Skatteverkets id-kort innehåller även en e-legitimation. En e-legitimation kan jämföras med en vanlig id-handling, till exempel id-kort eller körkort. Med en e-legitimation kan du på ett säkert sätt digitalt visa vem du är hos Skatteverket.
När du identifierar dig med din e-legitimation kan du få tillgång till uppgifter som finns om dig själv eller ditt företag från Skatteverkets register. Du kan även uträtta dina ärenden över internet hos Skatteverket.
Skatteverkets id-kort innehåller en e-legitimation. Det innebär att när du ansöker om ett id-kort hos Skatteverket får du samtidigt en e-legitimation som du kan använda när du vill logga in på olika myndigheters tjänster.
På Skatteverkets id-kort utfärdade från och med september 2017 finns en e-legitimation från AB Svenska Pass. Den nya e-legitimationen fungerar dock bara på Skatteverkets webbplats men avsikten är att den även ska fungera hos andra myndigheters webbplatser i framtiden.
Här hittar du villkoren för e-legitimation från AB Svenska Pass:
Brev med puk-kod skickas hem till dig och du väljer själv vilken pin-kod du ska ha när du loggar in första gången. Pin-koden använder du sedan för att använda e-legitimationen.
Har du ett id-kort med e-legitimation från AB Svenska Pass och har tappat bort din pin-kod kan du beställa ny puk-kod hos Skatteverket. Råkar du däremot spärra din puk-kod måste du ansöka om nytt id-kort för den koden går inte att ersätta.
Beställ nya koder hos Skatteupplysningen:
För att kunna använda den e-legitimation från AB Svenska Pass som finns på ditt id-kort behöver du en dator och en kortläsare. När du använder din e-legitimation för första gången eller om du använder en ny webbläsare behöver du installera mjukvaran SConnect plugin till din webbläsare.