Vilka deklarationer och andra uppgifter som en offentlig aktör ska lämna in beror på olika saker, exempelvis er verksamhet, om ni äger fastigheter eller handlar med utlandet. Med offentlig aktör menar vi till exempel kommuner, regioner och statliga myndigheter.
För att kunna använda våra e-tjänster måste ni utse ett eller flera ombud. Ni väljer vilken behörighet ombudet ska ha, alltså vad ombudet ska kunna göra. Det kan till exempel vara att lämna en deklaration och att läsa uppgifter från skattekontot. Offentliga aktörer anmäler ombud med hjälp av en blankett. Ni kan alltså inte använda e-tjänst för att anmäla ombud. Statliga och kommunala bolag är ett undantag. Dessa kan använda e-tjänsten direkt.
Ombudet kan använda våra e-tjänster för att lämna in era deklarationer. Det är enkelt, spar tid och risken att göra fel minskar.
För att kunna använda våra e-tjänster, till exempel för att deklarera, ska myndigheten utse ett eller flera ombud som får behörighet att lämna in uppgifter elektroniskt. Ett ombud ska vara en myndig privatperson (inte ett företag) med svenskt personnummer och e-legitimation. Ombudet får inte vara satt i konkurs, ha näringsförbud eller ha en förvaltare.
Offentliga aktörer anmäler, ändrar eller avregistrerar ombud med hjälp av en blankett. Ni kan alltså inte använda e-tjänsten Ombud och behörigheter. Det finns flera olika typer av ombud, se rubriken Blanketter längre ned på sidan. Det vanligaste är att registrera ett deklarationsombud.
Inkomstdeklaration 3 (INK3) ska lämnas in på blankett Inkomstdeklaration 3 – Ideella föreningar, stiftelser m.fl. (SKV 2003). Blanketten består av flera sidor men ni behöver bara lämna in den första sidan.
Kommuner, regioner, kommunalförbund och samordningsförbund ska lämna inkomstdeklaration 3 om underlag för statlig fastighetsskatt, kommunal fastighetsavgift, avkastningsskatt på pensionsmedel eller särskild löneskatt på pensionskostnader ska fastställas.
Statliga enheter ska lämna inkomstdeklaration 3 om underlag för statlig fastighetsskatt eller kommunal fastighetsavgift ska fastställas. Statliga enheter redovisar underlag för särskild löneskatt till Försäkringskassan.
Via våra e-tjänster kan offentliga aktörer deklarera hyreshus, industrifastigheter, lantbruk och småhus. I e-tjänsterna kan ni bland annat se aktuella fastighetsdeklarationer och ändra uppgifter i deklarationen.
Punktskatter är speciella konsumtionsskatter på särskilt utvalda varor och tjänster, exempelvis skatt på alkohol, reklam, energi och avfall. Använd gärna vår e-tjänst om ni ska deklarera punktskatter.
Alla fysiska och juridiska personer som ska betala någon form av skatt eller avgift får ett skattekonto. Skattekontot omfattar i stort sett alla skatter och avgifter som Skatteverket hanterar.
Offentliga aktörer kan med fördel lämna in sina moms- och arbetsgivardeklarationer via våra e-tjänster. I e-tjänsterna kan ni även läsa moms- och arbetsgivaruppgifter, begära omprövning och välja bort pappersblanketten.
Kommuner och regioner kan få ersättning/kompensation för sin ingående moms. Ansökan/rekvisition görs på särskild blankett.
Om myndigheten gör inköp från ett annat EU-land kan den också få betala utländsk moms på inköpet. I vissa fall har myndigheten rätt att få tillbaka den utländska momsen i det land där ni betalat momsen. Ni ansöker om återbetalning av moms från ett annat EU-land i vår e-tjänst.
Här kan ni läsa vilka momsregler som gäller när ni köper varor eller tjänster från länder utanför EU:
Om myndigheten säljer varor eller tjänster momsfritt till momsregistrerade köpare i ett annat EU-land ska ni lämna in en periodisk sammanställning. Använd gärna e-tjänsten då ni lämnar periodisk sammanställning.
Här kan du läsa mer om moms för kommuner, regioner och statliga myndigheter: