På skatteverket.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

För närvarande kan det vara problem med att logga in på Mina sidor.

Logotyp, till startsidan

Betalningsuppmaning

Den första helgen varje månad gör Skatteverket en avstämning av företagets skattekonto. Om det uppstått ett underskott kan företaget få en betalningsuppmaning eller ett betalningskrav från Skatteverket.

En betalningsuppmaning är en påminnelse om att du har glömt bort att betala en skatt eller en avgift på företagets skattekonto och att ett underskott har uppstått.

Företaget får en betalningsuppmaning om det har mellan 2 000 kronor och 9 999 kronor i underskott på skattekontot. Företaget får betalningsuppmaningen (i form av ett kontoutdrag) som ett elektroniskt meddelande i sin digitala brevlåda. Om företaget inte har en digital brevlåda kommer uppmaningen som ett vanligt brev. Läs mer i länken nedan om hur du får din myndighetspost digitalt.

Räkna ut hur mycket du ska betala in

Betalningsuppmaningen visar hur stort underskottet var vid den senaste avstämningen. Det betyder att om företaget har andra skatter eller avgifter som behöver betalas, till exempel moms, arbetsgivaravgifter och preliminärskatt, så syns inte dessa på uppmaningen. I e-tjänsten Skattekonto kan du räkna ut hur mycket företaget bör betala in till skattekontot för att du ska vara säker på att underskottet inte kvarstår.

Tips!

Logga in på skattekontot regelbundet, till exempel den 12 och den 26 varje månad och kolla vilka skatter och avgifter som förfaller till betalning. Då minskar risken att företaget får underskott på skattekontot.

Kostnadsräntan påverkar saldot

Tänk på att kostnadsräntan påverkar saldot. Kostnadsräntan räknas dag för dag på det aktuella saldot från och med dagen efter det att underskottet har uppstått. Kostnadsräntan registreras på skattekontot en gång i månaden.

Betala in till skattekontot i tid

Om företaget har fått en betalningsuppmaning behöver du sätta in det belopp som anges så att det är bokfört på skattekontot senast den 26 samma månad som företaget får uppmaningen. Tänk på att det tar 2–3 bankdagar innan pengarna är bokförda på företagets skattekonto. Betala därför i god tid.

Det här händer om företaget inte betalar

Ett fortsatt underskott på skattekontot kan innebära att företaget får en ny betalningsuppmaning. Om underskottet är 10 000 kronor eller mer får företaget ett betalningskrav. Tänk på att kostnadsräntan påverkar saldot.

Skatteverket

Till toppen