Om du som svensk arbetsgivare sänder ut personal för arbete utomlands gäller olika regler för skatter och socialavgifter beroende på hur lång tid utlandsarbetet pågår.
En anställd som arbetar utomlands kan i vissa fall bli befriad från att betala skatt i Sverige på den inkomst som den anställda tjänar utomlands. Om din anställda har ett beslut från Skatteverket om skattebefrielse i Sverige ska du inte göra något skatteavdrag på lönen.
Skatteavdrag vid utlandsarbete
Grundregeln är att en person omfattas av socialförsäkringen i arbetslandet. Ett undantag är om personen är tillfälligt utsänd för utlandsarbete. Om din anställda står kvar i svensk socialförsäkring ska du betala arbetsgivaravgifter i Sverige. Annars ska du betala eventuella socialavgifter till arbetslandet.
Socialavgifter vid utlandsarbete
Du ska lämna uppgifter för varje anställd månadsvis i en arbetsgivardeklaration där du redovisar lön och eventuella skatteavdrag som du har gjort. Om du inte har varit skyldig att göra skatteavdrag eller betala arbetsgivaravgifter kan du ändå vara skyldig att lämna uppgift om utbetald ersättning i en kontrolluppgift, KU14.
Här kan du få fram viktiga datum för ditt företag. Då kan du lätt se när du behöver betala in skatter, deklarera eller när du får utbetalningar.