Den här e-tjänsten använder du som har utfört rot- eller rutarbete och vill begära utbetalning från Skatteverket. Din begäran om utbetalning ska ha kommit in till Skatteverket senast den 31 januari året efter det år som din kund betalade för arbetet. Din begäran behöver alltså inte ha beslutats senast den 31 januari.
Om du är juridisk person måste du anmäla att firmatecknare eller ombud har rätt att ansöka om utbetalning via e-tjänsten. Även när du ska låta någon annan söka utbetalning åt dig, ska du anmäla ombud. Gäller även dig som enskild näringsidkare.
Om du har utfört rotarbete på ett småhus måste du skriva Lantmäteriets fastighetsbeteckning i e-tjänsten.
Från och med den 8 juni kommer e-tjänsten Rot och rut – företag inte längre att stödja version 1 och 2 av XML-schemat eftersom de inte innehåller de obligatoriska uppgifterna om antalet arbetade timmar, kostnad för material eller övriga kostnader. Det innebär att du behöver en uppdaterad version av din programvara alternativt får registrera begäran manuellt.
Från och med den 8 juni hittar du Skatteverkets beslut om utbetalning som fil-format i e-tjänsten Rot och rut-företag, se menyvalet Beslut. Då kan du eller din bokföringsbyrå direkt importera filerna till ditt företags bokföringssystem för att på så sätt underlätta matchningen mellan din faktura till kunden, och Skatteverkets utbetalning till dig. Bokföringssystemet behöver stödja den nya tjänsten så se till att det är en korrekt version.
Med en e-legitimation kan du på ett säkert sätt legitimera dig på internet.
Med en digital brevlåda får du post från Skatteverket och andra myndigheter digitalt i stället för på papper. Då har du alltid tillgång till din post, och du tar dessutom emot den snabbt, säkert och miljövänligt.
Här kan du få fram viktiga datum för ditt företag. Då kan du lätt se när du behöver betala in skatter, deklarera eller när du får utbetalningar.