På skatteverket.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?
Det snabbaste och säkraste sättet att få ditt överskott utbetalt från ditt skattekonto är att du registrerar ett bankkontonummer där du vill ha överskottet insatt.
Du kan inte få din skatteåterbetalning insatt på någon annans konto.
Ett registrerat svenskt bankkontonummer gäller tills du eller banken återkallar kontonumret.
Med en e-legitimation kan du anmäla kontonummer på följande sätt:
Du som har fem siffror i ditt clearingnummer ska bara ange de fyra första siffrorna när du anmäler konto via e-tjänsten. Har du personkonto i Nordea använder du 3300 som clearingnummer. Om du vill anmäla plusgirokonto ska du ange hela ditt kontonummer (14 siffror som börjar med clearingnumret 9960).
Har du inte anmält konto i god tid innan återbäringen kommer behöver du själv begära utbetalning till ditt konto.
Via Bankgirots webbplats kan du anmäla ditt svenska kontonummer utan e-legitimation. Där kan du även välja att anmäla ditt bankgironummer i stället för bankkontonummer om du är företagare.
Om du vill ändra tidigare anmält konto registrerar du det på samma sätt som ovan. Den sista registreringen ersätter tidigare anmälningar. Om du inte längre vill ha något konto registrerat ska du ange bankens clearingnummer följt av tolv nollor istället för bankkontonummer.
Skatteverket kan varken ändra eller avregistrera ett anmält svenskt kontonummer.
I vissa fall kan utbetalning ske till ett utländskt bankkonto. Här har vi listat vilka dokument du behöver skicka in till Skatteverket.
Observera att alla handlingar ska vara i original. Skatteverket accepterar inte fotokopia, e-mail eller fax.
En begäran om utbetalning, undertecknad av behörig kontohavare. Begäran ska innehålla följande uppgifter:
Ett intyg från din bank som visar att angivet konto innehas av dig, och som styrker uppgifterna listade här ovanför (IBAN, BIC och personuppgifter). Dessutom gäller följande:
En begäran om utbetalning, undertecknad av behörig firmatecknare. Tecknas firman av flera ska begäran om utbetalning vara undertecknad av samtliga firmatecknare. Begäran ska innehålla följande uppgifter:
En handling från registreringsmyndigheten eller notarius publicus som utvisar att den som har begärt utbetalning är behörig firmatecknare, till exempel ett bestyrkt registreringsbevis (gäller enbart utländska juridiska personer). Dessutom gäller följande:
Ett intyg från er bank som visar att angivet konto innehas av er och som styrker uppgifterna om IBAN, BIC och personuppgifter enligt den översta punkten i detta avsnitt. Dessutom gäller följande:
Sänd din begäran om utbetalning tillsammans med originalhandlingar till en av följande adresser:
Skatteverket
Utlandsenheten Skattekonto
171 94 Solna
Skatteverket
Utlandsenheten Skattekonto
205 31 Malmö
Ett registrerat utländskt bankkontonummer gäller tills du anmäler nya uppgifter. Om du vill ändra ditt kontonummer till ett annat utländskt kontonummer gör du på samma sätt som första gången. Om du inte längre vill ha något utländskt kontonummer registrerat ska du anmäla det skriftligen till Skatteverket.