När du ska anmäla flytt, byta namn eller gifta dig ska du kontakta Skatteverket. Många rättigheter och skyldigheter som du har är beroende av att du är folkbokförd och var du är folkbokförd. Det gäller till exempel olika bidrag, var du ska betala din skatt och var du ska rösta.
Med hjälp av e-legitimation kan du göra flera av dina ärenden digitalt. Det tar några minuter att fylla i din flyttanmälan i tjänsten Flyttanmälan. Se till att ha din nya adress och eventuellt lägenhetsnummer redo. Vi registrerar din flytt tidigast från och med inflyttningsdagen som du har angett.
Logga in om du vill kontrollera ditt namn eller vilken adress du är folkbokförd på. Du kan se information om namn, adress, civilstånd och barn under 18 år. Klicka på knappen Folkbokföring för att logga in.
Det tar upp till två veckor innan din anmälan registreras. Du ska inte skicka in en till anmälan för samma ärende. Har du frågor om din anmälan eller vill göra någon ändring, vänligen kontakta Skatteupplysningen på telefon 0771-567 567
Du behöver en e-legitimation för att kunna göra dina ärenden digitalt.
Lär dig mer om folkbokföringen, den grundläggande registreringen av alla som bor i Sverige.
Skatteverket delar de uppgifter som finns om dig i folkbokföringen till olika myndigheter och banker. Det betyder att du inte själv behöver meddela dessa att du exempelvis har flyttat eller bytt namn.
De myndigheter som Skatteverket dagligen överför nya uppgifter från folkbokföringen till, är bland annat följande:
Du som exempelvis är medlem i en förening eller organisation eller prenumererar på tidskrifter får själv meddela dem din nya adress. Det är inte säkert att de får automatisk uppdatering från Skatteverkets register.