På skatteverket.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

För närvarande har vi vissa störningar i telefonin till skatteupplysningen.

Logotyp, till startsidan

Rätta en periodisk sammanställning

Har du lämnat felaktiga uppgifter i en periodisk sammanställning ska du lämna en rättad periodisk sammanställning för samma period. Du behöver då endast fylla i de uppgiftsrader du ska rätta eller lägga till.

Våra e-tjänster

Rätta via tjänsten Periodisk sammanställning för moms.

Enskild näringsidkare, firmatecknare eller VD kan använda tjänsten direkt utan att först göra en anmälan. Vill du att ett ombud ska rätta åt dig, då ska behörig firmatecknare anmäla ombud via tjänsten Ombud och behörigheter.

Öppettider: 07-24

Rätta via blankett

Har du inte möjlighet att rätta i tjänsten? Rätta genom att lämna en ny periodisk sammanställning på papper. Du fyller i de rätta uppgifterna för aktuella VAT-nummer.

Om en tidigare redovisad uppgiftsrad ska strykas, anger du VAT-numret och 0 kronor som värde för det VAT-numret.

Beställ blankett via Skatteverkets beställningstjänst eller Servicetelefonen 020–567 000. 

Förfrågan när uppgifter är felaktiga

Skatteverket kontrollerar att de VAT-nummer du anger är giltiga. Dessutom kontrollerar vi att det finns ett belopp angivet på raden och att ett VAT-nummer inte finns på mer än en rad.

Du får en förfrågan (Begäran om förtydligande) ifall ett VAT-nummer

  • inte är uppbyggt enligt det andra EU-landets regler,
  • om belopp saknas, 
  • om ett VAT-nummer redovisats på mer än en rad eller 
  • om landskoden är ogiltig.

Alla VAT-nummer kontrolleras senare i köparens land. Om kontrollen visar att ett VAT-nummer tillhör en kund som inte var eller blev momsregistrerad under den period som din redovisning avser, meddelar det andra EU-landet detta till Skatteverket. Du får då en förfrågan (Felrapporterade uppgifter). En sådan förfrågan kan komma långt efter det att du lämnade uppgifterna och du kan få förfrågningar vid flera olika tillfällen beroende på när vi har tagit emot meddelanden från respektive EU-land.

Rätta vid förfrågan

Har du fått en förfrågan från oss och inte har möjlighet att rätta i tjänsten, kan du istället svara på förfrågan genom att lämna rättade uppgifter på den blankett du har fått hemskickad.

Du fyller i de rätta uppgifterna på raden under den felaktiga uppgiften på blanketten. Om en tidigare redovisad uppgiftsrad ska strykas, anger du 0 kronor som värde för det VAT-numret.

Felaktigheter och anmärkningar i förfrågan

Dessa felaktigheter och anmärkningar kan du få i uppgift att rätta i en förfrågan från oss:

Begäran om förtydligande

Anmärkning
Förklaring
Landskod
Landskoden är ogiltig eller avser inte något av övriga EU-länder
VAT-nr
Felaktigt antal tecken eller fel enligt kontrollsifferberäkning
Dubblett
Samma VAT-nummer har angetts på mer än en rad
Belopp saknasBeloppsuppgift saknas eller är otydlig

Felrapporterade uppgifter

Anmärkning
Förklaring
Finns inte/ogiltig
Det finns inte någon som är momsregistrerad med detta VAT-nummer
Inte aktiv
Det angivna VAT-numret avser någon som inte var momsregistrerad under det kvartal uppgiften avser
Skatteverket

Till toppen