På skatteverket.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

Logotyp, till startsidan

Svar på vanliga frågor

Rot- och rutarbete

Hur ska en faktura för rot- eller rutarbete vara utformad?

De här uppgifterna bör finnas på en faktura:

  1. Vem som har utfört arbetet.
  2. Uppgift om att utföraren har F-skatt.
  3. Kundens personnummer.
  4. Vilken typ av arbete som har utförts.
  5. Var arbetet är utfört och under vilken tidsperiod
  6. Om arbetet avser ett rotarbete ska fastighetsbeteckning eller bostadsrättsföreningens organisationsnummer och dess lägenhetsnummer framgå
  7. Fördelningen av kostnaden på arbete respektive material och övriga kostnader (exempelvis maskinkostnad, resekostnad, transportkostnad och lagerplock).
  8. Fakturans totala belopp exklusive och inklusive moms, även momsens storlek och procentsats.
  9. Skattereduktionens storlek.

Tänk på att du kan avtala med din köpare om vad som gäller ifall att Skatteverket avslår din begäran om utbetalning.

Skatteverket

Till toppen