Statliga myndigheter och enskilda utbildningssamordnare som behöver samordningsnummer i sin verksamhet kan begära tilldelning av samordningsnummer eller ansöka om förnyelse av samordningsnummer hos Skatteverket.
När du begär tilldelning av ett samordningsnummer ska du fylla i de uppgifter som du har om personen. Det här ska du fylla i:
Bifoga kopior av de dokument som Skatteverket ska använda vid identifieringen.
Om du arbetar för en statlig myndighet eller en enskild utbildningsanordnare som är ansluten till e-tjänsten Samordningsnummer kan du begära tilldelning av ett nytt samordningsnummer i e-tjänsten.
I e-tjänsten Samordningsnummer kan du som arbetar för en ansluten myndighet skicka en begäran om tilldelning och bifoga kopior på dokument till Skatteverket.
Du får direkt ett kvitto på att Skatteverket har tagit emot din begäran. När Skatteverket tilldelar ett samordningsnummer skickas en underrättelse om samordningsnummer elektroniskt tillbaka till myndigheten. Personen får också en beslutsunderrättelse om att hen har tilldelats ett samordningsnummer.
För att kunna ansluta till e-tjänsten Samordningsnummer behöver den myndighet som du företräder bygga ett eget gränssnitt. Ett avtal upprättas mellan Skatteverket och myndigheten. Avtalet innehåller bland annat uppgift om kommunikationssätt, vad som gäller vid förändringar av e-tjänsten, ansvar och giltighet.
Har du frågor om e-tjänsten kan du mejla oss via vårt kontaktformulär på sidan Ställ en fråga eller lämna ett svar. Skriv "Tjänsten Samordningsnummer" överst i meddelandet.
Är myndigheten inte ansluten till e-tjänsten Samordningsnummer använder du istället blanketten Samordningsnummer, begäran (SKV 7824).
Skicka blanketten till den adress som står på blanketten.
Samordningsnummer, begäran (SKV 7824)
Hur lång tid tar handläggningen?
När du ansöker om förnyelse av ett samordningsnummer ska du fylla i de uppgifter som du har om personen. Det här ska du fylla i:
Bifoga kopior av de dokument som Skatteverket ska använda vid identifieringen.
Om du arbetar för en statlig myndighet eller en enskild utbildningsanordnare ansöker du om förnyelse av ett samordningsnummer med blanketten Samordningsnummer, ansökan om förnyelse myndighet (SKV 7547).
Skicka blanketten till den adress som står på blanketten.
Samordningsnummer, ansökan om förnyelse myndighet (SKV 7547)
När Skatteverket får in en begäran om samordningsnummer eller ansökan om förnyelse kan vi komma att skicka ut en kallelse för identitetskontroll till personen. Kallelsen skickas för att personen ska få möjlighet att inställa sig för en identitetskontroll på ett servicekontor eller vid en svensk passmyndighet i ett annat land.
Syftet med kallelsen är att vi ska kontrollera personens identitet och bedöma vilken identitetsnivå som ska registreras. Kallelsen skickas till den kontaktadress som du har angett i din begäran om samordningsnummer eller ansökan om förnyelse. Det är därför viktigt att adressen är aktuell och fungerande.
Skatteverket ska verka för att den högsta identitetsnivån används brett i samhället. Den högsta identitetsnivån kan bara registreras efter att personen har inställt sig för en identitetskontroll och styrkt sin identitet.
Identitetskontrollen innebär att personen inställer sig och lämnar över eventuellt pass, identitetskort eller annat motsvarande dokument. Om personen har ett uppehållstillståndskort ska hen även lämna över det.
Servicehandläggaren kontrollerar personens identitet, kontrollerar dokumenten och kopierar dem. Personen får tillbaka identitetshandlingarna direkt. Skatteverket kommer att göra en bedömning av om underlaget styrker personens identitet.
När Skatteverket har tilldelat ett samordningsnummer kommer numret att aviseras ut i samhället med information om vilka uppgifter och vilken identitetsnivå som Skatteverket har registrerat.
Samordningsnummer är en identitetsbeteckning för en person som inte är eller har varit folkbokförd i Sverige. Precis som med ett personnummer är ett samordningsnummer unikt och alltid kopplat till samma person. Om en person med samordningsnummer senare blir folkbokförd ersätts samordningsnumret av ett personnummer.
Samordningsnummer syftar främst till att undvika personförväxling och för att underlätta utbyte av information om personen mellan myndigheter eller andra organisationer. Myndigheter kan till exempel använda samordningsnummer vid utbetalningar av olika förmåner eller när en person ska beskattas för arbete i Sverige.
Vilka aktörer som får begära tilldelning av samordningsnummer framgår av 2 § förordning (2023:363) om samordningsnummer.
En statlig myndighet eller en enskild utbildningsanordnare (oftast universitet och högskolor) får begära att ett samordningsnummer ska tilldelas en person om det behövs i deras verksamhet. Exempel på behov hos andra myndigheter är registrering i belastningsregistret och hantering av bidrag och andra förmåner.
Skatteverket kan på eget initiativ tilldela samordningsnummer för registrering i beskattningsdatabasen.
Skatteverket kan även tilldela samordningsnummer efter ansökan från en enskild person som har anknytning till Sverige och som har behov av ett samordningsnummer.
Samordningsnummer registreras i folkbokföringsdatabasen med tre olika identitetsnivåer, beroende på vilken identitetskontroll som har gjorts och vilken bedömning som Skatteverket har gjort av identiteten. De tre identitetsnivåerna är
Skatteverket ska verka för att den högsta identitetsnivån används brett i samhället. För att en person ska kunna tilldelas samordningsnummer med styrkt identitet ska identitetskontrollen göras vid ett personligt besök. Identitetskontrollen kan göras på ett servicekontor i Sverige eller en svensk fullvärdig passmyndighet i ett annat land.
Ett samordningsnummer som inte används ska förklaras som vilande i vissa fall. Det sker automatiskt inom fem år från det år som numret tilldelades eller senast förnyades, eller när det finns andra skäl att vilandeförklara samordningsnumret.
Andra skäl kan exempelvis vara att samordningsnumret har tilldelats på felaktiga grunder eller att personen har blivit folkbokförd i Sverige. Ett vilandeförklarat samordningsnummer bör därför inte användas utan närmare kontroll, men det är upp till varje enskild aktör att avgöra hur numren ska användas i deras verksamhet. Alla uppgifter som är kopplade till samordningsnumret sparas i Skatteverkets folkbokföringsdatabas.
Ett samordningsnummer kan förnyas om behovet finns. Skatteverket kan bara förnya ett samordningsnummer om samma förutsättningar för att tilldela ett samordningsnummer är uppfyllda. Det innebär bland annat att personen kan behöva inställa sig för identitetskontroll på nytt.
Samordningsnumret består liksom personnumret av tio siffror. De inledande sex siffrorna utgår från personens födelsetid (år, månad och dag). Siffran för födelsedag ökas med talet 60. Därefter följer ett tresiffrigt individnummer som är udda för män och jämnt för kvinnor. Den sista siffran är en kontrollsiffra. Den räknas ut maskinellt med ledning av födelsetiden och individnumret.
En man är född den 3 oktober 1970. Födelsetiden är 701003 där 03 är födelsedagen. I ett samordningsnummer ökas födelsedagen med 60 och blir alltså 63 istället för 03.
Individnumret är 239, och kontrollsiffran blir 1.
Hela samordningsnumret ser ut så här:
701063-2391
Om en myndighet begär tilldelning av samordningsnummer tar det cirka 5 veckor innan ärendet får en handläggare. Därefter kan det ta ytterligare 6 veckor innan du får besked.
Om en ambassad, ett konsulat eller en passmyndighet i Sverige begär tilldelning av samordningsnummer för passändamål tar det cirka 2 veckor innan ärendet får en handläggare.
Om en myndighet ansöker om förnyelse av samordningsnummer kan det ta upp till 2 veckor innan ärendet får en handläggare. Därefter kan det ta ytterligare 6 veckor innan du får besked.