Skatteverket har fått i uppdrag att hantera ansökan om elstöd till företag. Elnätsföretagen har varit skyldiga att rapportera in uppgifter om uttagspunkter till Skatteverket via e-tjänsten ”Lämna in uppgifter om uttagspunkter”.
Alla uttagspunkter skulle rapporteras, även om det inte har varit någon förbrukning.
Skatteverket får inte bevilja elstöd efter den 31 december 2023. Skatteverket kan dock fortfarande betala ut stöd i följande fall:
Den som har tillgodoräknats elstöd är återbetalningsskyldig om stödet har tillgodoräknats felaktigt eller med ett för högt belopp, eller villkoren för stödet inte har följts. I så fall får Skatteverket besluta att återkräva det felaktigt tillgodoräknade beloppet.
Uppgifter kan tills vidare korrigeras eller tas bort även efter det att e-tjänsten för att ansöka om elstöd har stängt den 25 september 2023.
På denna sida finns en teknisk beskrivning av hur uppgifterna ska rapporteras in i e-tjänsten.
Elnätsföretaget behöver ha ett ombud registrerat hos Skatteverket för att kunna lämna in, korrigera eller ta bort uppgifter i e-tjänsten. Behöver du anmäla ombud måste du kontakta Skatteverket för att få en särskild blankett för detta.
Behörigheten ”Elstöd företag, rapportering nätföretag” ger ombudet rätt att i Skatteverkets e-tjänst ”Lämna in uppgifter om uttagspunkter” lämna in nätföretagets uppgifter om uttagspunkter för företag som är elslutkunder.
Filen ska vara i zip-format och innehålla xml-filer. Varje xml‑fil måste följa ett fastställt xsd‑schema, annars kommer filen inte att accepteras.
Nej, det ska vara en xml-fil per elområde.
Ja, flera elområden kan ingå i samma zip-fil.
Varje fil får vara maximalt 10 MB stor. Om filen blir för stor när den innehåller alla uttagspunkter för ett elområde kan du skapa flera xml-filer för samma elområde. Därefter kan du packa ihop flera xml-filer i en zip-fil. Flera zip-filer kan skickas in och du använder då tjänsten flera gånger. Varje zip-fil får vara maximalt 10 MB stor.
Varje xml-fil måste innehålla följande information:
Dessutom ska följande information anges för varje uttagspunkt:
Observera att det är mycket viktigt att ett korrekt person-, organisations- eller samordningsnummer anges för att de inskickade uppgifterna ska kunna användas vid ansökningstillfället. Personnummer och samordningsnummer ska alltid skrivas med 12 siffror.
Om du vill korrigera tidigare inlämnade uppgifter behöver du ladda upp en ny fil med korrekta uppgifter för de anläggnings-id som ändringen gäller.
En korrigering av en uttagspunkt kan påverka ett företags rätt till stöd eller stödets storlek. Företag som berörs av en korrigering eller en borttagen uttagspunkt är välkomna att kontakta Skatteverket vid eventuella frågor.
Om du vill ta bort en uttagspunkt som du tidigare har rapporterat gör du det i e-tjänsten Lämna in uppgifter om uttagspunkter. En borttagen uttagspunkt kan påverka ett företags rätt till stöd eller stödets storlek. Företag som berörs av en borttagen uttagspunkt är välkomna att kontakta Skatteverket vid eventuella frågor.
Observera att du inte kan genomföra ändringen genom att ladda upp samma anläggnings-id med noll i förbrukning.
Här kan du få fram viktiga datum för ditt företag. Då kan du lätt se när du behöver betala in skatter, deklarera eller när du får utbetalningar.