På skatteverket.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?
Du som hjälper andra att deklarera kan enkelt lämna Inkomstdeklaration 1 och 2 samt alla bilagor i vår e-tjänst Filöverföring. Tänk på att deklarationen du upprättat sedan behöver signeras på Mina sidor för att anses som inlämnad.
Tjänsten är till för redovisningsbyråer som ansvarar för:
Tjänsten är till för dig som hjälper andra med hela Inkomstdeklaration 1, som ska lämnas av:
Om du ansvarar för att upprätta vissa bilagor för din kund, ska du inte använda signeringstjänsten på Mina sidor som beskrivs på den här sidan. Du ska inte skicka in huvudblanketten via filöverföringstjänsten, utan endast de bilagor du ansvarar för. Det är sedan kunden som fyller i sin huvudblankett och lämnar in den i e-tjänsten Inkomstdeklaration 1 eller på papper. Meddela kunden vilket belopp från bilagorna du upprättat som kunden ska fylla i sin deklaration.
Tjänsten är till för dig som hjälper andra med Inkomstdeklaration 2 eller själv upprättar Inkomstdeklaration 2 i ett skatteprogram. Inkomstdeklaration 2 ska lämnas av:
Om du istället hjälper ett företag som ska lämna Inkomstdeklaration 3 eller 4 finns information här:
Nu kan du filöverföra hela Inkomstdeklaration 1 och 2, det vill säga huvudblanketten, bilagor och eventuella övriga upplysningar. Deklarationen signeras sedan på Mina sidor av kunden, behörig firmatecknare eller deklarationsombud.
I e-tjänsten Filöverföring laddar du upp hela inkomstdeklarationen, det vill säga huvudblankett, bilagor och eventuella övriga upplysningar. Du får en kvittens i tjänsten när överföringen gått bra. Har något gått fel får du i stället ett meddelande om det. Tänk på att deklarationen behöver signeras för att anses som inlämnad (se nedan)!
Kontakta din kund och berätta att deklarationen nu är redo att skrivas under (signeras) på Mina sidor på skatteverket.se. Kunden kan inte ändra några uppgifter utan bara godkänna den deklaration du har skickat in. Om något ska ändras i deklarationen behöver du göra ändringen. När du gjort ändringen måste du skicka in deklarationen i e-tjänsten Filöverföring på nytt.
För Inkomstdeklaration 1 kan kunden eller ett deklarationsombud signera deklarationen. För Inkomstdeklaration 2 kan behörig firmatecknare eller registrerat deklarationsombud signera deklarationen. Den som är registrerad VD hos Bolagsverket kan signera deklarationen utan att vara registrerad firmatecknare eller deklarationsombud.
När deklarationen är signerad på Mina sidor får du en kvittens på att deklarationen har skickats in. I kvittensen går det att se vilka uppgifter som har godkänts. Kvittensen kan delas via e-post.
Filmen visar hur du som jobbar på redovisningsbyrå kan hjälpa dina kunder att deklarera digitalt. Filmen är textad.
Information riktad till den som har hjälp av redovisningsbyrå finns på sidan Du som får hjälp av en redovisningsbyrå.
Du som är deklarationsombud för din kund kan logga in på Mina sidor och godkänna deklarationen åt kunden.
Om du endast ansvarar för enstaka bilagor och redan har filöverfört hela deklarationen med ofullständiga uppgifter på Inkomstdeklaration 1 måste du kontakta din kund. För att det ska bli rätt måste kunden deklarera via e-tjänsten inkomstdeklaration 1 eller på papper och fylla i uppgifterna från de bilagor du har upprättat. Kunden ska inte signera deklarationen på Mina sidor eftersom alla förifyllda uppgifter saknas där.
Här kan du få fram viktiga datum för ditt företag. Då kan du lätt se när du behöver betala in skatter, deklarera eller när du får utbetalningar.