En e-legitimation kan jämföras med en vanlig id-handling, till exempel id-kort eller körkort. Med en e-legitimation, som till exempel Bank-id, kan du på ett säkert sätt legitimera dig på internet.
Med e-legitimation kan du bland annat logga in på Skatteverkets e-tjänster och skriva under och skicka in din deklaration. Du kan även uträtta dina ärenden över internet hos andra myndigheter, banker och företag.
Du kan använda samma e-legitimation för många tjänster på internet oavsett vilken myndighet, kommun eller företag som tillhandahåller tjänsten.
För att få en e-legitimation måste du ha ett svenskt personnummer och ha uppnått en viss ålder. Vilka åldersgränser som gäller framgår av e-legitimationsutfärdarnas webbplatser.
Här kan du läsa mer om de olika typerna av e-legitimationer som du kan använda för att logga in i Skatteverkets tjänster och hur du skaffar dem.
Mobilt bank-id är en e-legitimation för mobiltelefoner och surfplattor. Du kan använda Mobilt bank-id både när du surfar från den enhet där du har Mobilt bank-id installerat och när du vill nå e-tjänster från en dator. Det enda som krävs är att du har med dig den telefon eller surfplatta där du har Mobilt bank-id installerat och att den har åtkomst till internet.
För att kunna använda Mobilt bank-id behöver din mobiltelefon eller surfplatta uppfylla vissa systemkrav. Du kan läsa mer om dessa på Bank-id:s webbplats.
Du skaffar Mobilt bank-id hos den bank där du är kund.
Bank-id finns både som fil på din dator eller på kort. För att använda Bank-id på kort behöver du ha en kortläsare.
Du skaffar Bank-id hos den bank där du är kund.
Om du inte är kund hos någon internetbank kan du skaffa ett id-kort som också innehåller en e-legitimation. Hos Skatteverket kan du ansöka om id-kort om du är folkbokförd i Sverige.
Med Freja eID Plus kan du identifiera dig och göra elektroniska underskrifter.
Om du har förlorat din e-legitimation eller misstänker att den på något sätt missbrukas ska du omedelbart spärra den. Detta gör du hos den utgivare som har utfärdat e-legitimationen.
Du kan använda din egen e-legitimation även när du företräder en juridisk person (till exempel ett aktiebolag eller handelsbolag) i Skatteverkets e-tjänster. Då behöver du antingen vara firmatecknare eller registrera dig som ombud för företaget.
Du kan logga in på skatteverket.se med en e-legitimation som är utfärdad i ett annat EU-land i enlighet med eIDAS-förordningen. När du väljer inloggningsalternativet ”Foreign eID” kan du se vilka länder som i dagsläget finns tillgängliga. Fler länder tillkommer löpande.
När du har loggat in får du åtkomst till ”Mina sidor” och tjänsten för rot och rut - företag. För att kunna använda flertalet av Skatteverkets övriga e-tjänster krävs att du har ett svenskt personnummer och en svensk e-legitimation. Du kan ringa Skatteupplysningen eller besöka något av våra servicekontor om du behöver hjälp att utföra ditt ärende.
Här kan du få fram viktiga datum för ditt företag. Då kan du lätt se när du behöver betala in skatter, deklarera eller när du får utbetalningar.