På skatteverket.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?
För att ditt företags försäljning ska omfattas av skyldigheten att registreras i ett kassaregister ska försäljningen ske mot kontant betalning eller mot betalning med kontokort. Alla former av elektroniska betalningar, t ex Swish, är enligt Skatteverket att jämställa med betalning med kontokort.
Här kan du anmäla och ändra både kassaregister och kontrollenheter. Du kan också se företagets kassaregisterinnehav.
Du behöver ha ombudsbehörighet för att kunna använda den här tjänsten. Ansök om ombudsbehörighet i tjänsten Ombud och behörigheter.
Du kan fortfarande använda den gamla tjänsten om du inte har blivit anmäld som ombud ännu.
Du som inte har svensk e-legitimation kan anmäla kassaregister via ett formulär. Sidan du kommer till heter Ställ en fråga.
I formuläret ska du fylla i följande uppgift om det företag som anmälan gäller för:
För kontrollenheten ska följande fyllas i:
För kassaregistret ska följande fyllas i:
Skatteverket testar inte om ett tillverkardeklarerat kassaregister uppfyller de föreskrivna kraven, utan det är tillverkarens ansvar.
Listorna uppdateras regelbundet.
Behöver du kontakta oss? Ring Skatteupplysningen 0771–567 567 eller mejla din fråga via vårt formulär.
Här kan du få fram viktiga datum för ditt företag. Då kan du lätt se när du behöver betala in skatter, deklarera eller när du får utbetalningar.