Ett företag som vill ta hjälp av någon för att utföra ärenden i Skatteverkets e-tjänster behöver utse ett ombud. Vad ombudet kan göra beror på vilken behörighet företaget väljer att ge.
Ett företag kan utse, ändra eller ta bort ombud via e-tjänsten Ombud och behörigheter.
I tjänsten Hjälp att välja behörighet finns stöd för att välja den behörighet som passar bäst utifrån uppdraget.
Om du är registrerad som verkställande direktör (vd) eller ensam firmatecknare hos Bolagsverket har du automatiskt behörighet att använda många av Skatteverkets e-tjänster för företagets räkning. Det innebär att du som är vd eller ensam firmatecknare redan kan logga in och utföra ärenden i Skatteverkets e-tjänster utan att behöva registreras som ombud.

Har du aktieägare som bor utomlands?
Då vill vi gärna prata med dig och ta vara på dina erfarenheter. Vi undersöker nu hur vi kan göra det enklare att redovisa och betala skatt på vinstutdelning till aktieägare som bor utomlands (så kallad kupongskatt). Intervjun sker via videomöte under hösten 2024 och tar 45-60 minuter.
Så här går det till när ett företag utser ett ombud:
Företaget kan utse ett eller flera ombud via e-tjänsten Ombud och behörigheter, eller genom att skicka in en blankett till oss.
Är du den som vill utse ett ombud eller den som ska bli ombud?
Välj den sida som gäller dig för mer information.
På sidan Ombudsbehörigheter för företag kan du läsa om vilka behörigheter ett ombud kan ha.
Här kan du få fram viktiga datum för ditt företag. Då kan du lätt se när du behöver betala in skatter, deklarera eller när du får utbetalningar.