Har du lämnat felaktiga uppgifter i en periodisk sammanställning ska du lämna en rättelse för samma period. Här finns information om vad som händer om en uppgift är felaktig samt hur och var du rättar den.
Om du har lämnat felaktiga uppgifter kan du i de flesta fall rätta Periodisk sammanställning via e-tjänsten Periodisk sammanställning för moms. I e-tjänsten ser du även periodiska sammanställningar som du lämnat in tidigare.
Om du fått en fråga från oss kan du besvara den i e-tjänsten Periodisk sammanställning för moms. Enskild näringsidkare, firmatecknare eller vd kan använda tjänsten direkt utan en anmälan. Om du vill att ett ombud ska svara på frågan åt dig måste behörig firmatecknare anmäla ombud via tjänsten Ombud och behörigheter.
Om du upptäcker att du har lämnat felaktiga uppgifter i en periodisk sammanställning ska du lämna en ny periodisk sammanställning för samma period så fort som möjligt.
Du rättar via e-tjänsten Periodisk sammanställning för moms. Om du saknar möjlighet att lämna din rättelse via e-tjänsten beställer du en ny blankett via tjänsten Beställ blanketter.
Du behöver bara fylla i de rader som du ska rätta. Rader som du tidigare har redovisat och som du inte behöver ändra kommer att ligga kvar oförändrade.
Om du behöver ändra det belopp du tidigare redovisat för ett VAT-nummer rättar du detta genom att redovisa det totala beloppet för perioden, det vill säga inte enbart den mellanskillnad du önskar justera. Den rättade raden kommer att ersätta den tidigare lämnade raden med samma VAT-nummer.
Om du tar bort en tidigare redovisad uppgiftsrad redovisar du 0 kronor som värde för det VAT-numret i den ruta där du har redovisat ett belopp tidigare. Om du ska ersätta den strukna raden med ett annat VAT-nummer rättar du detta genom att dessutom lägga till en ny rad med de nya uppgifterna.
Om du upptäcker att du inte redovisat all försäljning du haft under perioden ska du lämna en ny periodisk sammanställning och redovisa de tillkommande uppgifterna. Du ska inte skicka in tidigare lämnade uppgifter igen. De nya uppgifterna lägger du samman med det du tidigare skickat in.
Om du har lämnat in en periodisk sammanställning för ett kvartal och i efterhand upptäcker att du även behöver redovisa varuförsäljningar behöver du lämna en ny periodisk sammanställning för kvartalet med uppgifterna om varuförsäljningen. Det går inte att lämna in en periodisk sammanställning för en månad inom det kvartalet via e-tjänsten. I stället måste du lämna den nya periodiska sammanställningen på pappersblankett eller via fil.
Om du normalt lämnar periodisk sammanställning för kvartal och av misstag lämnar sammanställningen för månad, måste du lämna periodisk sammanställning för varje månad under hela det kvartalet. När det kvartalet har passerat återgår du till att lämna periodisk sammanställning varje kvartal.
Om du rättar en periodisk sammanställning kan du behöva rätta din momsdeklaration också. De belopp som du redovisar i periodisk sammanställning ska i de flesta fall stämma överens med de belopp som du redovisar i momsdeklarationen.
När vi har tagit emot din periodiska sammanställning kontrollerar vi att de uppgifter du har redovisat uppfyller vissa formella krav. Vi kontrollerar också om redovisade VAT-nummer var giltiga under den period som den periodiska sammanställningen gäller.
Du får en fråga från oss ifall ett VAT-nummer:
Om du är ansluten till en digital brevlåda kommer vi skicka frågan dit. I annat fall skickar vi frågan med vanlig post.
Du svarar på frågan via e-tjänsten Periodisk sammanställning för moms. I e-tjänsten får du interaktiv hjälp så att du på ett enkelt sätt kan skicka in din rättelse. Enskild näringsidkare, firmatecknare eller vd kan använda tjänsten direkt utan särskild anmälan. Om du istället vill att ett ombud ska svara på frågan åt dig ska behörig firmatecknare anmäla ombud i e-tjänsten Ombud och behörigheter. Ombudet får dessutom behörighet till redan inlämnade periodiska sammanställningar. Du kan även anmäla ombud via blankett SKV 4774.
Anmälan om ombud e-tjänsten Periodisk sammanställning, svara på förfrågan (SKV 4774)
Du kan också lämna svar på den svarsblankett som vi skickar till dig om du saknar en digital brevlåda. Om du behöver svara på papper men inte har fått en svarsblankett skickad till dig får du kontakta Skatteverket.
För att undvika frågor om ogiltiga VAT-nummer samt risken att bli påförd moms på grund av att din köpare inte var momsregistrerad när din försäljning skedde ska du alltid kontrollera din köpares VAT-nummer redan när du ställer ut din faktura.
Om du väljer att rätta de felaktiga uppgifterna i e-tjänsten Periodisk sammanställning för moms kommer du att få interaktiv hjälp. Om du saknar möjlighet att rätta i e-tjänsten och istället väljer att rätta uppgifterna på papper finns de vanligaste felen och hur du gör för att rätta dem beskrivna nedan.
I den periodiska sammanställningen ska du bara redovisa värdet för ett VAT-nummer på en rad. Om du haft flera försäljningar inom samma period till samma VAT-nummer ska du alltså inte dela upp dessa på olika rader utan du ska redovisa periodens totala värde på en rad.
Om du redovisat samma VAT-nummer på flera rader ska du ändra tidigare redovisat belopp på en av raderna till det totala belopp som gäller samtliga rader där du redovisat VAT-numret. För övriga rader med samma VAT-nummer redovisar du 0 kronor där du tidigare redovisat ett belopp.
Ett VAT-nummer ska vara uppbyggt på ett särskilt sätt för att följa det angivna EU-landets regelverk och vara formellt korrekt. VAT-numret består av landskoden med två bokstäver, följd av upp till tolv tecken.
Om du redovisat ett VAT-nummer som inte följer det bestämda regelverket ska du kontrollera av vilken anledning det VAT-nummer du redovisat är felaktigt. Därefter fyller du i det korrekta VAT-numret. Du behöver inte redovisa beloppet igen.
För att den periodiska sammanställningen ska vara komplett ifylld måste du redovisa värdet av försäljningen eller överföringen. Om du inte redovisat något belopp för ett angivet VAT-nummer, eller om Skatteverket saknar möjlighet att tyda det, måste du komplettera med denna uppgift.
Om du redovisat ett VAT-nummer utan att du redovisat ett belopp på raden, eller om beloppet inte varit möjligt att tyda, fyller du i beloppet i den aktuella kolumnen för värdet av varor, trepartshandel eller tjänster. Du behöver inte fylla i VAT-numret igen.
Om du ska stryka en tidigare redovisad uppgiftsrad och ta bort den helt, redovisar du 0 kronor som värde för det VAT-numret i den ruta där du tidigare redovisat ett belopp.
Här kan du få fram viktiga datum för ditt företag. Då kan du lätt se när du behöver betala in skatter, deklarera eller när du får utbetalningar.