Om du fått beslut om slutlig skatt och vill ändra något eller anser att beslutet är felaktigt, kan du begära omprövning till Skatteverket. Om du vill att en förvaltningsdomstol ska pröva beslutet kan du överklaga.
Du kan begära omprövning om du:
Du kan begära omprövning upp till sex år bakåt i tiden. Det betyder att du under 2025 kan begära omprövning för inkomståret 2019 och framåt. Om företaget har brutet räkenskapsår kan du begära omprövning för räkenskapsår som avslutats under 2019 och framåt.
Tänk på att du måste betala skatten enligt beslutet, även om du ska begära omprövning eller överklaga. Du kan ansöka om anstånd med betalning av den del av skatten som omprövningen eller överklagan gäller.
Möjlighet att skjuta upp betalning av skatt
En begäran om omprövning ska innehålla uppgifter om vad ärendet gäller och vad du vill att Skatteverket ska göra.
Det är viktigt att dessa uppgifter framgår:
Det är viktigt att de bilagor och blanketter du skickar in gäller inkomståret du vill ompröva.
Beroende på vilken företagsform företaget har finns det olika sätt att lämna in en begäran om omprövning.
Du kan lämna in begäran om omprövning på olika sätt:
Kom ihåg att bifoga relevanta bilagor som exempelvis NE näringsbilaga, K10 Kvalificerade andelar – Fåmansföretag och N3A – Andel i handelsbolag – Fysisk person och dödsbo.
Om du vill ändra något i årets inkomstdeklaration begär du enklast omprövning i vår e-tjänst Inkomstdeklaration 1. Där visas direkt hur ändringen påverkar din slutliga skatt. E-tjänsten är öppen till mitten av december.
Om du har ett deklarationsprogram som kan skapa så kallade SRU-filer, kan du använda tjänsten Filöverföring för att skicka in nya uppgifter och begära omprövning. Med filöverföring kan du skicka in hela Inkomstdeklaration 1 tillsammans med bilagor. Du kan följa ditt ärende på Mina sidor.
Om du inte har möjlighet att begära omprövning i e-tjänsterna kan du använda Skatteverkets mejlformulär Ställ en fråga eller lämna ett svar. Fyll i att det gäller ett pågående ärende.
När du använder mejlformuläret så får du en bekräftelse på att vi tagit emot ditt ärende.
Om du inte har möjlighet att skicka in begäran om omprövning digitalt går det att skicka in den som ett pappersbrev med posten. När du skickar pappersbrev får du inte någon bekräftelse på att vi tagit emot ditt ärende.
Skicka din begäran om omprövning tillsammans med eventuella bilagor till:
Skatteverket
205 30 Malmö
Om du har lämnat in begäran om omprövning via e-tjänsten eller filöverföring och vill bifoga underlag som inte går att lämna där så kan du skicka in dem via Skatteverkets mejlformulär Ställ en fråga eller lämna ett svar. Det kan till exempel vara bokföringsunderlag, fakturor eller avtal. Fyll i att det gäller ett pågående ärende.
När du begär omprövning kan du behöva göra en ny avstämning av påförda och beräknade egenavgifter eftersom omprövningsbeslutet kan leda till att egenavgifterna ändras.
Om din omprövning leder till att avdraget för beräknade egenavgifter ökar eller minskar så måste du se till att justera återföringen av avdraget även i deklarationen för kommande år. Du ska redovisa ökning eller minskning av de slutliga egenavgifterna enligt omprövningsbeslutet i deklarationen för det år som beslutet fattades.
Skatteverket har flera e-tjänster som hjälper dig som ska begära omprövning åt ett aktiebolag eller en ekonomisk förening. Begär gärna omprövning digitalt, det minskar risken för fel och du får en kvittens på att vi tagit emot begäran om omprövning.
Du kan lämna in begäran om omprövning på olika sätt:
Om ditt företag har ett deklarationsprogram som är anpassat till API går det att skicka in en begäran om omprövning för räkenskapsåret som avslutades september – december 2020 och framåt. Vill du även bifoga rättade bilagor (N3B, N4, N7, N8 och N9) kan du göra det för räkenskapsår som avslutades mellan september och december 2021 och senare.
Det krävs ingen speciell behörighet för att lämna in en omprövning men däremot måste behörig företrädare skriva under begäran om omprövning på Mina sidor. Även ett deklarationsombud kan skriva under.
I e-tjänsten kan du begära omprövning genom att lämna en ny deklaration. Bifoga bilagorna Räkenskapsschema (INK2R) och Skattemässiga justeringar (INK2S). Du kan även bifoga rättade bilagor (N3B, N4, N7, N8 och N9) och lämna Övriga upplysningar. Du kan använda tjänsten för räkenskapsår som avslutades i januari 2024 eller senare.
Tänk på att göra klart hela deklarationen vid samma tillfälle eftersom uppgifterna inte sparas i e-tjänsten.
Om du är behörig företrädare kan du skriva under deklarationen direkt i e-tjänsten. Om du inte är behörig kan du skicka vidare underlaget till företagets eller föreningens Mina sidor. Där kan behörig person skriva under deklarationen.
Om du har ett deklarationsprogram som kan skapa så kallade SRU-filer, kan du använda tjänsten Filöverföring för att för att skicka in nya uppgifter. Med filöverföring kan du skicka in hela Inkomstdeklaration 2 tillsammans med eventuella bilagor. Du kan följa ditt ärende på Mina sidor.
Om du inte har möjlighet att begära omprövning med e-tjänsterna kan du använda Skatteverkets mejlformulär Ställ en fråga eller lämna ett svar. Fyll i att det gäller ett pågående ärende. När du använder mejlformuläret så får du en bekräftelse på att vi tagit emot ditt ärende.
Om du inte har möjlighet att skicka in begäran om omprövning digitalt går det att skicka in den som ett pappersbrev med posten. När du skickar pappersbrev får du inte någon bekräftelse på att vi tagit emot ditt ärende.
Skicka din begäran om omprövning tillsammans med eventuella bilagor till:
Skatteverket
205 30 Malmö
Om du har lämnat in begäran om omprövning via e-tjänsten eller filöverföring och vill bifoga underlag som inte går att lämna där så kan du mejla in dem via Skatteverkets formulär Ställ en fråga eller lämna ett svar. Det kan till exempel vara bokföringsunderlag, fakturor eller avtal. Fyll i att det gäller ett pågående ärende.
Skatteverket har e-tjänster som hjälper dig som ska begära omprövning åt ett handelsbolag eller ett kommanditbolag.
Du kan lämna in begäran om omprövning på olika sätt:
Om du har ett deklarationsprogram som kan skapa så kallade SRU-filer, kan du använda tjänsten Filöverföring för att begära omprövning. Med filöverföring kan du skicka in särskilda uppgifter (INK4R, INK4S och INK4DU), andra eventuella bilagor och övriga upplysningar. Behöver du skicka in första sidan, Inkomstdeklaration 4, måste den skickas separat med papperspost.
Om du inte har möjlighet att begära omprövning via e-tjänsterna kan du använda Skatteverkets mejlformulär Ställ en fråga eller lämna ett svar. Du behöver fylla i att det gäller ett pågående ärende.
När du använder mejlformuläret så får du en bekräftelse på att vi tagit emot ditt ärende.
Om du inte har möjlighet att skicka in begäran om omprövning digitalt går det att skicka in den som ett pappersbrev med posten. När du skickar pappersbrev får du inte någon bekräftelse på att vi tagit emot ditt ärende.
Skicka din begäran om omprövning tillsammans med eventuella bilagor till:
Skatteverket
205 30 Malmö
Om du har lämnat in begäran om omprövning via e-tjänsten eller filöverföring och vill bifoga underlag som inte går att lämna där så kan du mejla in dem via Skatteverkets formulär Ställ en fråga eller lämna ett svar. Det kan till exempel vara bokföringsunderlag, fakturor eller avtal. Ange att det gäller ett pågående ärende.
När bokslutet är fastställt kan du enligt god redovisningssed inte upprätta ett nytt bokslut. Om det bokföringsmässiga resultatet behöver rättas i efterhand får du göra en skattemässig justering i inkomstdeklarationen. Gör justeringen i deklarationen för det beskattningsår som felet hör till.
Ändra bokslut och redovisat resultat i efterhand (Rättslig vägledning) Länk till annan webbplats.
Om den utländska skatten fastställs först när slutskattebeskedet gått ut kan du begära omprövning. Lämna blanketten Avräkning utländsk skatt (SKV 2703 eller SKV 2706) och en kopia av utländskt slutskattebeskedet eller annan handling, som visar den utländska skatten. Av handlingen ska det framgå att den faktiska skatten är betald.
Avräkning av utländsk skatt – Juridiska personer (SKV 2706)
Avräkning av utländsk skatt – Privatpersoner (SKV 2703)
Om du vill att Skatteverkets beslut ska prövas av en domstol kan du överklaga beslutet. När vi har fått in din överklagan går vi igenom ditt ärende igen. Om vi inte ändrar beslutet på det sätt du vill, lämnar vi ärendet vidare till förvaltningsrätten för prövning.
Du kan överklaga Skatteverkets beslut upp till sex år bakåt i tiden. Det betyder att du under 2025 kan överklaga för inkomståret 2019 och framåt.
Du kan överklaga genom att använda Skatteverkets blankett för överklagande eller genom att skriva ett brev där du formulerar dig med egna ord.
Blankett för överklagande (SKV 6890)
I överklagan ska du skriva:
Exempel på handlingar du kan skicka med:
Du kan skicka in din överklagan via Skatteverkets mejlformulär Ställ en fråga eller lämna ett svar. Fyll i att det gäller ett pågående ärende.
Ställ en fråga eller lämna ett svar
Du kan också skicka din överklagan med pappersbrev till:
Skatteverket
205 30 Malmö
Du kan ansöka om anstånd med betalning av den del av skatten som omprövningen eller överklagan gäller. Du kan normalt bara få anstånd om det är tveksamt att du kommer att behöva betala skatten efter omprövningen eller överklagan. Det är därför viktigt att skicka med underlag som visar att skatten kan komma att ändras. Bara i undantagsfall går det att få anstånd av andra skäl.
Tänk på att du måste betala kostnadsränta under anståndstiden om det nya beslutet innebär att du fortfarande ska betala skatten.
Om du vill ansöka om anstånd med betalning kan du fylla i och lämna in blankett SKV 4311. Enklast är att skicka ansökan om anstånd tillsammans med begäran om omprövning eller överklagan.
Ansökan, Anstånd med betalning av skatt (SKV 4311)
En självrättelse innebär att du som företagare begär omprövning genom att lämna in riktiga uppgifter till Skatteverket och rättar tidigare fel. Det krävs att du rättar uppgifterna på eget initiativ för att slippa skattetillägg eller bli dömd för skattebrott.
Här kan du få fram viktiga datum för ditt företag. Då kan du lätt se när du behöver betala in skatter, deklarera eller när du får utbetalningar.