På skatteverket.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

För närvarande har vi vissa störningar i telefonin till skatteupplysningen.

Logotyp, till startsidan

Ombud för ett företag

Företag som vill ta hjälp av någon för att utföra ärenden via Skatteverkets e-tjänster, ska anmäla till oss att de vill ha ett ombud.

Hjälp att välja behörighet

Använd tjänsten Hjälp att välja behörighet när du vill få hjälp med att välja vilken typ av behörighet ombudet ska ha. Du behöver inte logga in.

Deklarera i e-tjänsten

I e-tjänsten Ombud och behörigheter kan du meddela vem som ska vara ditt ombud samt byta och ta bort ombud.

Öppettider: 07-24

Behörighet automatiskt om du är ensam firmatecknare

Du har automatiskt behörighet att använda många av Skatteverkets e-tjänster för ditt företags räkning om du är registrerad hos Bolagsverket som vd eller ensam firmatecknare.

Meddela oss

Den som vill ha ett ombud anmäler detta via e-tjänsten Ombud och behörigheter eller med hjälp av blankett.

Välja behörighet

Den som vill ta hjälp av ett ombud väljer vilken behörighet ombudet ska ha, alltså vad ombudet ska kunna göra. Det kan till exempel vara att lämna elektronisk inkomstdeklaration och läsa uppgifter från skattekontot. Du har automatiskt behörighet att använda många av Skatteverkets e-tjänster för ditt företags räkning om du är registrerad hos Bolagsverket som vd eller ensam firmatecknare.

Vem är du?

Är du den som vill anlita ett ombud eller den som ska bli ombud? Läs mer på den sida som stämmer för dig.

Skatteverket

Till toppen