På skatteverket.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

För närvarande har vi vissa störningar i telefonin till skatteupplysningen.

Logotyp, till startsidan

Arbetsgivare

Här har vi samlat information som riktar sig till dig som är arbetsgivare eller planerar att anställa personal för första gången.

Ska du anställa?

Innan du anställer någon är det flera saker du behöver tänka på. Först ska du registrera dig som arbetsgivare. Du behöver också känna till vilket ansvar du har som arbetsgivare. 

Förmåner och traktamente

Som arbetsgivare kan du ge dina anställda förmåner och kostnadsersättningar som exempelvis traktamenten. Läs här om vilka skatteregler som gäller.

Lämna arbetsgivardeklaration

Du ska oftast redovisa arbetsgivar­avgifter och skatteavdrag senast den 12:e i månaden efter löneutbetalningen. Använd gärna tjänsten Moms- och arbetsgivardeklaration.

Lämna kontrolluppgifter

Du kan lämna in och ändra kontrolluppgifter när som helst under året, dock senast den 31 januari året efter det kalenderår det gäller. Använd gärna tjänsten Lämna kontrolluppgifter.

Våra e-tjänster

Se filmen om att vara arbetsgivare

Ska jag registrera mig som arbetsgivare trots att jag inte har några anställda? (4:25 min)

» Visa en textad version av filmen

Skatteverket

Till toppen