Om du upptäcker att du har gjort ett fel i en redan inlämnad momsdeklaration ska du rätta din deklaration.
Det enklaste sättet att rätta din deklaration är att använda e-tjänsten Lämna momsdeklaration.
När du har loggat in i e-tjänsten kommer du till en översiktssida för moms. Om du är företrädare för flera företag börjar du med att välja vilket företag som rättelsen gäller. Högst upp på sidan ser du vem du företräder. Om du företräder flera företag kan du byta genom att klicka på Byt.
Under rubriken ”Se och rätta inlämnade momsdeklarationer” kan du rätta en redan lämnad momsdeklaration.
Nu kan du se de uppgifter som du tidigare har redovisat för vald redovisningsperiod.
Kontrollera att dina kontaktuppgifter stämmer och ändra om någon uppgift är fel. Du kan också lämna upplysningar till oss.
Granska att de uppgifter som du har lämnat är rätt. Gå tillbaka och ändra om något är fel. Om allt ser rätt ut skriver du under och skickar in din rättelse.
Du får en kvittens på att du har lämnat en momsdeklaration för den valda redovisningsperioden.
Du kan även rätta en redan lämnad momsdeklaration genom att skicka in en ny deklaration på papper. Du ska då göra en helt ny deklaration för den perioden och lämna in. Du kan beställa en ny momsdeklaration på papper i e-tjänsten Beställ blanketter. Då skickar vi en momsdeklaration till den adress som du är folkbokförd på. Du behöver ingen e-legitimation för att beställa en momsdeklaration på papper.
Du kan också skicka ett brev till oss där du berättar vilka uppgifter du vill ändra i momsdeklarationen. Du kan skicka rättelsen med posten eller mejla den till oss.
Om du lämnar en rättelse som gör att du ska betala in mer pengar på skattekontot, kommer du att få ett beslut från oss. Där står det hur mycket du ska betala och när du senast ska betala in resten av momsen.
Här kan du få fram viktiga datum för ditt företag. Då kan du lätt se när du behöver betala in skatter, deklarera eller när du får utbetalningar.