Lördag 15 februari kan störningar och avbrott förekomma på Skatteverkets e-tjänster på grund av underhållsarbete.
Så gör du för att lämna in hela Inkomstdeklaration 1 och 2 samt bilagor till Inkomstdeklaration 3 och 4 i Skatteverkets e-tjänst Filöverföring. Den här sidan vänder sig i första hand till programföretag och yrkesverksamma inom IT som tillhandahåller redovisningsprogram.
Broschyren Information om filöverföring av Inkomstdeklaration 1 och 2 samt bilagor och fritextbrev till Inkomstdeklaration 1, 2, 3 och 4 (SKV 269) har utgått från och med den
1 januari 2024. Informationen på den här sidan ersätter innehållet i broschyren.
Ändringar från och med 2024P4 (zip) Zip, 7.2 MB.
Innan filerna överförs sker en kontroll av att de följer Skatteverkets regler för filöverföring. Kontroller görs av blankettblocken mot skattedatabasen. Det innebär att alla kontroller redovisas direkt online vid överföringen. Något annat resultat av kontroller mot skattedatabasen skickas inte ut när filöverföringstjänsten används.
Skatteverket bekräftar att vi tagit emot korrekta filer genom att skapa en mottagningskvittens i funktionen för filöverföring. På mottagningskvittensen kan du se alla blankettblock som du redovisat digitalt.
Mottagningskvittensen intygar att Skatteverket har tagit emot och kunnat läsa in de redovisade uppgifterna. Om det finns felaktigheter i filerna ser du dessa på mottagningskvittensen. Mottagningskvittensen går att skriva ut eller spara lokalt.
En inkomstdeklaration ska vara underskriven för att räknas som inlämnad till Skatteverket. Finns det flera underskrivna deklarationer gäller den sist inkomna, det är den deklarationen som gäller. Om du lämnar in en underskriven pappersdeklaration och därefter filöverför en deklaration som kunden inte skriver under på Mina sidor, I det fallet gäller alltså deklarationen som lämnats in på papper eftersom den är underskriven. Filöverförda bilagor räknas som inlämnade även om deklarationen inte skrivits under.
Du kan inte komplettera en filöverförd deklaration som endast innehåller näringsuppgifter genom att lämna in pappersdeklarationen som innehåller övriga uppgifter, till exempel lön. Uppgifterna från de två deklarationerna summeras inte automatiskt. Deklarationen du senast lämnade in är den som kommer att gälla, oavsett om du lämnat in den underskriven på Mina sidor, i e-tjänsten Inkomstdeklaration 1 eller på papper.
Värden från bilagor överförs inte automatiskt till en redan filöverförd inkomstdeklaration. Först vid granskning av kundens inkomstdeklaration och bilagor görs justeringar av eventuella belopp som saknas på huvudblanketten.
Du kan filöverföra en inkomstdeklaration för en kund som inte är skatteregistrerad, men en person som inte är skatteregistrerad får ingen inkomstdeklaration. Du kan ändå filöverföra en inkomstdeklaration som redovisningsbyrån har skapat. När Skatteverket tagit emot deklarationen skapas ett ärende, därefter utreder vi om personen ska registreras för skatt och beskattas då.
Filen innehåller uppgifter om vilken data som skickas in, information om uppgiftslämnaren samt vilka SRU-datafiler som lämnas.
Namn och adressuppgifterna för uppgiftslämnaren används i kvittenser, det är därför viktigt att dessa är korrekta.
Om filen eller obligatoriska uppgifter saknas, avvisas samtliga uppgifter. Det gäller även om posterna inte förekommer i en särskild ordning.
Posterna i INFO.SRU/INFOSRU ska vara i följande ordning:
1. #DATABESKRIVNING_START
2. #PRODUKT SRU
3. #MEDIAID (ej obligatorisk)
4. #SKAPAD (ej obligatorisk)
5. #PROGRAM (ej obligatorisk)
6. #FILNAMN (en post)
7. #DATABESKRIVNING_SLUT
8. #MEDIELEV_START
9. #ORGNR
10. #NAMN
11. #ADRESS (ej obligatorisk)
12. #POSTNR
13. #POSTORT
14. #AVDELNING (ej obligatorisk)
15. #KONTAKT (ej obligatorisk)
16. #EMAIL (ej obligatorisk)
17. #TELEFON (ej obligatorisk)
18. #FAX (ej obligatorisk)
19. #MEDIELEV_SLUT
Följande poster förekommer i INFO.SRU/INFOSRU och är obligatoriska om inte annat anges:
#DATABESKRIVNING_START
#PRODUKT SRU
#MEDIAID
Får användas av uppgiftslämnaren för exempelvis numrering av filer. Lagras inte i skattedatabasen. Inte obligatorisk.
#SKAPAD <Datum>
Datum för framställande av uppgifterna. Anges i formen ÅÅÅÅMMDD.
<Tid>
Klockslag för framställande av uppgifterna. Anges i formen TTMMSS. Ej obligatorisk.
#PROGRAM <Program>
Framställande program. Ej obligatorisk.
#FILNAMN <FilNamn>
Namn på den fil där blankettblocken finns redovisade. Filen ska heta BLANKETTER.SRU.
#DATABESKRIVNING_SLUT
#MEDIELEV_START
#ORGNR <OrgNr>
Uppgiftslämnarens person-/organisations-/samordningsnummer. Anges i formen SSÅÅMMDDNNNK.
#NAMN <Namn>
Uppgiftslämnarens namn.
#ADRESS <UtdelningsAdr>
Uppgiftslämnarens utdelningsadress. Ej obligatorisk.
POSTNR <PostNr>
Uppgiftslämnarens postnummer.
#POSTORT <PostOrt>
Uppgiftslämnarens postort.
#AVDELNING <Avdelning>
Kontaktpersonens avdelning eller liknande. Ej obligatorisk.
#KONTAKT <Kontakt>
Kontaktperson. Ej obligatorisk.
#EMAIL <Email>
Kontaktpersonens e-mejladress. Ej obligatorisk.
#TELEFON <Telefon>
Kontaktpersonens telefonnummer. Ej obligatorisk.
#FAX <Fax>
Kontaktpersonens telefaxnummer. Ej obligatorisk.
#MEDIELEV_SLUT
Attribut | Namn | Datatyp | Obligatoriskt | Regel |
---|---|---|---|---|
Databeskrivning start | J | |||
Produkt som avses | Produkt | Sträng | J | SRU |
Frivilligt media-id | Media-id | STR_250 | N | |
Datum när filen skapades | Datum | Datum_A | N | |
Tid när filen skapades | Tid | Tid_A | N | |
Programversion eller liknande | Program | STR_250 | N | |
Namn på datafiler | Filnamn | Namnstandard: Enligt respektive operativsystem | J | |
DATABESKRIVNING_SLUT | J | |||
MEDIELEV_START | J |
| ||
Uppgiftslämnarens person- eller organisationsnummer | Orgnr | Orgnr_Id | J | |
Uppgiftslämnarens namn | Namn | STR_250 | J | Får ej vara blank |
Postutdelningsadress | Adress | STR_250 | N | |
Postnummer | Postnr | Numeriskt_F | J | * |
Postort | Postort | STR_250 | J | Får ej vara blank |
Avdelning eller liknande | Avdelning | STR_250 | N | |
Kontaktperson | Kontakt | STR_250 | N | |
E-mailadress | STR_250 | N | ||
Telefonnummer | Telefon | STR_15 | N | |
Faxnummer | Fax | STR_15 | N | |
MEDIELEV_SLUT | J |
Posterna i ett blankettblock måste förekomma i följande ordning:
1. #BLANKETT
2. #IDENTITET
3. #NAMN (ej obligatorisk)
4. #SYSTEMINFO och #UPPGIFT i valfri ordning och antal, dock endast en #SYSTEMINFO
5. #BLANKETTSLUT
Filen avslutas med #FIL_SLUT
Till varje blankettblock finns en fältnamnstabell som beskriver vilka uppgifter som kan lämnas för blankettblocket, vilka värden som tillåts, om uppgiften är obligatorisk, tecken på blanketten samt eventuella andra regler för uppgiften. Följande kolumner förekommer:
Attribut
Beskriver vad uppgiften avser. För uppgift från blankett anges i regel samma text som på blanketten, i vissa fall endast inledningen. Vid avkortade beskrivningar (som avslutas med ...), och även i andra fall, är det beskrivningen på blanketten som gäller.
Fältnamn
Här anges fältnamn enligt beskrivning i avsnitt INFO.SRU/INFOSRU och SRU-datafil, namnen inom < >. För posten #UPPGIFT anges förutom <FältKod> det värde som finns i <FältKod> som fältnamn. I det senare fallet är det en fältkod på blankett som avses och det är <FältVärde> för denna fältkod som ska uppfylla kraven i de följande kolumnerna.
Datatyp
Anger på vilket sätt värdet får anges. Se avsnitt ”Värdeförråd”.
Obl.
Om uppgiften är obligatorisk anges ”J”, annars ”N”.
*/+/-
För numeriska uppgifter anges vilket tecken som finns förtryckt på blanketten. Saknas förtryckt tecken på blanketten anges det med en asterisk (*).
Regel
Här anges andra regler än ovan, till exempel fält som inte får förekomma om annat fält har vissa värden, hänvisning till värdeförråd och regler och så vidare.
Fältnamnstabellerna kan levereras som datafil i EXCEL-format.
SRU-filen innehåller ett antal poster som tillsammans bildar ett blankettblock. Filen kan innehålla valfritt antal blankettblock. Något samband mellan blankettblocken förekommer inte.
Post | Innehåll |
---|---|
#BLANKETT | <BlankettTyp> Anger vilket blankettblock som avses. Vid inlämning får värden enligt kolumnen ”Blankettblock” i tabell 1, se ref[1]. Endast versaler, ”-” och siffror är tillåtna. |
#IDENTITET | <OrgNr> Person-/organisations-/samordningsnummer för den som uppgifterna avser. Anges i formen SSÅÅMMDDNNNK. <DatFramst> Datum för framställande av uppgifterna. Anges i formen SSÅÅMMDD. |
#NAMN | <Namn> Namnet på dig som lämnar uppgifterna. Om uppgiften lämnas visas den sedan på mottagningskvittensen. Längden på fältet får vara högst 250 tecken långt, dock används endast position 1 - 25 på mottagningskvittensen. |
#UPPGIFT | <FältKod> Den fältkod som finns angiven i fältnamnstabellen för respektive blankettblock. Med några få undantag är det fältkoder som finns på respektive blankett. Förutom eventuell regel som anges i fältnamnstabellen gäller att en fältkod får förekomma endast en gång per blankettblock. #UPPGIFT får inte vara blank utan ska innehålla en fältkod och värde. <FältVärde> Det värde som ska redovisas för fältkoden. |
#SYSTEMINFO | Används till uppgiftslämnarens egna uppgifter. Endast en post får lämnas. Skatteverket läser inte in posten. |
#BLANKETTSLUT | Markerar att blankettblocket slutar. |
#FIL_SLUT | Markerar att filen slutar. |
Posterna i ett blankettblock måste förekomma i följande ordning:
1. #BLANKETT
2. #IDENTITET
3. #NAMN (ej obligatorisk)
4. #SYSTEMINFO och #UPPGIFT i valfri ordning och antal, dock endast en #SYSTEMINFO
5. #BLANKETTSLUT
Filen avslutas med #FIL_SLUT
Till varje blankettblock finns en fältnamnstabell som beskriver vilka uppgifter som kan lämnas för blankettblocket, vilka värden som tillåts, om uppgiften är obligatorisk, tecken på blanketten samt eventuella andra regler för uppgiften. Följande kolumner förekommer:
Attribut
Beskriver vad uppgiften avser. För uppgift från blankett anges i regel samma text som på blanketten, i vissa fall endast inledningen. Vid avkortade beskrivningar (som avslutas med ...), och även i andra fall, är det beskrivningen på blanketten som gäller.
Fältnamn
Här anges fältnamn enligt beskrivning i avsnitt INFO.SRU/INFOSRU och SRU-datafil, namnen inom < >. För posten #UPPGIFT anges förutom <FältKod> det värde som finns i <FältKod> som fältnamn. I det senare fallet är det en fältkod på blankett som avses och det är <FältVärde> för denna fältkod som ska uppfylla kraven i de följande kolumnerna.
Datatyp
Anger på vilket sätt värdet får anges. Se avsnitt ”Värdeförråd”.
Obl.
Om uppgiften är obligatorisk anges ”J”, annars ”N”.
*/+/-
För numeriska uppgifter anges vilket tecken som finns förtryckt på blanketten. Saknas förtryckt tecken på blanketten anges det med en asterisk (*).
Regel
Här anges andra regler än ovan, till exempel fält som inte får förekomma om annat fält har vissa värden, hänvisning till värdeförråd och regler och så vidare.
Fältnamnstabellerna kan levereras som datafil i EXCEL-format.
För att kontrollera att överföringen fungerar kan du lämna in testfiler.
Filöverföringen öppnar för testfiler ungefär en månad innan produktionsingången öppnar:
Här lämnar du in testfiler:
Person-/organisations-/samordningsnummer skrivs med inledande sekelsiffra, 20 för personer födda på 2000-talet, 19 för personer födda på 1900-talet och 16 för juridiska personer. Ange inga andra tecken än siffror, det vill säga inget plustecken (+) eller bindestreck. (-).
Exempel:
Personnumret 111111-1116 skrivs som 201111111116.
Personnumret 030910+1416 skrivs som 190309101416.
Personnumret 640823-3234 skrivs som 196408233234.
Organisationsnumret 556000-0100 skrivs som 165560000100.
Saknas person-, organisations, - eller samordningsnummer eller om företaget har avregistrerats behöver du lämna alla deklarationsuppgifter på papper.
Text
För att kontrollera att överföringen fungerar kan du lämna in testfiler.
Filöverföringen öppnar för testfiler ungefär en månad innan produktionsingången öppnar:
Här lämnar du in testfiler:
Filerna du skickar in behöver redovisas enligt teckenkonventionen, posterna ska bestå av rätt namnsträng och olika filexempel.
Teckenrepresentationska ske enligt ISO8859-1.
Uppgifter som lämnas digitalt ska redovisas enligt teckenkonventionen. Det innebär att blankettens tecken gäller och beloppet redovisas som ett positivt belopp. Om du avser att avvika från blankettens tecken redovisas beloppet som negativt belopp.
Saknas tecken i blanketten redovisas beloppet med tecknet som avses.
Tecken enligt blanketten redovisas i fältnamnstabellens kolumn */+/- med * när förtryckt tecken saknas, +,eller -.
Olika datormodeller kräver olika teckenkombinationer för att markera ett postslut. Följande gäller för de olika modellerna:
Dos: <CR><LF>
Macintosh: <CR>
Unix: <LF>
I fortsättningen skriver vi endast <LF> .
Filerna består av ett antal poster där postnamnet inleds med tecknet #. Efter postnamnet kommer de värden som ska redovisas i posten, åtskilda av ett <WS> (White Space, det vill säga blanktecken eller TAB-tecken). Posten avslutas med ett <LF> (Line Feed). T. ex. #SKAPAD<WS>20100311<WS>174557<LF>.
Observera att #-tecknet inte får användas i datatypen ”Sträng”.
En post som lämnas måste innehålla ett värde. Finns inga värden att redovisa ska du inte lämna posten. Finns inga poster på en blankett ska du inte lämna blanketten.
Av fältnamnstabellen framgår vilka värden som är tillåtna för respektive uppgift.
Positiva belopp anger du utan tecken och utan inledande nollor.
Negativa belopp anger du med ”-” i första positionen och därefter beloppet utan inledande nollor.
Decimaltal skriver du med punkt som decimalavgränsare.
Filen innehåller uppgifter om vilken data som skickas in, information om uppgiftslämnaren samt vilka SRU-datafiler som lämnas.
Namn och adressuppgifterna för uppgiftslämnaren används i kvittenserna, det är därför viktigt att dessa är korrekta.
Posterna ska förekomma (ha en? vara i? anges i?) särskild ordning
Om filen eller obligatoriska uppgifter saknas, avvisas alla uppgifter. Det gäller även om posterna inte kommer i en viss ordning. Posterna i INFO.SRU/INFOSRU ska vara i följande ordning:
1. #DATABESKRIVNING_START
2. #PRODUKT SRU
3. #MEDIAID (ej obligatorisk)
4. #SKAPAD (ej obligatorisk)
5. #PROGRAM (ej obligatorisk)
6. #FILNAMN (en post)
7. #DATABESKRIVNING_SLUT
8. #MEDIELEV_START
9. #ORGNR
10. #NAMN
11. #ADRESS (ej obligatorisk)
12. #POSTNR
13. #POSTORT
14. #AVDELNING (ej obligatorisk)
15. #KONTAKT (ej obligatorisk)
16. #EMAIL (ej obligatorisk)
17. #TELEFON (ej obligatorisk)
18. #FAX (ej obligatorisk)
19. #MEDIELEV_SLUT
Text
Observera att #IDENTITET är en sammanslagning av PersOrgNr, DatFramst och TidsFramst.
INFO.SRU/INFOSRU | SRU-datafil |
---|---|
#Databeskrivning_start | #BLANKETT N7-2013P1 |
#Produkt SRU | #IDENTITET 193510250100 20130426 174557 |
#MEDIAID DISK_12 | #NAMN Kalle Andersson |
#SKAPAD 20130428 174557 | #UPPGIFT 4530 169780001096 |
#PROGRAM SRUDEKLARATION 1.4 | #SYSTEMINFO klarmarkerad 20130426 u. a. |
#FILNAMN blanketter.sru | #UPPGIFT 7011 20120201 |
#DATABESKRIVNING_SLUT | #UPPGIFT 7012 20130131 |
#MEDIELEV_START | #UPPGIFT 8580 Anders Andersson |
#ORGNR 191111111111 | #UPPGIFT 8585 20120315 |
#NAMN Databokföraren | #UPPGIFT 8346 1000 |
#ADRESS BOX 159 | #UPPGIFT 8345 1250 |
#POSTNR 12345 | #UPPGIFT 8344 50500 |
#POSTORT SKATTSTAD | #UPPGIFT 8343 89500 |
#AVDELNING Ekonomi | #UPPGIFT 8342 12500 |
#KONTAKT KARL KARLSSON | #UPPGIFT 8341 8500 |
#EMAIL kk@Databokföraren | #UPPGIFT 8340 2555 |
#TELEFON 08-2121212 | #BLANKETTSLUT |
#FAX 08-1212121 | #FIL_SLUT |
#MEDIELEV_SLUT |
Du kan skicka flera fritextbrev. Den övre gränsen för SRU-filens storlek är 5,0 MB varje fil får innehålla maximalt 4 000 tecken.
Om det finns felaktigheter i filerna ser du dessa på mottagningskvittensen. Mottagningskvittensen innehåller en redovisning av vilka fel som har hittats i SRU-uppgifterna. Felaktiga blankettblock som återrapporteras har inte lagrats i skattedatabasen.
Följande fel ska klassas som nivå 1-fel, vilket innebär att inget tas emot vid filöverföring:
Samtliga fel i ett blankettblock, dock inte strukturfel som är nivå 1-fel enligt ovan, ska klassas som nivå 2-fel, vilket innebär att enstaka blankettblock inte tas emot.
Nivå 2-fel kan orsakas både av brister i det dataprogram som används för att framställa SRU-uppgifter och av handhavandefel.
Vid fel på enstaka blankettblock får du tillfälle att rätta de felaktiga blankettblocken. Övriga korrekta blankettblock lagras i skattedatabasen.
Vid bland annat följande typ av fel begärs rättelse/komplettering:
Person-/organisationsnummer är fel eller saknas.
Person-/organisationsnummer saknas i skatteregistret. Blanketter behöver då lämnas på manuellt upprättad deklarationsblankett.
Fältkod finns inte för angivet blankettblock.
Uppgift om vilket blankettblock redovisningen avser är fel/saknas (ska vara till exempel INK2S – <period>, INK4S – <period>, NE – <period>).
Redovisningen saknar felfria blankettblock. Minst ett korrekt blankettblock måste finnas.
#UPPGIFT i blankettblocket följer inte angivna villkor.
Framställningsdatum eller klockslag saknas.
Om du har redovisat felaktiga eller ofullständiga uppgifter kan du rätta dessa digitalt eller på papper. Kom då ihåg att använda Skatteverkets fastställda blanketter.
Tänk på att:
Samma förfarande gäller om Skatteverket upptäcker felaktigheter som innebär att du behöver lämna nya uppgifter.
Här kan du få fram viktiga datum för ditt företag. Då kan du lätt se när du behöver betala in skatter, deklarera eller när du får utbetalningar.