Inbetalningar till Skatteverket ska göras till Skatteverkets särskilda konto för skatteinbetalningar. Vi tar inte emot kontantinbetalningar eller checkar, alla betalningar måste göras via insättning till Skatteverkets bankgiro 5050-1055.
Som företagare betalar du regelbundet in skatt till exempel på grund av en redovisning i en momsdeklaration eller som en preliminär betalning av din slutliga skatt. Om du vet att du kommer att få ytterligare slutlig skatt att betala bör du göra en så kallad fyllnadsinbetalning.
Datumen för när betalningen ska vara gjord hittar du på länkarna nedan. Skatteverket tillgodoräknar dig inbetalningen till ditt skattekonto så snart vi fått den.
Obs! Om du betalar via Internet måste du ange det OCR-nummer som är unikt för just dig. Det är mycket viktigt att du anger ett korrekt OCR-nummer. Du hittar ditt OCR-nummer på de förifyllda inbetalningskort du kan beställa från Skatteverket (se nedan), men du kan också själv räkna ut det här på webbplatsen.
Om du väljer att betala med inbetalningskort ska du i första hand använda förifyllda inbetalningskort. Du beställer dem via vår beställningstjänst (välj område Inbetalningskort)
Du kan också kontakta Skatteupplysningen på:
Obs! Om du inte använder de förifyllda inbetalningskorten är det mycket viktigt att du skriver rätt namn, adress och personnummer på korten. Det är också mycket viktigt att du anger ditt OCR-nummer, som du kan räkna ut här på webbplatsen. Annars finns en risk att pengarna inte tillgodoräknas ditt skattekonto.
En inbetalning måste vara bokförd på Skatteverkets bankgiro senast på förfallodagen. Det räcker alltså inte att girera eller betala in på förfallodagen för att slippa räntekonsekvenser.
Om du betalar från utlandet kan du inte använda de förifyllda inbetalningskorten.
Om du betalar via en svensk Internetbank räknas det som en inbetalning inom Sverige – oavsett vilket land du befinner dig i när du betalar.
Det finns en risk för att Skatteverket inte kan tillgodoräkna dig inbetalningen på ditt skattekonto om du angett någon uppgift fel vid inbetalningen, till exempel fel namn, personnummer eller OCR-nummer. I värsta fall kan det hända att en inbetalning tillgodoräknas en annan person. Det är du som inbetalare som ansvarar för att uppgifterna blir rätt. Därför är det viktigt att du anger rätt identifikationsnummer eller använder dina egna förifyllda inbetalningskort vid inbetalningen. Skatteverket tillgodoräknar dig sedan inbetalningen utifrån det du har angett. Vi har dock ingen möjlighet att kontrollera att du angett rätt namn, adress, personnummer eller OCR-nummer.
Om du råkat göra fel är Skatteverkets möjligheter att hjälpa dig mycket små. Om en eventuell felaktig mottagare av inbetalningen godkänner det kan Skatteverket föra över pengarna till ditt skattekonto. Det krävs då att det finns ett överskott, som motsvarar inbetalningen, på den mottagande personens skattekonto. Under den tid som inbetalningen saknas på ditt skattekonto läggs en kostnadsränta på underskottet. Det finns även en risk för att obetalda skatter på ditt skattekonto överlämnas till Kronofogden för indrivning.
Skatteverket kan inte hjälpa dig om mottagaren motsätter sig att inbetalningen ska gå till ditt skattekonto eller om det inte finns något överskott på mottagarens skattekonto. Du har då en civilrättslig fordran på mottagaren som du kan göra anspråk på genom att processa i en allmän domstol. Om mottagaren har gått i konkurs finns det ändå vissa möjligheter för Skatteverket att hjälpa dig.
Här kan du få fram viktiga datum för ditt företag. Då kan du lätt se när du behöver betala in skatter, deklarera eller när du får utbetalningar.