Om du som arbetsgivare betalar trängselskatt för privata resor som en anställd gör med sin förmånsbil är det en skattepliktig förmån. Den anställda ska beskattas för förmånen och du som arbetsgivare ska betala arbetsgivaravgifter och göra skatteavdrag. Samma regler gäller infrastrukturavgifter för broar.
Trängselskatten ingår inte i det schablonmässiga bilförmånsvärdet. Om en anställd med förmånsbil ska beskattas för förmån av trängselskatt för sina privata resor ska förmånen värderas och beskattas separat. Detsamma gäller infrastrukturavgift för broar.
Om du som arbetsgivare betalar trängselskatt eller infrastrukturavgift för privata resor som en anställd gör med en annan bil än en förmånsbil ska ersättningen beskattas som lön.
Som privata resor räknas resor till och från arbetet och alla övriga resor som inte är tjänsteresor.
Förmånsvärdet beräknas till marknadsvärdet och kan som regel beräknas med ledning av
För de dagar då den anställda har haft både privata resor och tjänsteresor kan man använda en förenklad beräkningsmodell för att proportionera trängselskatten vid beräkningen av förmånsvärdet (se nedan under Förenklad beräkningsmodell – proportioneringsregeln).
Du som arbetsgivare ska för varje månad beräkna och redovisa förmån av trängselskatt och infrastrukturavgift i ruta 012 i arbetsgivardeklarationen. Förmånen är skattepliktig först den andra månaden efter den månad då en privat passage har skett.
De privata passager som den anställda har gjort med förmånsbilen i januari ska alltså redovisas i arbetsgivardeklarationen för lönemånad mars och som lämnas till Skatteverket först i april. Förmånen ska ingå i underlaget för skatteavdrag på lönen i mars.
Anna som bor i Stockholm har en förmånsbil via sin arbetsgivare. Arbetsgivaren betalar trängselskatten för alla resor som Anna gör. Hon ska förmånsbeskattas för den del av trängselskatten som avser hennes privata resor.
Anna har under januari gjort 20 passager med sin förmånsbil som avser privata resor.
När Annas arbetsgivare betalar ut lön i mars ska förmånen av trängselskatt från de resor som Anna gjorde i januari ingå i underlaget för skatteavdrag. Arbetsgivaren ska redovisa förmånen i ruta 012 i arbetsgivardeklarationen som de lämnar till Skatteverket i april, och som avser löneutbetalningen i mars.
Transportstyrelsen skickar varje månad ut beslut som innehåller information om en bils passager. Besluten skickas per post, som e-faktura eller via EDI. (EDI finns endast för trängselskatt.) Besluten finns i följande två varianter.
Arbetsgivaren kan i begränsad omfattning få ut mer detaljerade uppgifter från Transportstyrelsen om en enskild bils passager, klockslag, betalstation (geografisk plats) och delbelopp för samtliga passager. Uppgifterna är inte offentliga. Du kan få detaljerade uppgifter elektroniskt genom att logga in med e-legitimation på transportstyrelsen.se eller så kan du beställa uppgifterna i pappersform. Om motsvarande detaljerade uppgifter kan fås via elektronisk körjournal eller manuella noteringar kan det användas som underlag. Möjligheten att få uppgifter från Transportstyrelsen är tidsbegränsad. Om beslutet om trängselskatt inte har omprövats och skatten är betald, gallras uppgifterna 67 dagar efter beslutet.
I Skatteverkets ställningstagande (avsnitt 4.4) kan du läsa om beräkning av förmånsvärdet med ledning av detaljerade uppgifter.
Anställda med förmånsbil för en körjournal för att ha ett underlag för gjorda tjänsteresor och beräkning av eventuell drivmedelsförmån med mera. Av körjournalen framgår vilka resor som gjorts i tjänsten respektive privat, med uppgift om bland annat datum och körsträckor mellan olika platser.
Som komplement till Transportstyrelsens beslut och den anställdas körjournal behöver arbetsgivaren även ett underlag som anger fördelningen av passager i tjänsten respektive privat. En anställd med förmånsbil bör därför som ett komplement i körjournalen efter resan göra en anteckning om gjorda passager. En anställd som huvudsakligen har passager under tjänsteresor kan lämpligen dagligen notera antalet privata passager, till exempel om två passager per dag avser arbetsresor. En anställd som huvudsakligen har privata passager kan lämpligen dagligen notera antalet passager som skett under tjänsteresa.
Om bilen är försedd med en elektronisk körjournal med gps-funktion kan denna användas för att få fram motsvarande underlag.
Genom att stämma av datum och totalsummor i singel- respektive samlingsavierna från Transportstyrelsen mot uppgifterna i körjournalen om tjänstekörningar och noteringarna om passager kan antalet passager som avser tjänstekörning beräknas. Övriga passager anses då privata och ska värderas. Vid beräkningen kan man bortse från passager som inte medfört någon debitering. Då uppgift i dessa fall saknas om debiterat belopp för varje enskild passage, är det lämpligt att göra en proportionering av totalsumman för dagen i fråga. Detta bör göras även när maxbeloppet har uppnåtts, om det inte är uppenbart att maxbeloppet avser tjänsteresor. Detta bör anses uppenbart om ortens minimibelopp multiplicerat med antalet passager i tjänsten uppgår till eller överskrider maxbeloppet.
Trängselskatt har för en dag påförts för fem passager med totalt 100 kronor. Två av passagerna kan med körjournalen och den anställdas noteringar som underlag visas vara tjänstekörningar och resterande tre är därmed privata. Förmånsvärdet för dagen kan då beräknas till 3/5 × 100 = 60 kronor.
Trängselskatt har för en månad påförts för 80 passager med totalt 1 200 kronor. Den anställda har gjort resor till och från arbetet 15 dagar som medfört 30 passager och resterande passager avser tjänsteresor. Förmånsvärdet för månaden kan beräknas till 30/80 × 1 200 = 450 kronor.
Om den anställda själv till arbetsgivaren betalar hela det skattepliktiga förmånsbeloppet uppkommer ingen förmån. En sådan betalning kan göras via ett nettolöneavdrag eller kontant. Med tanke på att betalningen kan komma att göras en eller flera månader efter den månad då passagerna skett, bör det finnas ett avtal mellan arbetsgivaren och den anställda som reglerar den anställdas skyldighet att betala.
En skattepliktig förmån av trängselskatt kan uppkomma även i de fall en anställd haft en bilförmån enbart i ringa omfattning och som då värderas till noll kronor. Det kan till exempel handla om en anställd som under en tillfällig jourtjänstgöring några dagar tar hem en servicebil till bostaden, det vill säga bilen används för resor till och från arbetet, och att bilen påförs trängselskatt vid dessa resor. Även om bilförmånen är skattefri, uppkommer alltså en skattepliktig förmån av trängselskatt.
Flerpassageregeln i Göteborg innebär att om man passerar flera betalstationer inom ett tidsintervall på 60 minuter, så betalar man endast en gång och då för passagen med det högsta beloppet. I beslutet från Transportstyrelsen anges det totala antalet passager under timmen, men enbart det högsta passagebeloppet debiteras.
Vid blandad körning kan det i dessa fall antas att både den anställda och arbetsgivaren normalt saknar kännedom om debiteringen skedde vid en privat passage eller vid en tjänstepassage. Normalt har arbetsgivaren enbart beslutet från Transportstyrelsen som underlag. Då används det totala antal passager som angetts i beslutet vid proportionering av motsvarande skattebelopp, antingen per dag (singelbeslut) eller per månad (samlingsbeslut). Den anställda noterar dagligen fördelningen av alla passager, och detta underlag används vid proportioneringen.
Om du i undantagsfall har ett underlag som antalsmässigt enbart visar det antal passager som debitering skett för och den anställda kan ange om just dessa skett i tjänsten eller privat kan detta som alternativ användas som grund för proportionering, alternativt för att beräkna trängselskatteförmånen belopp för belopp. Detta kan gälla vid elektronisk körjournal med detaljinfo, eller då den anställda gjort egna noggranna anteckningar. Underlagen ska alltid sparas.
Du bör för respektive anställd använda samma beräkningsmetod månad efter månad, men givetvis kan man byta metod vid nya rutiner, t.ex. vid införande av elektronisk körjournal.
Ja, samma regler för förmånsberäkning gäller för avgifter vid privata resor i andra länder.
Om det handlar om anställda som frekvent påförs avgifter som kan variera i storlek, t.ex. vid körningar över Öresund, kan proportionering göras på motsvarande sätt som för trängselskatt.
Ja, så länge förmån av infrastrukturavgift beräknas separat från eventuell trängselskatteförmån. Om resor sker enbart över en av broarna bör förmånsvärdet bli detsamma oavsett metod, då en enhetlig avgift debiteras dygnet runt.
Enligt lagtexten blir förmån av trängselskatt etc. skattepliktig för den anställda den andra månaden efter den då passagen skedde (10 kap. 10 § inkomstskattelagen). Detta grundas på att arbetsgivaren normalt ska ha fått besked om trängselskattens storlek vid denna tidpunkt. Om arbetsgivaren, beträffande en utländsk avgift, får besked t.ex. först i maj om belopp att betala för passager gjorda i januari, godtas att förmånsbeskattningen görs snarast efter maj.
Nej, i arbetsgivardeklarationen anger arbetsgivaren enbart förmånsbeloppet i ruta 012, det vill säga ingen redovisning av hur beloppet har räknats fram.
Här kan du få fram viktiga datum för ditt företag. Då kan du lätt se när du behöver betala in skatter, deklarera eller när du får utbetalningar.