Du deklarerar försäljningen genom att använda vår e-tjänst One Stop Shop (OSS). Betalningen gör du i euro till ett särskilt inbetalningskonto.
Du deklarerar genom att använda vår e-tjänst One Stop Shop (OSS). Även om ditt företag inte har haft någon försäljning av varor eller tjänster under en redovisningsperiod, ska du lämna en deklaration för den perioden.
Om det är ett svenskt företag använder du e-tjänsten One Stop Shop (OSS). Om företaget har sitt säte utanför EU ska du använda e-tjänsten One Stop Shop (OSS) non-EU traders.
Ett företag eller en representant som använder någon av de särskilda ordningarna ska lämna en särskild momsdeklaration för varje redovisningsperiod till identifieringsstaten. Identifieringsstaten är det land där du registrerat företaget för OSS. Om Sverige är identifieringsstat lämnar du den särskilda momsdeklarationen i e-tjänsten One Stop Shop (OSS).
Den försäljning som du redovisar i OSS ska du inte redovisa i den vanliga momsdeklarationen.
Deklarationen ska ha kommit in till Skatteverket senast den sista dagen i månaden efter redovisningsperiodens utgång.
En deklaration för redovisningsperioden juli-september och som avser tredjelandsordningen eller unionsordningen ska företaget lämna in senast 31 oktober.
En deklaration för redovisningsperioden juli och som avser importordningen ska företaget lämna in senast 31 augusti.
Om du inte har lämnat in deklarationen i tid skickar Skatteverket en elektronisk påminnelse 10 dagar efter det att sista deklarationsdagen passerat. Därefter är det konsumtionslandet där varan eller tjänsten ska beskattas som ansvarar för påminnelser och att momsen blir inbetald.
För tredjelandsordningen och unionsordningen är redovisningsperioden ett kalenderkvartal. För importordningen är redovisningsperioden en månad.
Om ditt företag är registrerat för flera av de särskilda ordningarna måste du lämna in en deklaration för varje ordning. Om du exempelvis är registrerad för tredjelandsordningen och importordningen behöver du lämna in en deklaration per kalenderkvartal för tredjelandsordningen och en deklaration per månad för importordningen.
I OSS ska du redovisa de försäljningar av varor och tjänster som omfattas av den eller de särskilda ordningar som ditt företag är registrerat för.
För varje EU-land som ditt företag har sålt varor eller tjänster till ska du redovisa:
Du ska redovisa beloppen i deklarationen i euro och inte i svenska kronor. Om du har sålt varor eller tjänster i annan valuta ska du räkna om beloppet till euro när du redovisar i OSS. När du räknar om belopp ska du använda den växelkurs som publiceras av Europeiska centralbanken och som gäller för den sista dagen av den redovisningsperiod som deklarationen avser.
Du ska inte göra någon avrundning av momsbeloppet i deklarationen. Redovisa momsbeloppet med två decimaler.
I OSS redovisar du bara utgående moms. Du kan därför inte göra avdrag för ingående moms i dessa deklarationer. Har du rätt att få tillbaka ingående moms i Sverige ska du göra avdrag i den vanliga momsdeklarationen eller genom att ansöka om återbetalning.
Du som har rätt att få tillbaka utländsk moms på inköp gjorda i andra EU-länder ansöker om detta i vår e-tjänst Momsåterbetalning inom EU.
Betalningen ska vara bokförd på kontot senast samma dag som deklarationen ska ha kommit in.
Betalningar gör du till kontonumret nedan:
Inbetalningskonto hos Danske Bank
IBAN-nummer: SE0512000000012810112134
BIC: DABASESX
Betalningsmottagare: Skatteverket, SE-831 87 Östersund
Bank: Danske Bank, Box 7523, SE-103 92 STOCKHOLM
Du ska alltså inte göra en inbetalning till ditt företags skattekonto. Om du gör din inbetalning till fel konto kan betalningen anses ha kommit in för sent.
Din betalning ska ha kommit in på kontot senast samma dag som din deklaration ska ha kommit in.
Du ska betala in momsen i euro. Du ska redovisa momsbeloppet med två decimaler. Du får inte göra någon minskning av beloppet även om du har gjort en rättelse av en tidigare deklaration som innebär en minskning av moms att betala.
När du har lämnat in din deklaration via e-tjänsten kommer du att få ett referensnummer för lämnad deklaration. Du får ett nytt referensnummer för varje redovisningsperiod och särskild ordning. Detta referensnummer ska du hänvisa till när du gör inbetalningen för den redovisningsperiod som deklarationen gäller. Det är viktigt att du använder rätt referensnummer för att betalningen ska registreras och anses ha kommit in i rätt tid.
Om du inte gjort din betalning i tid skickar Skatteverket en påminnelse 10 dagar efter det att sista datum för betalning har passerat. Om du betalar för sent är det konsumtionslandets regler om ränta, förseningsavgifter och andra eventuella avgifter som gäller.
Om du har betalat in för mycket kommer Skatteverket (om Sverige är identifieringsstaten) att betala tillbaka det överskjutande beloppet direkt till dig. Om Skatteverket redan har fört över betalningen till respektive konsumtionsland och det senare visar sig att beloppet var felaktigt är det konsumtionslandet som ska betala tillbaka sin del av det överskjutande beloppet.
Om du inte har betalat hela beloppet för ”skatt att betala” måste du göra en tilläggsbetalning senast 15 dagar efter förfallodatumet. Vid betalning skriver du det referensnummer som du fick när du lämnade in deklarationen.
Om du inte har betalt inom dessa 15 dagar från förfallodatumet kan du istället invänta en påminnelse från konsumtionslandet och följa instruktionerna i påminnelsen för att betala direkt till konsumtionslandet.
Du kan rätta fel i tidigare inlämnade OSS-deklarationer. Det gör du i e-tjänsten One Stop Shop (OSS) genom att ändra i en senare deklaration. Du måste göra rättelsen inom tre år från den dagen då den ursprungliga deklarationen skulle varit inlämnad. Du gör rättelsen genom att lämna rättelseuppgifterna i den del av deklarationen som gäller rättelser av tidigare lämnade deklarationer.
Rättelsen ska innehålla uppgifter om
Om du gör en rättelse som innebär att du ska få tillbaka pengar för en tidigare period, ska du ändå betala in summan som framgår under ”ytterligare belopp att betala” när du lämnat in deklarationen. En utbetalning av ett belopp efter rättelse av en tidigare deklaration kommer till det bankkonto du anmält vid registrering.
Du kan inte rätta en deklaration i e-tjänsten One Stop Shop (OSS) om det har gått mer än tre år från dagen då du skulle ha lämnat den ursprungliga deklarationen. För att rätta en deklarationsperiod som är äldre än tre år måste du kontakta det aktuella konsumtionslandet och undersöka om det är möjligt att begära omprövning enligt deras nationella regler.
Om du vill rätta en deklaration efter att du har slutat redovisa genom de särskilda ordningarna, är det konsumtionslandets regler som gäller. Kontakta det aktuella konsumtionslandet och undersök om det är möjligt att begära omprövning enligt deras nationella regler.
Om du gör en rättelse på grund av att du har sänkt priset eller att du har gjort en kundförlust på en försäljning ska du göra rättelsen i deklarationen för den redovisningsperiod när sänkningen av priset eller kundförlusten enligt god redovisningssed har bokförts eller skulle ha bokförts. Uppgifterna för rättelsen lämnar du i den del av deklarationen som avser rättelser av tidigare lämnade deklarationer. Du ska då ange vilken redovisningsperiod som rättelsen avser, det vill säga den period då du redovisade den ursprungliga fakturan.
Om rättelsen gäller en försäljning som du har redovisat i en deklaration för mer än tre år sedan måste du kontakta det aktuella konsumtionslandet och undersöka om det är möjligt att begära omprövning enligt deras nationella regler.
Om du har ställt ut en ändringsfaktura (till exempel en kreditnota) med anledning av att du felaktigt har debiterat moms, ska du redovisa ändringsfakturan i den period som den är utfärdad i. Uppgifterna för rättelsen lämnar du i den del av deklarationen som avser rättelser av tidigare lämnade deklarationer. Du ska då ange vilken redovisningsperiod som rättelsen avser, det vill säga den period då du redovisade den ursprungliga fakturan.
E-tjänsten One Stop Shop (OSS) har ersatt e-tjänsten MOSS. Du kan inte rätta en MOSS-deklaration i e-tjänsten One Stop Shop (OSS). För att rätta en MOSS-deklaration måste du kontakta det aktuella konsumtionslandet och undersöka om det är möjligt att begära omprövning enligt deras nationella regler.
Rättelser (Rättslig vägledning) Länk till annan webbplats.
I bokföringen måste det finnas underlag för de försäljningar som du redovisar i OSS. Är du en representant gäller att du ska ha denna information för varje företag du företräder. Bokföringen ska vara så detaljerad att Skatteverket kan avgöra om de uppgifter du har lämnat i din deklaration är korrekt redovisade. Om Skatteverket begär det ska du eller din representant göra dokumentationen tillgänglig elektroniskt.
Dessa uppgifter måste finnas i bokföringen:
På begäran från Skatteverket eller skattemyndigheten i köparens land måste du omgående kunna göra uppgifterna tillgängliga för kontroll. Du ska spara underlagen i tio år efter utgången av året då transaktionen som underlaget gäller genomfördes.
När du säljer till privatpersoner i andra EU-länder behöver du veta vilken momssats det är på varorna eller tjänsterna du säljer. Använd alltid Europeiska kommissionens tjänst för att kontrollera momssatsen i köparens land.
Taxes in Europe Database v4 (Europeiska kommissionen) Länk till annan webbplats.
Företag som gör transaktioner i en annan valuta än sin redovisningsvaluta ska räkna om valutan i den löpande bokföringen. Huvudregel är att företag ska ha svenska kronor som redovisningsvaluta.
På Tullverkets webbplats kan du läsa mer om hur du hanterar tulldeklarationen när du använder importordningen (IOSS).
Mervärdesskatt vid IOSS-registrering (Tullverket) Länk till annan webbplats.
Här kan du få fram viktiga datum för ditt företag. Då kan du lätt se när du behöver betala in skatter, deklarera eller när du får utbetalningar.