Just nu är det svårt att nå oss på telefon. Vi arbetar på att lösa problemet.
Du behöver inte en pappersdeklaration för att deklarera. Med e-legitimation, till exempel Mobilt bank-id, deklarerar du enkelt i Skatteverkets e-tjänst Inkomstdeklaration 1 eller i appen Skatteverket. Om du har fått koder med din deklaration och bara ska godkänna den, kan du även göra det genom att sms:a eller ringa.
Behöver du skriva ut din inkomstdeklaration kan du logga in med e-legitimation på Mina sidor och skriva ut den därifrån.
Tänk på att deklarationen på Mina sidor inte uppdateras om nya eller ändrade uppgifter kommer in till Skatteverket. De behöver du i så fall lägga till eller ändra själv.
Du kan deklarera digitalt från den 19 mars.
Här kan du läsa om vem som ska deklarera:
Här kan du läsa om hur du deklarerar:
Vill du ändå deklarera på papper kan du från den 10 april 2023 beställa en deklarationsblankett i vår e-tjänst:
Skriv under deklarationen och skicka den till:
Skatteverket
Inläsningscentralen
Inkomstdeklaration 1
FE 8000
107 75 Stockholm
Kom ihåg frimärke.
Skicka blanketten till den adress som står på blanketten. Om det inte står någon adress där kan du skicka blanketten till ditt skattekontor.
För att kunna öppna filen och läsa den behöver du ett program som kan läsa pdf-filer. Behöver du installera ett program, exempelvis Adobe Reader, kan du ladda ner det från internet.