Från och med den 1 januari 2023 gäller nya regler som innebär att plattformsoperatörer ska lämna uppgifter till Skatteverket om vilka säljare och uthyrare som använder plattformen och vilka inkomster de fått. Bakgrunden till de nya reglerna är ett EU-direktiv som kallas DAC 7,
Skatteverket vill att det ska vara lätt att göra rätt inom plattformsekonomin. Vi arbetar därför med att ta fram nya tjänster och vägledande information för att underlätta för operatörerna som tillhandahåller plattformar för att förmedla viss försäljning och viss uthyrning.
De nya reglerna gäller för företag som tillhandahåller plattformar och omfattar de som förmedlar:
En plattformsoperatör som omfattas av de nya reglerna och ska rapportera i Sverige ska:
Uppgiftsskyldigheten omfattar säljare oavsett i vilket land säljaren har sin skatterättsliga hemvist.
Du som inte har tillgång till svensk e-legitimation och ska anmäla en plattformsoperatör, ansöka om undantag för en plattformsoperatör eller registrera en plattformsoperatör – vi ber att du fyller i kontaktuppgifter i formuläret längst ner på den här sidan eftersom det inte går att logga in på e-tjänsten för den som inte har svensk e-legitimation. Skatteverket kommer då att ta kontakt med er.
Filmen förklarar översiktligt vad de nya reglerna innebär för dig som plattformsoperatör.
Den 31 mars sänder Skatteverket ett webbseminarium där vi förklarar reglerna. Där har du möjlighet att ställa frågor och få svar i en chatt. Seminariet är direktsänt.
Du hittar mer information om skyldigheten att lämna kontrolluppgifter på sidan Lämna kontrolluppgifter om förmedling av försäljning och uthyrning.
Mer information finns även på Rättslig vägledning.
Skatteverket förbereder för att ta emot:
Du som säljare ska även i fortsättningen deklarera inkomster från plattformar och betala din skatt. Den nya uppgiftsskyldigheten innebär inte några nya regler för hur inkomsterna ska beskattas.
Du kommer förmodligen att behöva lämna mer information om dig själv och i vissa fall om din verksamhet till plattformsoperatören. Det beror på de nya reglerna om så kallade åtgärder för kundkännedom.
Om du som företräder en plattformsoperatör har frågor som rör de nya reglerna finns möjlighet att ställa dem i formuläret nedan. Skatteverket kommer så långt som möjligt att besvara dem och komplettera den information som redan finns. Mycket information finns i Rättslig vägledning, ta gärna del av den. Tänk på att ställa konkreta frågor, då har Skatteverket lättare att vara tydliga i våra svar.
Den som har frågor som rör beskattning av inkomster från försäljning eller uthyrning via plattformar hittar information på Skatteverkets webbplats, till exempel om att hyra ut privatbostad eller om andra inkomster som privatpersoner kan ha
Det går även bra att kontakta oss genom att ringa, mejla eller besöka något av servicekontoren.
Även du som är intresserad av att delta i användartester för kommande inlämning av kontrolluppgifter kan använda formuläret här nedan för anmälan.
Du som inte har tillgång till svensk e-legitimation och ska anmäla en plattformsoperatör, ansöka om undantag för en plattformsoperatör eller registrera en plattformsoperatör – vi ber att du fyller i kontaktuppgifter i formuläret. Skatteverket kommer då att kontakta er.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.