På skatteverket.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?
I den här e-tjänsten kan du lämna din fastighetsdeklaration för småhus gällande 2021 års allmänna fastighetstaxering. Senast den 2 november 2020 ska du ha lämnat deklarationen till Skatteverket.
För att skicka in uppgifterna måste du underteckna med din e-legitimation. Det räcker alltså inte att bara klicka på Spara. Skicka in din deklaration senast den 2 november 2020.
Alla delägare i fastigheten har lika tillgång till
tjänsten.
Du kan nu även logga in i tjänsten med Mobilt BankID.
Med en e-legitimation kan du på ett säkert sätt legitimera dig på internet.
Den som ska fastighetsdeklarera åt en juridisk person, till exempel ett aktiebolag, bostadsrättsförening eller en kommun, behöver vara ombud. Det finns nu en behörighet för ombud vid fastighetstaxering, som ger rätt att lämna och se uppgifter för endast fastighetstaxering.
För att kunna utse ett ombud vid fastighetstaxering måste du vara firmatecknare för den juridiska personen. Du utser enklast ett ombud via e-tjänsten Ombud och behörigheter men du kan också utse ett ombud på en blankett.
Ombudet kan bara deklarera via e-tjänsten – inte på papper.
Om du har fått en fastighetsdeklaration för en småhusfastighet du inte längre äger, kan du meddela oss ägarbytet i den här tjänsten.
Med en digital brevlåda får du post från Skatteverket och andra myndigheter digitalt i stället för på papper. Då har du alltid tillgång till din post, och du tar dessutom emot den snabbt, säkert och miljövänligt.