatta.
14–30 mars: Deklarera digitalt utan ändringar eller tillägg senast den 30 mars för återbäring i april.
För att kunna deklarera digitalt eller ta del av uppgifter om dödsboets deklaration behöver du vara deklarationsombud. Tänk på att ansöka om ombud i god tid.
Huvudregeln är att du ska ta upp dina utländska inkomster till beskattning i din svenska deklaration.
I år ser kuvertet lite annorlunda ut. Du som inte har digital brevlåda får din deklaration med posten den 15 mars–15 april.
Du som har en digital brevlåda får din inkomstdeklarationen skickad dit redan den 6‑10 mars. Har du ingen digital brevlåda skickar vi deklarationen till din folkbokföringsadress. Se därför till att vara folkbokförd på rätt adress senast den 22 februari 2023. Vi börjar skicka ut pappersblanketterna i mitten av mars. Senast den 15 april ska alla ha fått sina blanketter.
Utskicken sker inte områdesvis. Du behöver därför inte bli orolig om du inte får din blankett samtidigt som övriga familjemedlemmar eller dina grannar.
Du kan logga in med e-legitimation i vår e-tjänst Inkomstdeklaration 1 och deklarera innan du fått din deklarationsblankett. Har du en smarttelefon eller surfplatta kan du deklarera i Skatteverkets app med mobilt Bank-id.
Om du inte har fått din deklarationsblankett senast den 15 april kan du beställa den i vår e-tjänst Beställa blanketter.
Om du saknar uppgifter eller hittar fel i din deklaration kan det bero på att Skatteverket saknade eller hade fått en felaktig uppgift när din deklaration skapades. I e-tjänsten är din deklaration alltid uppdaterad med de senaste uppgifterna. Om uppgifterna har ändrats sedan deklarationen skapades behöver du bara godkänna de nya uppgifterna i e-tjänsten. Det kan du göra både med koder och med din e-legitimation.
Du kan också lägga till en helt ny uppgift. Det gör du i menyvalet Ändra i e‑tjänsten. Då behöver du vara inloggad med e-legitimation. Om du ändrar något på pappersblanketten måste du vara noga med att skriva det nya totalbeloppet i den vita rutan, så att din ändring blir registrerad.
För att få din skatteåterbäring i april behöver du uppfylla alla tre punkter:
Tänk på att anmäla bankkonto dit pengarna ska betalas ut, om du inte redan gjort det.
Är det någon annan som hjälper dig med ekonomin, kan du anmäla den personen i e-tjänsten Ombud och behörigheter. Då kan personen lämna din inkomstdeklaration och andra deklarationer. Personen kan också ha koll på ditt skattekonto i e-tjänsten Skattekonto.
Om ett dödsbo ska ansöka om deklarationsombud behöver samtliga dödsbodelägare skriva under ansökan.
Om ett minderårigt barn ska utse ett deklarationsombud ska samtliga vårdnadshavare till barnet skriva under ansökan.
Du som har kvarskatt att betala ska göra en inbetalning till ditt skattekonto. Du kan dela upp betalningen eller betala allt på en gång.
Du kan betala med Swish eller med bankgiro.
När någon har avlidit är det delägarna i dödsboet, oftast de som är närmast anhöriga, eller ett ombud som delägarna har utsett, som är ansvariga för dödsboets deklaration.
Den här filmen berättar om hur du deklarerar. Den har text på flera olika språk. Tryck på CC i filmrutan för att välja text.