På skatteverket.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

Logotyp, till startsidan

Kassaregister

För att ditt företags försäljning ska omfattas av skyldigheten att registreras i ett kassaregister ska försäljningen ske mot kontant betalning eller mot betalning med kontokort.

Alla former av elektroniska betalningar är enligt Skatteverket att jämställa med betalning med kontokort. Exempel på elektroniska betalningar är när en kund använder sin mobiltelefon för att betala via en app.

Anmäl kassaregister

Anmäl kassaregister, ändra uppgifter och felanmäl i tjänsten Kassaregister.

Öppettider: 07-24

Utländska företag utan fast driftställe ska använda kassaregister

Du med utländskt företag som i Sverige säljer varor eller tjänster ska från och med den 1 maj 2017 använda kassaregister i samma utsträckning som svenska företag. Kassaregistret ska uppfylla svenska bestämmelser. Det betyder att det ska vara tillverkardeklarerat och ha en certifierad kontrollenhet.

Du kan som alternativ använda ett utländskt kassaregister som uppfyller likvärdiga krav som Sverige har. Det ska ha prövats enligt bestämmelserna i ett annat land inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet.


Tillverkardeklarerade kassaregister och certifierade kontrollenheter

Skatteverket testar inte om ett tillverkardeklarerat kassaregister uppfyller de föreskrivna kraven, utan det är tillverkarens ansvar.

Listorna uppdateras regelbundet.

Kontakt

Behöver du kontakta oss? Ring Skatteupplysningen 0771–567 567 eller mejla din fråga via vårt formulär.

Ställ din fråga om kassaregister härlänk till annan webbplats

Skatteverket

Till toppen