På skatteverket.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

För närvarande har vi vissa störningar i telefonin till skatteupplysningen.

Logotyp, till startsidan

Deklarera hyreshus

Hyreshus deklareras vart tredje år i en allmän eller förenklad fastighetstaxering. År 2019 är det dags igen. Men om din fastighet förändras eller nybildas under 2016 kan du i februari 2017 få en särskild fastighetsdeklaration skickad till dig. Den ska du lämna till Skatteverket i mars 2017 (datum anges på blanketten). Enklast deklarerar du via e-tjänsten, där uppgifter vi har om din fastighet är förifyllda. Du kan annars fylla i och skicka in pappersdeklarationen du har fått.

Den senaste taxeringen för denna typ av fastighet genomfördes 2016 och i juli 2016 fick du som äger hyreshus beslut om ny fastighetstaxering. Det är hyresnivån under år 2014 som ligger till grund för taxeringsvärdet vid 2016–2018 års fastighetstaxeringar.

Deklarera och beräkna

Med hjälp av våra e-tjänster kan du på ett smidigt och säkert sätt

  • lämna din fastighetsdeklaration
  • utse ett deklarationsombud
  • beräkna taxeringsvärdet på fastigheten
  • visa värdeområden och riktvärdekartor.
Stängd

Särskild fastighetsdeklaration 2017

  • Skatteverkets e-tjänst Fastighetsdeklaration, hyreshus är öppen under tiden 7 februari–30 maj 2017. Där kan du lämna din deklaration för särskild fastighetstaxering 2017. 
  • I början av februari 2017 fick alla fastighetsägare deklarationsblanketter för särskild fastighetstaxering från Skatteverket.
  • Senast den 6 mars 2017 ska du lämna in deklarationen.
  • Senast i juli 2017 får du ett beslut om din nya fastighetstaxering av Skatteverket.

Vill du ta emot beslutet om fastighetstaxering digitalt?

Skaffa en digital brevlåda så kan du få din myndighetspost digitalt. Beslutet om fastighetstaxering kommer då som en pdf-fil till din digitala brevlåda. Om du har flera fastigheter får du en pdf-fil per fastighet.

Vad är ett hyreshus?

Som hyreshus räknas hus med minst tre bostäder, även bostadsrättshus. Som hyreshus räknas också hus med kontor, butiker, restauranger, hotell och liknande lokaler.

Typkod

Alla fastigheter som fastighetstaxeras får en typkod av Skatteverket. Hyreshusenheter får en typkod mellan 310 och 399.

Nytt från och med 2016 års fastighetstaxering är att typkod 320 betyder enbart bostadslägenheter i huset, och typkod 325 betyder enbart lokaler i huset. Alla som har en blandning av bostäder och lokaler finns nu bara under typkod 321.

Har du fått en fastighetsdeklaration?

Inför varje fastighetstaxering skickar Skatteverket ut en blankett för fastighetsdeklaration till dig som är fastighetsägare. Om du har e-legitimation kan du istället välja att deklarera via e-tjänsten Fastighetsdeklaration, hyreshus. Det finns många fördelar med att använda e-tjänsten. Bland annat minskar risken att du missar att fylla i en obligatorisk uppgift, eftersom du i så fall får en varning. Vissa uppgifter är dessutom förifyllda.

Om du inte har möjlighet att använda e-tjänsten, deklarerar du på blanketten. Även där är vissa av uppgifterna förifyllda. När blanketten är färdigifylld skriver du under och skickar den till Skatteverkets inläsningscentral.

Har du fått ett förslag till fastighetstaxering?

Ofta har Skatteverket sedan tidigare tillräckliga uppgifter om fastigheten. Då kan vi skicka dig ett färdigt förslag till fastighetstaxering, med alla uppgifter ifyllda och ett nytt taxeringsvärde uträknat. Om du har fått en blankett med rubriken Förslag slipper du lämna fastighetsdeklaration.

Kontrollera att uppgifterna i förslaget stämmer

Om uppgifterna i förslaget inte stämmer bör du rätta dem. Du som ska deklarera hyreshus gör det enklast i e-tjänsten Fastighetsdeklaration, hyreshus. Om du gör dina ändringar innan senaste inlämingsdatum kan du vara säker på att de kommer med i taxeringsbeslutet och du behöver inte begära omprövning i efterhand.

Om du inte har möjlighet att använda e-tjänsten fyller du i dina uppgifter i den bifogade blanketten, skriver under den och skickar den till Skatteverkets inläsningscentral.

Stämmer alla uppgifter i förslaget ska du inte göra någonting. Genom att inte skicka in förslaget lämnar du ditt tysta godkännande, och förslaget blir automatiskt ditt beslut om fastighetstaxering. Beslutet om den senaste fastighetstaxeringen hyreshus, som genomfördes under 2016 skickades till dig i början av juli 2016. Skatteverket hör av sig till dig innan beslut tas om det finns några frågor om förslaget.

Redovisa hyran i deklarationen

I deklarationen ska du redovisa din hyra. Hyran ska delas upp på hyra för bostäder och hyra för lokaler. Vid taxeringen värderas nämligen bostadsdelen och lokaldelen var för sig.

Deklarera via ombud

Om du vill att en revisor, fastighetsförvaltare eller liknande ska fastighetsdeklarera åt dig kan du utse personen till ombud. Det gör du enklast via e-tjänsten Ombud och behörigheter. Ombudet kan bara deklarera via e-tjänsten – inte på papper. Du använder också e-tjänsten Ombud och behörigheter för att ge dig själv eller någon annan behörighet att fastighetsdeklarera för en juridisk person, till exempel en bostadsrättsförening eller ett aktiebolag. För att kunna ge behörighet måste du vara firmatecknare för den juridiska personen.

När kommer beslutet om fastighetstaxering?

Efter att du har deklarerat hör vi av oss om vi har några frågor om din deklaration. Annars får du ett beslut med posten om det nya taxeringsvärdet i början av juli aktuellt taxeringsår. Om ni är flera delägare får alla ett eget beslut. Om du är ansluten till Mina meddelanden får du i stället beslutet som en pdf-fil omkring den 15 juni taxeringsåret .

Hinner du inte deklarera i tid?

Om du inte hinner deklarera i tid kan du ansöka om anstånd (förlängd deklarationstid).

Skatteverket

Till toppen