På skatteverket.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?
Aktiebolag och ekonomiska föreningar, till exempel bostadsrättsföreningar, ska deklarera på Inkomstdeklaration 2. Det gäller även samfällighetsföreningar som ska lämna inkomstdeklaration. Räkenskapsåret styr när företagets deklaration ska lämnas. Deklarationstidpunkten påverkar även när slutskattebeskedet kommer och när kvarskatten ska vara inbetald.
I tabellerna nedan finns datumen då e-tjänsterna Filöverföring och Inkomstdeklaration 2 öppnar, beroende på när ditt räkenskapsår slutar.
Bokslut | Filöverföringstjänsten öppnar |
1 september–31 december | Tjänsten är öppen nu |
1 januari–30 april | Tjänsten öppnar den 30 april |
1 maj–30 juni | Tjänsten öppnar den 30 juni |
1 juli–31 augusti | Tjänsten öppnar den 31 augusti |
Bokslut | Då öppnar e-tjänsten |
---|---|
Januari–augusti 2020 | Tjänsten är öppen nu |
September–december 2020 | Tjänsten öppnar den 1 februari 2021 |
Januari–juni 2021 | Tjänsten öppnar den 30 augusti 2021 |
Juli–augusti 2021 | Tjänsten öppnar den 11 oktober 2021 |
I tabellen nedan finns tidpunkterna för när ni ska få er deklaration beroende på när ert räkenskapsår slutar samt om ni är anslutna till en digital brevlåda eller inte.
Bokslut | Digitalt utskick | Pappersutskick |
---|---|---|
September–december 2020 | 1 februari 2021 | Slutet av februari 2021 |
Januari–juni 2021 | 31 augusti 2021 | Slutet av september 2021 |
Juli–augusti 2021 | 11 oktober 2021 | Slutet av oktober 2021 |
Så snart deklarationerna har skickats ut till de digitala brevlådorna finns de också på Mina sidor.
Har du ett deklarationsprogram som kan skapa .sru-filer, kan du använda vår förbättrade tjänst för filöverföring. Så här gör du:
Skicka in alla uppgifter digitalt via e-tjänsten Filöverföring till Skatteverket, det vill säga huvudblanketten inklusive bilagor och eventuella övriga upplysningar.
Logga in med BankID på Mina sidor för att granska och signera deklarationen. Deklarationen kan signeras av behörig firmatecknare eller av ett deklarationsombud. VD som är registrerad hos Bolagsverket kan signera deklarationen utan att vara registrerad firmatecknare eller ombud.
Tänk på att om firman tecknas av flera personer tillsammans, behöver ni registrera någon av firmatecknarna som deklarationsombud.
När du signerat deklarationen får du en kvittens på att deklarationen är inlämnad.
Så här gör du:
Fyll i och skicka in huvudblanketten i e-tjänsten Inkomstdeklaration 2.
Skicka in S- och R-bilagorna på papper till adressen:
Skatteverket
Inläsningscentralen
Inkomstdeklaration 2 + bilagor
FE 8000
107 75 Stockholm
Du som hjälper andra att deklarera kan enkelt skicka in alla deklarationsuppgifter digitalt till Skatteverket i vår förbättrade filöverföringstjänst.
Så här gör du:
Skicka in alla deklarationsuppgifter digitalt via e-tjänsten Filöverföring till Skatteverket, det vill säga huvudblankett, bilagor och övriga upplysningar.
Logga in med BankID på Mina sidor för att signera deklarationen. Det kan du göra om du är registrerad som deklarationsombud. Alternativt kan du informera din kund om att deklarationen nu är redo att granskas och signeras på Mina sidor av en behörig firmatecknare. Den som är registrerad VD hos Bolagsverket kan signera deklarationen utan att vara registrerad firmatecknare eller deklarationsombud.
När deklarationen är signerad får du en kvittens på att den är inlämnad.
Här kan du läsa mer om den digitala deklarationstjänsten, som även kan användas för dig som hjälper andra med Inkomstdeklaration 1.
Har du hjälp av en redovisningsbyrå, bör du i första hand prata med din byrå om hur deklarationen ska lämnas in. Så här fungerar det när deklarationen lämnas in digitalt i vår nya e-tjänst:
Din byrå skickar in alla uppgifter till Skatteverket, det vill säga huvudblanketten inklusive bilagor och övriga upplysningar.
När din byrå skickat in alla uppgifter ska deklarationen signeras på Mina sidor. Det kan göras av behörig firmatecknare eller av din byrå om de är registrerade som deklarationsombud. Den som är registrerad VD hos Bolagsverket kan signera deklarationen utan att vara registrerad firmatecknare eller deklarationsombud.
Mina sidor
Det kan hända att din byrå väljer att inte skicka in huvudblanketten för signering i Mina sidor. I så fall kommer du behöva signera deklarationen på annat sätt (via e-tjänsten Inkomstdeklaration 2 eller på papper). Din byrå kommer att informera dig om hur signeringen ska gå till.
När du eller din byrå signerat deklarationen digitalt skapas en kvittens på att deklarationen är inlämnad.
På den här sidan finns en instruktionsfilm som visar hur du signerar deklarationen på Mina sidor.
Skicka in hela deklarationen, det vill säga huvudblankett och eventuella bilagor till adressen:
Skatteverket
Inläsningscentralen
Inkomstdeklaration 2 + bilagor
FE 8000
107 75 Stockholm
Om du har en digital brevlåda men vill deklarera på papper, kan du skriva ut deklarationen som du fått i din digitala brevlåda.
Är du delägare i ett fåmansföretag (mindre aktiebolag)? Förutom att aktiebolaget ska lämna in en deklaration ska du också lämna bilaga K10 tillsammans med din privata inkomstdeklaration.
När företagets inkomstdeklaration ska lämnas styrs av vilket räkenskapsår företaget har och om du deklarerar digitalt eller på papper. Lämnar du in hela deklarationen digitalt är sista inlämningsdag en månad senare än om du lämnar in den på papper.
I tabellen nedan finns datum för att lämna in deklarationen.
För att Inkomstdeklaration 2 ska räknas som digitalt inlämnad krävs att du lämnar in hela deklarationen digitalt.
Det gör du enklast genom att skicka in hela deklarationen, det vill säga huvudblanketten och bilagorna, via e-tjänsten Filöverföring. Signera sedan deklarationen på Mina sidor. Det krävs ett deklarationsprogram som kan skapa .sru-filer för att filöverföring ska vara möjlig.
Det räknas även som en digital inlämning när du gör på det här sättet:
Om du behöver lämna upplysningar som inte får plats eller som inte kan bifogas till fritextbilagan, till exempel ett avtal eller en årsredovisning, räknas det fortfarande som en digitalt inlämnad deklaration även om du lämnar in upplysningarna på papper. Observera att du inte kan bifoga pdf-filer med deklarationen.
Bokslut | På papper | Digitalt |
---|---|---|
Juli–augusti 2020 | 1 mars 2021 | 1 april 2021 |
September–december 2020 | 1 juli 2021 | 2 augusti 2021 |
Januari–april 2021 | 1 november 2021 | 1 december 2021 |
Maj–juni 2021 | 15 december 2021 | 17 januari 2022 |
Efter att du har deklarerat går vi igenom deklarationen och därefter får du ett slutskattebesked där det står hur mycket skatt bolaget ska betala eller få tillbaka.
Bokslut | Digitalt | På papper |
---|---|---|
Januari–april 2020 | Vecka 14 2021 | Vecka 15 2021 |
Maj–juni 2020 | Vecka 23 2021 | Vecka 24 2021 |
Juli–augusti 2020 | Vecka 31 2021 | Vecka 32 2021 |
September–december 2020 | Vecka 49 2021 | Vecka 50 2021 |
Om Skatteverket behöver fler uppgifter för att kunna räkna ut den slutliga skatten hör vi av oss. Om vi beslutar att ändra något i deklarationen kommer slutskattebeskedet tillsammans med ändringsbeslutet i stället för vid tidpunkterna i tabellen ovan. Ska bolaget få pengar tillbaka kommer dessa i samband med slutskattebeskedet, om man har anmält bankkonto. Bolag som i stället ska betala in skatt har 90 dagar på sig att göra det.
Här är datumen då kvarskatten senast ska finnas på Skatteverkets konto. Du kan också göra en extra inbetalning (fyllnadsinbetalning) tidigare för att undvika kostnadsränta.
Bokslut | Senast |
---|---|
September–december 2019 | 12 mars 2021 |
Januari–april 2020 | 12 juli 2021 |
Maj–juni 2020 | 13 september 2021 |
Juli–augusti 2020 | 12 november 2021 |
Vi betalar bara ut överskjutande skatt automatiskt om bolaget har anmält ett bankkonto. Har du inte anmält något bankkonto finns pengarna kvar på företagets skattekonto tills du begär att få dem utbetalda.
Bokslut | Utbetalning | |
---|---|---|
Januari–april 2020 | Vecka 14 2021 | |
Maj–juni 2020 | Vecka 23 2021 | |
Juli–augusti 2020 | Vecka 31 2021 | |
September–december 2020 | Vecka 49 2021 |
Om du lämnar in bolagets inkomstdeklaration för sent kan du behöva betala förseningsavgift. Skulle det bli aktuellt med förseningsavgift skickar vi ett "Förslag till beslut om förseningsavgift”. Tycker du att det är fel av oss att ta ut förseningsavgift av bolaget kan du svara på förslaget och förklara varför.
För aktiebolag och ekonomiska föreningar är en förseningsavgift 6 250 kronor.
Du kan få en, två eller tre förseningsavgifter för samma inkomstdeklaration som inte är lämnad i rätt tid, beroende på hur sent du har lämnat den. Storleken på andra och tredje avgiften är densamma som den första avgiften.
Det innebär att ett aktiebolag och en ekonomisk förening totalt kan få betala 18 750 kronor i förseningsavgifter.
För den andra och tredje avgiften räknas alltid det första deklarationsdatumet som ordinarie deklarationsdag, även om hela deklarationen lämnas in digitalt.
Om du inte deklarerar alls kan Skatteverket skönsbeskatta bolaget eller den ekonomiska föreningen. Det betyder att Skatteverket uppskattar hur stor inkomsten har varit under året. Om Skatteverket skönsbeskattar bolaget eller den ekonomiska föreningen kan det även bli aktuellt med skattetillägg. Bolaget eller den ekonomiska föreningen riskerar även att få sitt eventuella godkännande för F-skatt återkallat.
För att undvika kostnadsränta på kvarskatt (underskott på skattekontot) kan du som företräder bolaget göra en fyllnadsinbetalning. Här hittar du vilka datum betalningen måste finnas på Skatteverkets konto.
Bokslut | Då ska pengarna finnas på Skatteverkets konto |
---|---|
September–december 2020 | 12 februari 2021 |
Januari–april 2021 | 14 juni 2021 |
Maj–juni 2021 | 12 augusti 2021 |
Juli–augusti 2021 | 12 oktober 2021 |
Ränta på slutlig skatt beräknas från den 13:e i andra månaden efter beskattningsårets utgång.
Bokslut | Då ska pengarna finnas på Skatteverkets konto |
---|---|
Juli–augusti 2020 | 4 januari 2021 |
September–december 2020 | 3 maj 2021 |
Januari–april 2021 | 3 september 2021 |
Maj–juni 2021 | 3 november 2021 |
Ränta på slutlig skatt beräknas från den 4:e i femte månaden efter beskattningsårets utgång.
Här kan du få fram viktiga datum för ditt företag. Då kan du lätt se när du behöver betala in skatter, deklarera eller när du får utbetalningar.