Du kan begära utbetalning av överskott på ditt skattekonto via e-tjänsten eller en blankett. Du kan också välja att pengarna ska bli kvar på kontot inför framtida skatter och avgifter.
I e-tjänsten Skattekonto kan du bland annat
Om du har ett anmält utbetalningskonto hos oss och det inte finns något hinder mot återbetalning, betalar vi ut överskottet automatiskt när:
Det är bara skillnaden mellan din slutliga skatt och din avdragna eller debiterade preliminära skatt som betalas ut automatiskt.
Finns det inte ett registrerat konto får du ingen automatisk utbetalning. Pengarna är istället kvar på ditt skattekonto. Om du anmäler ett konto kan du enkelt begära att få överskottet utbetalt via vår e-tjänst Skattekontot.
När du har ett utbetalningskonto registrerat, oavsett om det är ett svenskt eller utländskt bankkonto, kan du alltid begära utbetalning av överskottet i e-tjänsten Skattekonto. Du kan även kontakta Skatteupplysningen eller ett servicekontor för att lämna en begäran av utbetalning. Tänk på att samtidigt be om hjälp av Skatteupplysningen eller Servicekontoret att anmäla ett utbetalningskonto, så att du får automatisk utbetalning nästa gång.
Om du vill ha utbetalat till ett bankkonto, men inte kan anmäla det som utbetalningskonto, kan du begära utbetalning i ett brev som du skickar till Skatteverket. Under rubriken Begär utbetalning till ett konto som inte är registrerat får du reda på vilka handlingar du måste skicka in för att du ska få ditt överskott utbetalat till bankkontot.
För att få en utbetalning insatt på ditt bankkonto, när det inte är registrerat hos Skatteverket som utbetalningskonto, måste du skicka in följande handlingar. Observera att du måste skicka handlingarna i original, du kan inte skicka dem via e-post.
En begäran om utbetalning måste vara underskriven av behörig person och ska innehålla följande uppgifter:
Ett intyg från din bank som visar att du äger angivet bankkonto.
Intyget ska:
En begäran om utbetalning ska innehålla följande uppgifter:
En handling från registreringsmyndigheten eller notarius publicus som visar att den/de som har begärt utbetalning är behörig firmatecknare, till exempel ett bestyrkt registreringsbevis (gäller bara utländska juridiska personer).
Dessutom ska handlingen som visar behörig firmatecknare vara:
Ett intyg från er bank som visar att bolaget äger angivet konto.
Intyget ska:
Du ska skicka begäran om utbetalning tillsammans med godkända handlingar i original till ditt skattekontor.
Om det gäller utbetalning till en utländsk bank ska begäran och godkända handlingar skickas till:
Skatteverket
205 30 Malmö
I vissa fall kan du inte få ett överskott utbetalat, till exempel i följande situationer:
Belopp under 100 kronor betalas inte ut utan står kvar på skattekontot.
Om du vill låta överskott stå kvar på skattekontot för att täcka framtida skatter och avgifter, kan du begära en utbetalningsspärr. Du kan inte styra utbetalningsspärren till en specifik skatt eller avgift.
Begär en utbetalningsspärr i e-tjänsten Skattekonto eller genom att fylla i och skicka in blanketten Begäran om utbetalningsspärr (SKV 4813).
Om du inte tar ut överskottet, och inget annat än ränta registreras på kontot i tio år, tillfaller beloppet staten i februari det elfte året. Registreras något på skattekontot, till exempel en ny inbetalning, startar en ny tioårsperiod efter detta datum.
Om du har avslutat ditt konto hos banken men inte har avregistrerat kontonumret hos skatteverket, brukar banken vanligtvis skicka tillbaka pengarna inom någon vecka. När pengarna är tillbaka på ditt skattekonto kan du begära en ny utbetalning. Om du inte har anmält ett utbetalningskonto får du en utbetalningsavi. Om pengarna inte har kommit tillbaka till ditt skattekonto efter en längre tid behöver du kontakta banken.
Se viktiga datum, till exempel när du ska deklarera, betala in skatter eller få utbetalningar.