På skatteverket.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

För närvarande har vi vissa störningar i telefonin till skatteupplysningen.

Logotyp, till startsidan

Kassaregister

För att ditt företags försäljning ska omfattas av skyldigheten att registreras i ett kassaregister ska försäljningen ske mot kontant betalning eller mot betalning med kontokort.

Från och med 1 maj 2017 ska utländska företag utan fast driftställe också använda kassaregister

Du med utländskt företag som i Sverige säljer varor eller tjänster ska från och med den 1 maj 2017 använda kassaregister i samma utsträckning som svenska företag. Utländska företag ska använda kassaregister som motsvarar svenska bestämmelser.

Du kan som alternativ använda ett utländskt kassaregister som uppfyller likvärdiga krav som Sverige har. Det ska ha prövats enligt bestämmelserna i ett annat land inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet.

Aktuellt

Alla former av elektroniska betalningar ska enligt Skatteverket jämställas med betalning med kontokort. Exempel på elektroniska betalningar är när en kund använder sin mobiltelefon för att betala via en app. Rätt betalmedel ska synas i kassaregistret och på kvittot.

Anmäl kassaregister

Anmäl kassaregister, ändra uppgifter och felanmäl i tjänsten Kassaregister.

Öppettider: 07-24


Tillverkardeklarerade kassaregister och certifierade kontrollenheter

Skatteverket testar inte om ett tillverkardeklarerat kassaregister uppfyller de föreskrivna kraven, utan det är tillverkarens ansvar.

Listorna uppdateras regelbundet.

Kontakt

Behöver du kontakta oss? Ring Skatteupplysningen 0771–567 567 eller mejla din fråga via vårt formulär.

Ställ din fråga om kassaregister härlänk till annan webbplats

Skatteverket

Till toppen