CRS – kontrolluppgifter
CRS (Common Reporting Standard) är OECD:s standard för informationsutbyte av upplysningar om finansiella konton mellan olika länder. DAC 2 (Directive on Administrative Cooperation) är EU:s regelverk för det automatiska informationsutbytet om finansiella konton mellan medlemsstaterna. Regelverken liknar varandra och är införda gemensamt i svensk lagstiftning.
CRS och DAC 2 innebär bland annat att svenska rapporteringsskyldiga finansiella institut ska
- anmäla till Skatteverket att de är rapporteringsskyldiga
- granska och identifiera rapporteringspliktiga konton
- lämna kontrolluppgifter till Skatteverket om rapporteringspliktiga, finansiella konton samt om odokumenterade konton.
Exempel på finansiella institut som kan komma i fråga är banker, värdepappersbolag, fondbolag och försäkringsföretag.
Informationen på denna sida och den utförligare informationen i Rättslig vägledning riktar sig till svenska finansiella institut.
Förändringar inför rapportering 2027
Från och med januari 2027 ska CRS-uppgifter lämnas enligt CRS XML Schema v3.0. Det nya schemat ska användas för all CRS-rapportering som lämnas till Skatteverket från och med januari 2027. Det gäller även rättelser, borttag och kompletteringar av uppgifter som avser tidigare rapporteringsår.
Skatteverkets e-tjänst Test av filer – CRS, FATCA, CbCR, GIR samt DAC6 har uppdaterats och stöder nu endast CRS XML-schema v3.0. Information om e-tjänsten finns längre ned på sidan.
Som stöd för rapporteringen har Skatteverket tagit fram en teknisk beskrivning och exempelfil:
Teknisk beskrivning CRS pdf, 771 kB.
CRS User Guide version 4.0 Länk till annan webbplats.
CRS XML Schema v3.0 zip, 18 kB.
Underrättelse om att inte lämna kontrolluppgift (nollrapport)
Ett rapporteringsskyldigt finansiellt institut som inte ska lämna några kontrolluppgifter för rapporteringsåret 2026 ska från och med 2027 underrätta Skatteverket om detta genom en nollrapport. Nollrapporten ska lämnas enligt CRS XML-schema v3.0.
Information om nollrapportering finns i Teknisk beskrivning CRS. Som stöd för rapporteringen har Skatteverket även tagit fram en exempelfil:
Exempelfil CRS nollrapport xml, 2 kB.
Mer information om underrättelse om att inte lämna kontrolluppgift (nollrapport) finns i Rättslig vägledning:
Underrättelse om att inte lämna kontrolluppgift (Rättslig vägledning) Länk till annan webbplats.
Anmälan
Du som företräder ett rapporteringsskyldigt finansiellt institut ska senast två månader efter att det blivit rapporteringsskyldigt anmäla detta till Skatteverket. Anmälan gör du på blanketten Anmälan – Rapporteringsskyldigt finansiellt institut (SKV 2380).
Skicka den ifyllda blanketten till:
Skatteverket
205 30 Malmö
Om kriterierna för rapporteringsskyldighet inte längre är uppfyllda ska du även anmäla detta snarast. Senast inom två månader måste Skatteverket ha uppgifterna och du använder även då blanketten Anmälan – Rapporteringsskyldigt finansiellt institut (SKV 2380).
Kontoavgift
Om ett rapporteringsskyldigt finansiellt institut inte lämnar föreskrivna kontrolluppgifter i tid eller inte genomför vissa granskningsprocedurer (inklusive att inhämta, kontrollera och bevara relevant dokumentation) ska Skatteverket ta ut en eller flera kontoavgifter. Avgiftens storlek börjar på 2 500 kronor och kan som högst uppgå till 12 500 kronor per konto.
Kontoavgift (Rättslig vägledning) Länk till annan webbplats.
Vilka uppgifter ska ett rapporteringsskyldigt finansiellt institut lämna till Skatteverket?
Ni som är ett svenskt rapporteringsskyldigt finansiellt institut ska årligen lämna kontrolluppgifter om era rapporteringspliktiga finansiella konton. Utförlig information om att rapporteringsskyldiga finansiella institut ska identifiera vilka konton som är rapporteringspliktiga konton genom att granska information som institutet har i sina system samt att CRS-kontrolluppgifter ska lämnas, finns i Rättslig vägledning.
CRS och DAC 2 (Rättslig vägledning) Länk till annan webbplats.
När ska CRS-kontrolluppgifter lämnas till Skatteverket?
CRS-kontrolluppgifter ska årligen och senast den 15 maj året efter inkomståret (kalenderåret) lämnas in till Skatteverket.
Hur lämnas CRS-kontrolluppgifter in till Skatteverket?
Inlämning av rapporter med CRS-kontrolluppgifter (XML-filer) gör du enklast via e-tjänsten Lämna in filer – CRS, FATCA, CbCR samt DAC6. Innan du lämnar in CRS-kontrolluppgifter kan du använda e-tjänsten Test av filer – CRS, FATCA, CbCR, GIR samt DAC6 för att testa om dina rapporter med CRS-kontrolluppgifter (XML-filer) är utformade på rätt sätt. Du behöver logga in med e-legitimation för att kunna använda e-tjänsterna (se länk nedan till respektive e-tjänst).
I Skatteverkets tekniska beskrivning för lämnande av CRS-kontrolluppgifter, SKV 260-CRS, beskrivs hur en XML-fil för CRS-kontrolluppgifter ska utformas. Information om den XML som ska användas för CRS-kontrolluppgifter finns även i CRS User Guide.
Nedan finns länkar till e-tjänsterna för att testa samt lämna in XML-filer med CRS-kontrolluppgifter, den tekniska beskrivningen SKV 260-CRS, exempelfiler för CRS-kontrolluppgifter och CRS XML Schema v2.0.
Om e-tjänsterna
Du behöver logga in med e-legitimation för att kunna använda e-tjänsterna.
Skatteverkets e-tjänst kan ta emot XML-filer (.xml) och komprimerade filer (.zip eller .gz).
- För en okomprimerad fil gäller att XML-filen får vara högst 50 MB och innehålla högst 75 000 konton (AccountReport).
- För en komprimerad fil gäller att den komprimerade filen får vara högst 50 MB. Den XML-fil som komprimeras får högst vara 180 MB, men får fortfarande innehålla högst 75 000 konton (AccountReport).
- SKV 260-CRS, utgåva 10 (december 2025) pdf, 1 MB.
- CRS_2025_Nätbanken_exempelfil.xml xml, 8 kB.
- CRS_2025_Riskkapital_exempelfil.xml xml, 4 kB.
- CRS_2025_Storbolaget_exempelfil.xml xml, 15 kB.
- CRS_2024_Rättelsefil_AccountReport_exempelfil xml, 4 kB.
- CRS_2024_Borttag_exempelfil.xml xml, 9 kB.
- CRS User Guide version 3.0 pdf, 5 MB.
- CRS XML Schema v2.0 zip, 17 kB.
Lämna CRS-kontrolluppgifter för tidigare år
De finansiella institut som avser att skicka in, rätta eller komplettera CRS-kontrolluppgifter avseende tidigare inkomstår, till exempel 2023 eller 2024, ska kontakta Skatteverket innan uppgifterna skickas in.
Vid sådan CRS-rapportering på XML-fil ska de förfaranden för rättelser som beskrivs i avsnitt 9.5 i SKV260-CRS tillämpas. Kontakta Skatteverket för ytterligare instruktioner utifrån era förhållanden.
Om du har frågor
Du kan mejla oss om du har allmänna frågor från svenska finansiella institut om regelverket gällande CRS och DAC 2, samt frågor om hur CRS-kontrolluppgifter ska lämnas in till Skatteverket.
