Här kan du som har ett företag i Sverige och vill bedriva e-handel och främst säljer till privatpersoner läsa om vilka regler som gäller. Det beror på vilken typ av försäljning du ägnar dig åt, till exempel om du har eget lager eller ägnar dig åt dropshipping.
Om du har ett etablerat företag och vill utöka din verksamhet för att sälja inom Sverige på din egen plattform eller webbshop, så gäller samma regler som för ditt övriga företagande. I andra fall finns det fler regler att följa.
Om du vill sälja via din egen eller någon annans plattform till kunder i andra EU-länder, eller till kunder i länder utanför EU, finns det särskilda regler som du behöver följa. Om ditt företag säljer på flera olika sätt så måste du följa de specifika regler som gäller för varje situation.
Kom ihåg att du måste du betala skatt när du gör en vinst oavsett hur du säljer .
Du som vill starta upp ett företag för att bedriva e-handel, hittar information om hur du går tillväga på Verksamt.
I din bokföring behöver du redovisa varje försäljning för sig så att det går att se hur mycket du har sålt och vilken momssats du har använt. Du kan alltså inte använda avräkningsnotorna som visar din nettoförsäljning från företaget som hanterar dina betalningar.
Säljer du till andra företag gäller andra regler än när du säljer direkt till privatpersoner.
Vill du veta mer om skillnaden mellan handel inom och utanför EU och skillnaden mellan varor och tjänster så kan du se vår introduktionsfilm om internationell moms.
Om du säljer digitala tjänster finns det särskilda regler som du behöver förhålla dig till. Det påverkar exempelvis i vilket land du ska betala moms.
Om du säljer digitala tjänster till privatpersoner kan du bli momsskyldig i köparens land. I så fall kan det vara enklast att redovisa i tjänsten OSS, då slipper du momsregistrera dig i de länder du säljer till.
När du säljer varor kan du antingen ha ett eget lager eller sälja via dropshipping. Det går också att kombinera. Beroende på din situation behöver du följa olika regler.
Med ett eget lager förvarar du dina varor och skickar dem själv till kunderna. Om dina kunder finns inom EU eller utanför, och om du använder en egen plattform eller någon annans för att sälja varorna, avgör vilka momsregler som gäller just för dig.
Du som säljer för under 99 680 kronor totalt per år till privatpersoner i andra EU-länder, ska lägga på svensk moms till dina kunder.
Du som säljer för 99 680 kronor eller mer per år till privatpersoner i andra EU-länder, ska lägga på moms enligt reglerna i köparnas länder. Då behöver du antingen registrera dig för moms i de olika länderna eller ansluta dig till det EU-gemensamma systemet One Stop Shop (OSS). Du kan också frivilligt ansluta dig till One Stop Shop även om du säljer för ett lägre belopp.
Om du säljer i ditt företagsnamn, gäller samma beloppsgränser och regler som om du sålde via din egen plattform.
Om du säljer i plattformens namn, säljer ditt företag till plattformen. Det betyder att det blir handel mellan två företag. Sedan är det plattformens ansvar att redovisa försäljningen till kunden.
Om du säljer till kunder utanför EU räknas det som export. Det betyder att du inte ska lägga på någon svensk moms, men du kan behöva registrera dig som företagare i det land där dina kunder finns. Försäljningen redovisar du i fält 36 på din momsdeklaration.
Även om du inte redovisar försäljningen i din momsdeklaration så måste du ändå ta med den i din bokföring.
Om du säljer till kunder utanför EU räknas det som export. Det betyder att du inte ska lägga på någon svensk moms, men du behöver kontrollera ditt avtal med plattformen för att avgöra om du behöver registrera dig som företagare i det land där dina kunder finns. Försäljningen redovisar du i fält 36 på din momsdeklaration.
Även om du inte redovisar försäljningen i din momsdeklaration så måste du ändå ta med den i din bokföring.
Dropshipping går ut på att sälja produkter till kunder men någon annan tar hand om lager och leveranser. Det innebär att du själv beställer varorna från din leverantör när din kund köper av dig. Oftast skickas varorna direkt från leverantören till din kund.
Du behöver följa olika regler beroende på var kunderna och leverantörerna finns. Här kan du se vad som gäller i din situation.
I de allra flesta fall är det du som säljare som ansvarar för att kundens moms blir redovisad på rätt sätt.
Du kan använda OSS för att förenkla redovisningen av moms i kundernas länder. Det gäller till exempel om du och leverantören befinner dig i ett land och kunden i ett annat.
Om du säljer till en kund i Sverige så redovisar du det som en vanlig svensk försäljning.
När både din kund och leverantör finns utanför EU, räknas försäljningen som export. Det kan till exempel vara när du säljer en vara från Kina till en kund i USA, eller en vara från Norge till en kund i Storbritannien.
Då ska du inte lägga på någon svensk moms, men du kan behöva registrera dig som företagare i det land där dina kunder finns. Försäljningen redovisar du i fält 36 på din momsdeklaration.
Även om du inte redovisar försäljningen i din momsdeklaration så ska du precis som vanligt ta med den i din bokföring.
Kunden betalar sin moms till dig som säljare vid beställningen. Om kundens hela order är värd mer än 150 euro kan du inte tillämpa importordningen.
Du som säljer för under 99 680 kronor totalt per år till privatpersoner i andra EU-länder, ska lägga på svensk moms till dina kunder.
Du som säljer för 99 680 kronor eller mer per år till privatpersoner i andra EU-länder, ska lägga på moms enligt reglerna i köparnas länder. Då behöver du antingen registrera dig för moms i de olika länderna eller ansluta dig till det EU-gemensamma systemet One Stop Shop (OSS). Du kan också frivilligt ansluta dig till One Stop Shop även om du säljer för ett lägre belopp.
Din försäljning blir momsfri, och kunden måste betala sin moms när varan kommer till tullen. Du redovisar försäljningen som export i fält 36 i din momsdeklaration.
Du som säljare bör informera plattformen om att varan kommer från ett land utanför EU. Det innebär att plattformen blir den faktiska leverantören och är den som ska redovisa momsen. Din försäljning sker då till plattformen.
Om plattformen är registrerad i ett EU-land så ska du redovisa det som EU-handel i en periodisk sammanställning. Men om plattformen är registrerad utanför EU ska försäljningen redovisas som export i fält 36 i din momsdeklaration.
Din försäljning blir momsfri, och kunden måste betala sin moms när varan kommer till tullen. Du redovisar försäljningen som export i fält 36 i din momsdeklaration.
När din kund finns utanför EU och leverantören finns inom EU, räknas försäljningen som export. Då ska du inte lägga på någon svensk moms, men du kan behöva registrera dig som företagare i det land där dina kunder finns. Försäljningen redovisar du i fält 36 på din momsdeklaration.
Även om du inte redovisar försäljningen i din momsdeklaration så ska du precis som vanligt ta med den i din bokföring.
Om du vill kan du övergå till vanlig import och importera till ditt eget lager och sälja varorna därifrån. Då gäller samma momsregler som för annan handel och speciella tullavgifter tillkommer.
Här kan du få fram viktiga datum för ditt företag. Då kan du lätt se när du behöver betala in skatter, deklarera eller när du får utbetalningar.