På skatteverket.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

Logotyp, till startsidan

Handelsbolag

Handelsbolag (HB) är en vanlig bolagsform om två eller flera vill starta ett företag tillsammans. Ett handelsbolag är en egen juridisk person. Trots det så är det ägarna som ska betala skatt om företaget går med vinst och det är ägarna som har ansvaret för eventuella skulder som bolaget inte har råd att betala.  

För att starta ett handelsbolag ska ni skicka in en anmälan om att registrera bolaget. Bolaget får genom registreringen sitt namn och organisationsnummer. Ett handelsbolag måste registreras hos Bolagsverket och då blir handels-/kommanditbolagets namn skyddat i det län där företaget är registrerat. Läs vidare för mer information om hur du registrerar ert bolag.

När ert handelsbolag har registrerats kan ni ansöka om godkännande för F-skatt, momsregistrering och arbetsgivarregistrering. Du lämnar din anmälan antingen via Skatteverkets e-tjänst Ansöka om F-skatt på verksamt.se eller genom att fylla i och skicka in blanketten Företagsregistrering.

Ett handelsbolag som bedriver försäljning av varor och tjänster måste oftast vara registrerat för moms. Momsen ska redovisas månadsvis eller årsvis i en separat momsdeklaration.

Använd e-tjänsterna för att komma igång

Innan du börjar behöver du:

  • registrera dig för F-skatt
  • komma igång med bokföringen
  • registrera dig för moms (om du planerar att sälja varor eller tjänster).

Att driva handelsbolag

Ett handelsbolag är både bokföringsskyldig och deklarationsskyldig. Ta reda på vad bokföringsskyldighet innebär och vad det är du förväntas bokföra.

Ni kommer också behöva lämna in en inkomstdeklaration 4 för ert handelsbolag för varje beskattningsår samt att ni som delägare kommer behöva lämna en N3A-bilaga tillsammans med era privata inkomstdeklarationer, för att redovisa era respektive delar av handelsbolagets resultat.

Redan under det året då handelsbolaget får in inkomster ska ni som delägare betala preliminärskatt. Som delägare i handelsbolaget är du själv ansvarig för att betala in dina skatter och avgifter. Skatten ska du betala med lika stora belopp varje månad och kallas preliminärskatt. Denna kommer ligga till grund för ditt slutgiltiga skattebesked. Har du betalat för mycket under året kommer du få tillbaka pengar och har du betalat för lite kommer du få betala in extra.

Du som delägare i handelsbolaget måste själv betala dina socialavgifter i form av egenavgifter. Egenavgifterna ska täcka ålderspensionsavgift, sjukförsäkringsavgift och liknande och betalas in i samband med att du betalar din skatt.

Skattemässigt räknas dessa också som en kostnad för dig som delägare i handelsbolaget. Innan skatteberäkningen är klar vet du inte hur stora dina egenavgifter blir för beskattningsåret, därför får du göra ett schablonavdrag för beräknade egenavgifter med maximalt 25 procent på överskottet av näringsverksamheten. Det finns dock några undantag.

Det schablonavdrag du gör i år måste du återföra till beskattning nästa år, samtidigt som du då också får dra av de egenavgifter som du verkligen fått betala enligt slutskattebeskedet. Uppgifter om föregående års schablonavdrag för egenavgifter samt betalda egenavgifter enligt slutskattebeskedet hittar du i e-tjänsten Inkomstdeklaration 1 eller i specifikationen till din deklaration.

Om e-tjänster

Det finns e-tjänster för dig som företagare som förenklar din uppgiftsinlämning. (1:52 min)

Skatteverket

Till toppen